De Belgische e-bike-bouwer Cowboy kondigt vandaag aan dat ze de assemblage van hun elektrische fietsen volledig naar Frankrijk hebben verplaatst. Hierdoor komen ze tegemoet op de vele klachten die het bedrijf ontving door de lange levertijden na bestelling. Met de nieuwe productie in Frankrijk kunnen ze naast een snellere levertijd ook een hogere kwaliteit bieden. Verder zetten ze ook verder in op de klantenservice zodat klanten effectief geholpen kunnen worden.
Wie tot voor kort een e-bike van Cowboy kocht, most vaak enkele maanden geduld hebben voordat hij zijn fiets mocht ontvangen. Bij sommige klanten was het zo erg dat ze vaak acht maanden of langer moesten wachten. Momenteel is dat ondertussen al teruggebracht naar zo’n twee maanden gemiddeld, maar dat cijfer gaat nu nog verder omlaag. Cowboy heeft namelijk de productie verhuist van Hongarije naar Frankrijk, waardoor ze sneller kunnen inspelen op de vraag. Ze beloven zelf dat ze binnenkort zelf binnen enkele dagen na bestelling al kunnen leveren. Bovendien zou ook de productiekwaliteit van hun high-tech fietsen in de hoogte gaan.
“De verplaatsing van onze assemblage naar Frankrijk is een belangrijk keerpunt voor Cowboy. Deze stap onderstreept onze inzet voor kwaliteit, terwijl we efficiënt kunnen opschalen om aan de vraag te voldoen. Door samen te werken met een fabrikant die tientallen jaren expertise combineert met een visie voor de toekomst, verbeteren we niet alleen de productie, maar versterken we ook de rol van Frankrijk in de evolutie van e-bike innovatie. Terwijl we de productie opvoeren, blijft de beschikbaarheid voor onze fietsen toenemen en bij volledige capaciteit kunnen fietsen binnen enkele dagen geleverd worden – waardoor meer fietsers sneller dan ooit in het zadel kunnen stappen.”
Adrien Roose, CEO en medeoprichter van Cowboy
Voor de assemblage in Frankrijk werkt Cowboy samen met ReCycles. Deze heeft ruim 30 jaar ervaring en vervaardigt fietsen voor onder andere Peugeot. Door samen te merken met een nieuwe gerenommeerde partner willen ze meteen ook voor zorgen dat hun e-bikes met de hoogste zorg geproduceerd worden.
Verontschuldigen
Dat er de afgelopen maanden, en zelfs jaren, heel wat klachten zijn geweest door de lange wachttijden erkent de Belgische fietsenbouwer ook. “We erkennen en verontschuldigen ons voor de vertragingen die sommige klanten onlangs hebben ondervonden en we hebben actie ondernomen om dit te verhelpen,” voegde Roose eraan toe. “Met deze stap bouwt Cowboy aan een sterkere en duurzamere toekomst, terwijl we ons concentreren op een optimale klantervaring.”
De afgelopen jaren zijn er al heel wat grote fietsenmerken failliet gegaan. Denk maar aan VanMoof bijvoorbeeld. Een deel van die faillissementen is te wijten aan een te grote stock wanneer de vraag daalt. Om te voorkomen dat Cowboy in hetzelfde schuitje zou belanden, hielden ze de voorraad bewust klein. Daardoor dus dat de wachttijden zo oplopen als er terug meer vraag komt.
Meer inzetten op service
Naast de productieverbeteringen versterkt Cowboy zijn toewijding aan after-sales service. Klanten hebben nu toegang tot meer dan 125 servicepunten en mobiele technici in meer dan 40 steden, naast een meertalig klantenserviceteam in het hoofdkantoor in Brussel, dat nu gemiddeld binnen 10 minuten reageert. Vorig jaar hebben ze zo meer dan 57.000 gesprekken afgehandeld. Bovendien is er ook nog een groot deel van de gesprekken dat door een AI-chatbot afgehandeld wordt. Deze zit volgens Goretti bijna op hetzelfde niveau als de menselijke klantendienst, waardoor ze nog sneller en nog meer mensen kunnen helpen met vragen, problemen of klachten.