2025 Jeddah E-Prix: Günther wint, punten voor Vandoorne

DoorMatthias Hautekiet

14 februari 2025
Maximilian Günther (DS Penske) wint de 2025 Jeddah E-Prix © Foto:Simon Galloway/LAT Images for Formula E

Maximilian Günther (DS) heeft de eerste Jeddah E-Prix van het weekend gewonnen. De Duitser reed een sterke race en kwam pas in de laatste bocht aan de leiding te liggen. Oliver Rowland (Nissan) wordt tweede, Taylor Barnard (McLaren) derde. Stoffel Vandoorne (DS) eindigt als tiende en wint zo toch een belangrijk punt voor het team.

Foto © Simon Galloway/LAT Images for Formula E

De start van de derde wedstrijd uit het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap verliep best chaotisch. Sam Brid (McLaren) gaat in de eerste bocht al rond en zakt zo meteen van de elfde naar de laatste plaats. Bij de busstop chicane gaat het opnieuw mis, wanneer Mitch Evans (Jaguar) tot tweemaal toe inrijdt op de achterkant van de Porsche van Pascal Wehrlein. Beide rijders vechten op dat ogenblik om de vierde plaats. Wehrlein stuurt meteen richting de pitstraat om een lekke band te vervangen. Mitch Evans wacht nog minstens zes ronden, maar komt dan alsnog binnen om zijn kapotte voorvleugel te vervangen. Het Jaguar-team heeft echter de grootste moeite om de vleugel los te krijgen, waardoor Evans op een ronde achterstand komt te staan. Op de koop toe krijgt de Nieuw-Zeelander nog een extra tijdstraf van vijf seconden.

Enkele ronden later volgt dan de eerste en enige safety car van de race. Deze was volgens de nieuwe wedstrijdleider Marek Hanaczewski nodig om een stuk achtervleugel op te ruimen. Toch een bedenkelijke keuze als het ons vraag. Dit had evengoed een virtuele safety car kunnen zijn. Deze was dan ook maar van korte duur.

Pit Boost zorgt voor weinig meerwaarde

Halverwege de race nemen krijgen we voor het eerste de nieuwe Pit Boost in actie te zien. Daarbij valt op dat we twee verschillende strategieën zien. Een deel, waaronder Jake Hughes (McLaren), Taylor Barnard en António Félix da Costa duikt meteen de pitstraat in. Anderen, zoals Jake Dennis, nemen eerst nog een attack mode voordat ze de pitstraat inrijden. Op die manier proberen ze nog een kleine voorsprong op te bouwen. Van de pitstop zelf krijgen we maar weinig camerabeelden te zien, maar dat is misschien maar goed ook. Een racewagen die 30 seconden stilstaat, is iets wat maar weinig kijkers zal interesseren. Wel krijgen we enkele nieuwe icoontjes te zien, zodat de voortgang van de Pit Boost goed te volgen is. Nadat alle rijders extra energie in hun batterij hebben, is de volgorde amper veranderd. Deze nieuwe toevoeging aan het kampioenschap maakt uiteindelijk maar weinig verschil. Wat nu de echte meerwaarde is, hebben we het raden na. Afgezien dan van het demonstreren van de technologische ontwikkelingen in de EV-wereld. Snelladen aan 600 kW, zonder enige vertraging of opbouw is niet niets.

Günther wint in de laatste bocht

In de slotfase breekt er eerst een gevecht uit tussen Maximilian Günther en Nyck de Vries (Mahindra). Beide hebben op dat moment hun attack mode actief, maar Günther weet de Mahindra van de Vries knap in te halen. Daarna doet de DS-rijder er alles aan om het gat van vijf seconden naar wedstrijdleider Oliver Rowland te verkleinen. Hij wint al twee seconden wanneer ook Rowland zijn laatste attack mode neemt. Günther blijft goed doortrappen, waarbij het verschil naar de Nissan op kop lijkt te verdampen. In de laatste ronde bedraag het verschil nog maar 3 tienden, waarna een hevig gevecht losbarst. In de laatste bocht heeft Günther een beperkt energievoordeel op Rowland, waardoor de Duister iets eerder op het gas kan. Maximilian Günther wint zo zijn eerste race voor DS Penske. Oliver Rowland wordt tweede, terwijl Taylor Barnard meet het podium op mag.

Onze landgenoot Stoffel Vandoorne rijdt een anonieme race en komt als tiende over de eindmeet. Met een start vanaf de veertiende stek weet de Rumbekenaar toch enkele plaatsten te winnen. Een tiende plaats betekent 1 punt voor het team.

Het kampioenschap

In de WK-stand is Oliver Rowland met 43 punten de nieuwe leider. António Félix da Costa (Porsche) zakt zo naar de tweede plaats (39 punten), gevolgd door Günther (37 punten) op plaats drie. Taylor Barnard volgt op plaats vier met 30 punten dankzij zijn podia dit seizoen. Plaats vijf, zes en zeven zijn voor Nyck de Vries (24 punten), Pascal Whehrlein (21 punten) en Jean-Éric Vergne (DS – 20 punten). Sam Bird (16 punten) en Edoardo Mortara (Mahindra – 16 punten) ronden de top tien af. Vandoorne zakt één plaats en staat nu dertiende met acht punten.

Bij de teams leidt Porsche (60 punten) met een kleine voorsprong op DS (57 punten). McLaren (46 punten) staat derde, voor Nissan (43 punten) en Mahindra (40 punten). De zesde plaats is voorlopig voor Jaguar (25 punten). Daarna volgen Maserati (19 punten), Andretti (15 punten) en Envision (6 punten) op plaats zeven, acht en negen. Cupra Kiro (4 punten) rondt de top tien af, terwijl Lola Yamaha om de laatste plaats bengelt met 0 punten.

Er is natuurlijk ook nog het constructeurskampioenschap. Daar heeft Nissan de leiding in handen (87 punten). Porsche en Stellantis volgen met respectievelijk 62 en 60 punten. Jaguar staat hier vierde (74 punten), voor Mahindra (46 punten) en Lola (1 punt).

Morgen staat er nog een tweede op het programma om iets na 18 uur Belgische tijd. Maar voor het zover is, krijgen de rijders nog een vrije training om 11 uur en de kwalificaties vanaf 13u20. Hoe je alles kunt volgen ontdek je hier.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be