Hyundai stelt binnenkort nieuwe solid-state EV-batterij voor

DoorMatthias Hautekiet

11 februari 2025
Hyundai solid-state batterij

Hyundai gaat heel binnenkort hun nieuwe solid-state EV-batterij voorstellen. Dat melden ingewijden van de autofabrikant bij het Zuid-Koreaanse ETNews. Hiermee willen ze de actieradius van hun elektrische wagens verhogen en tegelijkertijd de productiekosten verlagen.

Het is niet verwonderlijk dat ook de Hyundai Motor Company gaat inzetten op solid-state batterijen. Zo goed als alle automerken en batterijfabrikanten zijn ervan overtuigd dat deze de toekomst zijn voor elektrische wagens. Solid-state batterijen moeten zorgen voor een grotere actieradius, hoger laadvermogen en de productie ervan vooral goedkoper maken. Hyundai heeft ondertussen al miljarden geïnvesteerd in het onderzoek naar dit type batterijen en ze zouden volgende maand zelf al een eerste prototype kunnen tonen.

Wat is een solid-state batterij?

Om te kunnen uitleggen wat een solid-state batterij eigenlijk is, leggen we eerst even de werking van een gewone batterij uit. Hierbij bewegen lithium-ionen van de anode naar de kathode. Door deze beweging komt elektrische energie vrij die gebruikt wordt om onder andere een elektrische wagen aan te drijven. Om ervoor te zorgen dat de ionen vrij kunnen bewegen, zit er een vloeistof of gel (de elektrolyt) tussen de twee polen in. Deze helpt de energie van de ene poll (anode) naar de nadere (kathode) te brengen.

Bij een solid-state of vastestofbatterij is dat anders. Daarbij wordt het elektrolyt vervangen door een vaste stof zoals lithium, natrium of kalium. Doordat deze niet kunnen lekken, zijn de batterij al meteen een stuk veiliger. Bovendien kunnen ze veel meer energie opslaan, waardoor je langer kunt rijden zonder dat je daarvoor naar een grotere batterij moet grijpen. Verder kunnen ze ook veel sneller opladen, waardoor een laadstop ingekort kan worden. Helaas spreken we vandaag nog steeds over experimentele technologie, waarbij wetenschappers nog op zoek zijn naar de ideale formule. Zodra we spreken over massaproductie, zullen deze uiteindelijk ook goedkoper worden.

Hyundai lanceert testproductie

Naast het zoeken naar de ideale samenstelling, zijn er ook nog problemen met de productie en de stabiliteit ervan. Bij Hyundai denken ze echter dat ze de ideale formule gevonden hebben, alleen moet die nu nog in de praktijk omgezet worden. Daarom openen ze binnenkort een testproductielijn om te kijken of deze batterijen aan de verwachte prestatie en kwaliteit voldoen. Aan de hand daarvan kunnen ze beslissen wanneer ze met de massaproductie kunnen starten. De opening van hun testlijn is al voor volgende maand voorzien tijdens een ceremonie in hun onderzoekscentrum in het Zuid-Koreaanse Uiwang. Het uiteindelijke doel is om nog voor het einde van 2025 met een prototype-wagen de eerste testen te kunnen uitvoeren op de weg. Wanneer we hun nieuwe solid-state batterij ook in productiewagens mogen verwachten, is nog onduidelijk. De grootste hindernis die naar moet weggewerkt worden, is de hoge productiekost. De algemene verwachting is nu dat Hyundai de eerste echte straatwagen met solid-state batterij in 2030 zal voorstellen.

Deze technologie is een belangrijke mijlpaal voor de toekomst van Hyundai. Vandaag kopen ze hun batterijen voornamelijk nog van CATL, LG en SK On, maar door ze zelf te maken, kunnen ze besparen op productiekosten.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be