Elektrische wagens zijn de afgelopen jaren steeds veiliger geworden. Het aantal batterijbranden in functie van het aantal elektrische wagens is daarbij ook sterk gedaald. Als het toch nog voorvalt, is het echter niet eenvoudig om de batterij snel te blussen. Om dat proces te versnellen heeft Renault Fireman Access ontwikkeld. Om de algemene veiligheid verder te verhogen biedt het dit systeem nu ook gratis aan voor alle concurrenten.
Foto © Renault
Het grootste probleem bij een EV-brand is dat een batterij niet eenvoudig te blussen is. Daarom worden elektrische wagens vaak ondergedompeld in een container om de batterij actief te blijven koelen. Dat is vaak een lang durende proces, maar daar komt nu dus een oplossing voor. Met het gepatenteerde Renault Fireman Access kunnen EV-branden sneller geblust worden. Het systeem is eigenlijk best eenvoudig. De hoogvoltaccu van een elektrische (of plug-in hybride) wagen wordt verzegeld met een metalen breekplaat. Hierdoor worden vocht, stof en andere vuiligheden uit de batterij gehouden. Als de batterij toch vuur zou vatten, kan de metalen plaat door een waterstaal met hoge druk gebroken worden. Hierdoor kan volgens Renault in slechts enkele minuten geblust worden. Volledig nieuw is het systeem, want Renault gebruikt het zelf al sinds 2022 op de Renault Mégane bijvoorbeeld.
De Franse constructeur is bovendien erg vrijgevig, want alle constructeurs uit de auto-industrie mogen Fireman Access gratis toepassen. Renault is ervan overtuigd dat dit het vertrouwen in de elektrische wagens nog verder zal verhogen. Er is echter één voorwaarde voordat merken als BMW of Volkswagen een licentie zullen krijgen. Licentiehouders moeten ermee instemmen dat elke verbetering of een andere upgrade aan het systeem vrij gedeeld wordt binnen de auto-industrie. Alleen zo kunnen alle merken samen werken aan een veiligere toekomst.