2025 Jeddah E-Prix: de voorbeschouwing

DoorMatthias Hautekiet

10 februari 2025
2025 Jeddah E-Prix © ABB FIA Formula E

Op vrijdag 14 en zaterdag 15 februari 2025 worden de derde en vierde race van het 2024/25 ABB FIA Formula E seizoen. Na een pauze van vier weken trekken de teams en rijders deze keer naar Saudi-Arabië, waar we twee maal een Jeddah E-Prix tijdens de nacht te zien krijgen.

Foto © Formula E

Voor de fans van het Formula E wereldkampioenschap is het ondertussen al geweten dat vier weken of langer tussen een raceweekend geen uitzondering is. De vorige manche dateert al van 11 januari toen Oliver Rowland Nissen een overwinning bezorgde in Mexico. Voor de tweede keer op rijd zagen we het grote voordeel van de nieuwe vierwielaandrijving die het veld tijdens de race volledig dooreenschudt. Die vierwielaandrijving krijgt dit weekend nog een extra wending met de introductie van Pit Boost. Verder is er nog het nieuws dat racedirector Scot Elkins per direct het kampioenschap verlaat door persoonlijke redenen. Hij wordt vervangen door Marek Hanaczewski, die al sinds 2021 de rol van Deputy Race Director bekleed.

Jeddah Corniche Circuit

De double header van dit weekend wordt verreden in Saudi-Arabië op het Jeddah Corniche Circuit. Dat is hetzelfde circuit als waar ook de F1 en F2 een afspraak hebben later dit jaar. Wel werd de lay-out van dit circuit wat aangepast naar de noden van het elektrische kampioenschap. Vanaf de startlijn krijgen we een technische eerste sector met heel wat scherpere bochten. Daarna volgen de snelle vijfde, zesde en zevende bocht. Vier 90 gradenbochten later volgen lange rechte stukken waar de GEN3 EVO-wagens alles kunnen geven. Tenslotte eindigen we met twee scherpe chicanes voordat de rijders opnieuw de finish bereiken. Bovendien belooft het een grote uitdaging te worden voor de teams, gezien dit de eerste keer is dat het kampioenschap in Jeddah racet. De vorige keer dat ze in Saudi-Arabië aan de slag gingen, was dat nog op het stratencircuit in de hoofdstad Riyad.

Brengt de Pit Boost chaos?

Verder krijgen we naast een nieuw circuit ook een extra nieuwigheid dit weekend. De Pit Boos doet namelijk zijn intrede in Jeddah. Tijdens een van de twee races dit weekend zullen de rijders even de pitstraat moeten binnenrijden voor een laadstop. Dertig seconden lang worden de batterijen opgeladen met een vermogen van maar liefst 600 kW. Dat is genoeg om tien procent energie (3,85 kWh) naar de batterij te sturen. Voor een van de E-Prix’s dit weekend heeft de FIA beslist dat de Pit Boost genomen kan worden wanneer de batterijen tussen de 40 en 60 procent zitten. Afhankelijk van de strategie en het energieverbruik van de rijder kunnen de teams zelf beslissen wanneer ze deze in de race gebruiken. Bovendien mogen twee rijders van hetzelfde team niet op hetzelfde moment richting de pitstraat sturen. Om te voorkomen dat de teams aan ‘double-stacking’ doen, beschikken ze maar over één snellader. Na de pitstop kunnen ze dan even genieten van een vermogensboost en vierwielaandrijving. Deze nieuwe toevoeging aan het kampioenschap zal ongetwijfeld voor extra chaos zorgen tijdens de race. Wij zijn alvast benieuwd naar hoe dit zal uitdraaien.

Rookie Test

Naast twee Jeddah E-Prix’s staat er op donderdagmiddag om 16 uur Belgische tijd een rookie test gepland. 40 minuten lang krijgt één onervaren Formula E-rijder de kans om zijn kunnen te tonen. De enige voorwaarde is dat ze nog nooit een race in het kampioenschap mogen gereden hebben. Veel zullen de rijders alvast niet kunnen tonen, want enkele uren later staat de eerste vrije training al op het programma. De teams willen de weinige testtijd die ze hebben voor hun wedstrijdrijders niet verder inperken, doordat een rookie de wegen in de muur parkeert. Hieronder lees je alvast wie voor welk team zal deelnemen aan de Rookie Test:

  • TAG Heuer Porsche: Thomas Preining
  • NEOM McLaren: Alex Dunne
  • Jaguar TCS Racing: Jamie Chadwick
  • Nissan: Gabriele Minì
  • Mahindra Racing: Kush Maini
  • DS PENSKE: Daniil Kvyat
  • Andretti: Jak Crawford
  • Maserati MSG Racing: Théo Pourchaire
  • Envision Racing: Zak O’Sullivan
  • CUPRA KIRO: Mikkel Jensen
  • Lola Yamaha ABT: Tatiana Calderón

Het kampioenschap

Met nog maar twee races verreden trekt António Félix da Costa (Porsche) als voorlopige leider naar Saudi-Arabië. De Portugees heeft met 37 punten een kleine voorsprong op Oliver Rowland (25 punten). Mitch Evans (Jaguar) staat derde met 25 punten, gevolgd door Pascal Wehrlein (Porsche) en Taylor Barnard (McLaren) met 21 en 15 punten. Plaats zes, zeven en acht zijn voor Jake Dennis (Andretti – 13 punten), Sam Bird (McLaren – 12 punten) en Jean-Éric Vergne (DS – 12 punten). Mahindra-rijders Nyck de Vries (12 punten) en Edoardo Mortara (10 punten) ronden de top tien af. Stoffel Vandoorne (Maserati) staat voorlopig met 7 punten twaalfde in de WK-stand.

Bij de teams leidt Porsch (58 punten), voor McLaren (27 punten) en Jaguar (25 punten). Nissan staat vierde met eveneens 25 punten, gevolgd door Mahindra (22 punten), DS (20 punten) en Andretti (15 punten). Maserati staat voorlopig achtste met 8 punten, terwijl Envision (6 punten) en Cupra Kiro (4 punten) de top tien afronden. Lola Yamaha staat elfde en laatste met 0 punten.

Het raceweekend

Door het tijdsverschil met Saudi-Arabië en het feit dat we dit weekend twee nachtraces voorgeschoteld krijgen, situeert de meeste actie dit weekend zich op vrijdag en zaterdag. Vroeg opstaan of weinig slapen is dus niet nodig, al zal je misschien wel het valentijnsdiner wat moeten uitstellen.

  • Donderdag 13 februari
    • 16:00 – 16:40: Rookie Free Practice
    • 19:00 – 19:40: Eerste Vrije Training (YouTube)
  • Vrijdag 14 februari
    • 11:00 – 11:40: Tweede Vrije Training (YouTube)
    • 13:20 – 14:43: Kwalificatie: (RTBF Auvio)
    • 18:05 – 19:00: Jeddah E-Prix 1 (RTBF Auvio & Eurosport)
  • Zaterdag 15 februari
    • 11:00 – 11:40: Tweede Vrije Training (YouTube)
    • 13:20 – 14:43: Kwalificatie: (RTBF Auvio)
    • 18:05 – 19:00: Jeddah E-Prix 2 (RTBF Auvio & Eurosport)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be