BMW Vision Driving Experience concept car krijgt 18.000 Nm koppel

DoorMatthias Hautekiet

18 februari 2025
BMW Vision Driving Experience met Neue Klasse 'Heart of Joy'

BMW heeft een nieuwe concept car voorgesteld: de Vision Driving Experience. Met deze rijdende testopstelling willen ze de fysieke grenzen van het rijplezier opzoeken. Later moet deze dienen als technologische basis voor de Neue Klasse productiewagens die later dit jaar van de brand zullen rollen.

Foto’s © BMW

De Duitse constructeur is al even bezig met de toekomst van het merk. De eerste hint daartoe werd in september 2023 gegeven met de Vision Neue Klasse. De eerste productiewagen mogen we later dit jaar verwachten. Met de BMW Vision Driving Experience gaan ze echter nog een stapje verder. Deze conceptwagen is een rijdend testlaboratorium voor nieuwe aandrijftechnologieën en dynamische beheersystemen. MW doopte die nieuwe technologieën ‘Heart of Joy’.

In het BMW Performance Driving Center in Spartanburg (VS) werden de capaciteiten van dit ‘Heart of Joy’ onderworpen aan de ultieme uithoudingstest. Bovendien gaf de constructeur met een previewpresentatie exclusieve inzichten in zijn ontwikkelingsprogramma voor de elektrische rijervaring aan boord van de Neue Klasse. Elk puur elektrisch model van de Neue Klasse zal genieten van de voordelen van dit ‘Heart of Joy’. Het eerste hogere elektrische model van de Neue Klasse gaat later dit jaar in serieproductie in de fabriek in Debrecen (Hongarije). Het nieuwe ‘Heart of Joy’ vult het bestaande trio van Neue Klasse-kenmerken (elektrisch, digitaal, circulair) aan met een vierde dimensie, het kenmerkende maximale rijplezier van BMW.

Computer is 10x sneller

Het nieuwe ‘Heart of Joy’ vult het bestaande trio van Neue Klasse-kenmerken (elektrisch, digitaal, circulair) aan met een vierde dimensie, het kenmerkende maximale rijplezier van BMW. De nieuwe generatie boordcomputers is tien keer sneller dan de vorige generatie. Hierdoor kunnen de aandrijving, de remmen, het laadproces, de regeneratie en de stuurfuncties veel preciezer aangestuurd worden. Daarvoor werkt het samen met de Dynamic Performance Control-software. Deze berekent alle functies van de rijdynamiek met een ongekende snelheid en precisie. Het Vision Vehicle beschikt over maar liefst 18.000 Nm koppel! De redenering daarachter is eenvoudig: als het besturingssysteem kan omgaan met een vermogensexplosie van deze omvang, kan het de eisen van het dagelijkse verkeer met gemak aan.

Verder gaat BMW er prat op dat ‘Heart of Joy’ volledig intern gebouwd is. Daarom heeft het ook de nodige patenten aangevraagd. Naast de nieuwe computer is er ook een nieuw softwarepakket dat in enkele milliseconden beslissingen kan maken. Hierdoor worden de verschillende algoritmes voor de aandrijfsystemen en het remmen nog efficiënter beheerd. Daarnaast zorgt deze ook voor een betere tractie in de bochten. Snel en sportief rijden is niet het enige wat ze bij BMW onderzoeken. Hun wagens moeten ook in de file of bij lage snelheden precies en gecontroleerd te beheren zijn. In de rijmodus D en B, of bij gebruik van de Active Cruise Control, de parkeerrem of de parkeervergrendeling, gaan stoppen en opnieuw vertrekken naadloos in elkaar over.

Grote efficiëntie-oefening

Naast het uitgebreid testen van de nieuwe computer, zal de Vision Driving Experience-testwagen ook gebruikt worden voor een grote efficiëntie-oefening. Door een betere regeling van de aandrijflijn, remmen en recuperatie moet het energieverbruik verder dalen. Zo claimen de Duitsers dat de rempedaal in 98 procent van de tijd niet meer gebruikt zal moeten worden tijdens ‘normale’ ritten. Alleen bij hard remmen zullen de remschijven nog gebruikt worden. Hierdoor kan tot 25 procent meer energie bespaard worden. Dat wordt extra in de verf gezet voor ingewerkte leds in de velgen. Bij het versnellen lichten deze groen op, terwijl ze bij het recupereren een blauwe kleur hebben. Als de mechanische remmen alsnog tussenbeide moeten komen, kleuren de velgen oranje.

In de BMW van de toekomst gaan vier totaal nieuwe ‘superbreinen’ aan de slag. Deze uiterst krachtige computers combineren verschillende elementen die voorheen afzonderlijk werkten. Het superbrein ‘Heart of Joy’ is volledig intern ontwikkeld. De BMW Group kan zo vier belangrijke regeleenheden samenbrengen in één krachtige computer. De drie andere ‘superbreinen’ zullen verantwoordelijk zijn voor automatisch rijden, het infotainmentsysteem en de basisfuncties. Onder die laatste verstaan we de klimaatcontrole, de toegang tot de wagen en de verschillende soorten verlichting.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be