Onderweg met de Alfa Romeo Junior

DoorRedactie

16 februari 2025
Alfa Romeo Junior Elettrica

De Alfa Romeo Junior werd vorig jaar voorgesteld, maar toen nog als Milano. Dat was echter buiten de Italiaanse regering gerekend. Deze elektrische wagen wordt in Polen gebouwd, dus stelden de Italiaan hun veto tegen het gebruik van een Italiaanse stad als naam. Alfa Romeo greep dan maar terug naar Junior, een verwijzing naar de GT 1300 Junior uit 1966. Maar hoeveel Alfa is deze EV eigenlijk nog, in de eenheidsworst die Stellantis stilaan wordt?

De Junior Elettrica Speciale, zoals onze testwagen voluit heet, staat op het PSA eCMP-platform van Stellantis. Dit platform is ondertussen al zes jaar oud en wordt gebruikt bij 12 verschillende EV’s van de groep. Net zoals de Fiat 600e en de Peugeot e-208 beschikt hij over dezelfde elektromotor van 156 pk en 260 Nm. Qua design lijkt hij het sterkst op de Fiat 600e, die uit dezelfde fabriek in het Poolse Tychy van de band rolt. Alleen hebben de ontwerpers vooral met drukke lijnen geëxperimenteerd om hem toch een ander design te kunnen geven. Toegegeven, wij zijn wel fan van het ontwerp. Alleen de nieuwe grille met ingewerkt logo lijkt wat vreemd. Deze is nogal open, wat je maar weinig ziet op elektrische wagens. Nuja, er zullen ongetwijfeld wel fans voor bestaan.

Alfa Romeo is niet meer

Alfa Romeo heeft binnen de veertien merken in de Stellantis portefeuille de status van premiummerk. Maar bij de Junior is het premiumgehalte ver te zoeken. Deze wagen zit vol met goedkoop, zwart plastiek en ook de manier waarop de dakhemel vastgemaakt zit, komt eerder overeen met een goedkope wagen. Daarnaast zijn ook de knoppen in de middenconsole verder gestandaardiseerd. Dat is erg jammer, wat de Alfa Romeo Tonale had nog een eigen identiteit. Zo was er een draaiknop aanwezig om de verschillende rijstanden te kiezen. In de plaats krijg je nu een saaie drukknop, dit terwijl er meer dan genoeg plaats was voor een extra ring rond de start-stopknop.

Wat wel nog typisch Alfa is, zijn de twee bogen in het dashboard voor de tellerpartij. Maar ook hier hebben de ontwerpers steken laten liggen. De bogen zijn nog steeds aanwezig, maar tussenin prijkt een rechthoekig scherm. Bovendien sluit het scherm ook nog eens slecht aan. Op de digitale partij gebruiken de Italianen overigens wel ronde vormen. Kan het nog absurder? Dit kon toch mooier opgelost worden met een display dat gevormd werd naar de bogen. Hiermee wordt nog maar eens duidelijk dat de productie van deze EV vooral niet te veel mocht kosten.

Staat er een ruit open?

Verder beschikt de Alfa Romeo Junior Elettrica zoals elke moderne wagen voor een centraal infotainmentsysteem. Met een diameter van 10,25” is het niet meteen de grootste op de markt. Wat vooral opvalt, is hoe traag het systeem wel niet reageert. Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen aanwezig voor bijvoorbeeld de klimatisering, waardoor je deze niet altijd moet gebruiken. Het display is naar de bestuurder toegebogen, maar zit net wat te laag. Gebruik je de navigatie, dan wil je in één oogopslag de route kunnen zien. Dat gaat hier niet, want je moest best ver naar beneden kijken. Een andere hertekening van het dashboard met een hogere positie van het scherm was dus zeker welkom geweest. Daarnaast hebben we de hele rit het gevoel dat er ergens een ruit openstaat, door de grote hoeveelheid aan windgeluid.

Verder is er ook op het comfort van de zetels bespaard. Hoewel onze testwagen in de Speciale-uitvoering over mooi gevormde stoelen beschikt, ontbreekt het aan de nodige steun. Tijdens een lange rit misten we steun en ook wat extra vulling was zeker welkom geweest. Wel moeten we het de Italianen nageven dat deze compacte SUV verrassend ruim is vanbinnen. Zeker vooraan beschik je over heel wat ruimte. De achterbank is wat kleiner, maar perfect met mensen met kleinere kinderen. Bovendien kunnen zij de bekleding van de voorste stoelen niet beschadigen, gezien deze uit hard plastiek bestaan. Dit heeft dus toch één voordeel. Verder kun je de koffer 400 liter bagage kwijt. Met de achterbank neer is dat zelf 1.265 liter, wat zeker niet slecht is voor een stads-SUV.

Sportief maar traag

Zoals het een goede Alfa Romeo betaamt krijg je heel wat feedback tijdens het rijden. In een snellere bocht heb je dan ook heel wat vertrouwen. Ook het onderstel is aan de hardere kant afgesteld, waardoor je heel wat oneffenheden in het wegdek nog steeds voelt. Wel is hij net wat te traag voor een Alfa, waardoor een groot deel van zijn sportiviteit verloren gaat. Gelukkig bestaat er ook nog een Veloce-variant met 280 pk en een mechanisch sperdifferentieel. Als je de keuze hebt, kies je dus betere voor die laatste.

Tenslotte moeten we het nog even hebben over het rijbereik van de wagen. Volgens de WLTP-norm moet je in de stad een rijbereik van 410 kilometer halen, en 398 kilometer op de snelweg. Zelf noteren we een verbruik van 22 kWh/100 km in temperaturen die niet boven het vriespunt uitkomen. Hierdoor halen we 235 elektrische kilometers uit de batterij van 54 kWh (51 kWh netto). Eerdere ervaringen met het platform leren ons deze in de zomer een stuk efficiënter is.  Laden kan aan maximaal 11 kW AC of 100 kW aan de snellader.

Vanaf 37.100 euro

De Alfa Romeo Junior Elettrica is vandaag te koop vanaf 37.100 euro zonder enige opties. Voor de Speciale uitvoering met wat sportievere looks en sportzetels betaal je zo’n 3.600 euro meer. Dat is best veel geld voor een wagen met materialen van minder kwaliteit. Voor zo’n bedrag verwacht je toch net wat meer. Zeker als je naar de Chinezen kijkt, is deze wagen echt wel ondermaats. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de verkoopscijfers vorig jaar met meer dan 40 procent zijn gedaald. Kortom, deze wagen spreekt volledig in het voordeel van modellen zoals de Leapmotor C10 die eveneens onder Stellantis wordt verdeeld.

Vermogen
156 pk
Koppel
260 Nm
Batterij (netto)
51 kWh
Basisprijs
€ 37.100
Prijs getest model
€ 43.109,99
Bereik (WLTP)
410 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be