Vlaamse EV-premie kost met € 72,8 miljoen bijna 3x meer dan begroot

DoorMatthias Hautekiet

21 februari 2025
Nieuwe Renault R5 E-Tech Electric

Wie in 2024 een nieuwe elektrische wagen onder de 40.000 euro kocht, kon tot en met november rekenen op een aankooppremie van 5.000 euro. Oorspronkelijk trok de toenmalige Vlaamse Regering hier 26 miljoen euro voor uit. Echter was het programma zo’n groot succes dat de eigenlijke factuur op 72,8 miljoen euro strandt. Dat is bijna 3 keer meer dan oorspronkelijk begroot.

Meer burgers laten kiezen voor een elektrische wagen, dat was het doel van de vorige Vlaamse regering toen het in 2024 een aankooppremie lanceerde. De premie was van toepassing op twee type kopers. Wie een nieuwe elektrische wagen kocht voor minder dan 40.000 euro, mocht rekenen op een stimulans van 5.000 euro. Daarnaast was er ook een premie van 3.000 euro voor de aankoop van een volledig elektrische tweedehandswagen. Samen met de belastingvoordelen voor elektrische bedrijfswagens zorgde dit ervoor dat EV’s vorig jaar een marktaandeel van 28,5 procent in de verkoop betekenden. Dit terwijl de verkoop bijna overal in Europa in 2024 daalde.

Grootst succes

Dat er vorig jaar heel wat elektrische wagens werden ingeschreven, is mooi meegenomen. Een bijkomend effect van de aankooppremie was dat heel wat merken de prijs van de basisversies van hun modellen laten zakken hebben. Hierdoor is het aanbod van elektrische wagens onder de 40.000 euro werd zo in één klap vergroot. Particulieren gingen dan ook gretig in op het aanbod, waardoor de voorziene pot van 26 miljoen euro na amper vier maanden al leeg was. Een van de eerste beslissingen van de nieuwe Vlaamse regering was dan ook om de premie vervroegd stop te zetten. Uiteindelijk werd deze door Vlaams minister voor mobiliteit Annick De Ridder op 22 november 2024 definitief begraven.

De laatste cijfers die we over de uiteindelijke kost hadden, dateerden al van vorig jaar. Maar door een parlementaire vraag van Vooruit weten we nu dat er in totaal 18.543 premies werden uitbetaald, goed voor een totaalbedrag van 72,8 miljoen euro. Van al die aanvragen ging het grootste deel van de stortingen naar particulieren (17.778). De rest (765 aanvragen) werd uitbetaald aan vzw’s en aanbieders van autodelen. De resultaten bewijzen alvast dat de Vlaming klaar is om over te schakelen op elektrische wagens. Zolang er een stimulans aan verbonden is natuurlijk. Toch zadelt deze actie de regering met een grote factuur op, die de volledige begroting kan doen kantelen. De kans dat de overheid binnenkort met een gelijkaardige actie komt, is dus klein. Meer zelfs, nieuw ingeschreven elektrische wagens zullen binnenkort ook verkeersbelasting moeten betalen. Daar tegenover staat wel dat er plannen zijn om de stroomprijzen te doen dalen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be