De Proloog van het 2025 FIA World Endurance Championship (FIA WEC) in Qatar ging vandaag zijn tweede en laatste dag in. Voor de teams de laatste kans om hun wagens grondig te testen vlak voor de seizoensopener volgende week. Tijdens de vierde sessie is het Robin Frijns die in de #20 BMW met de snelste tijd over de eindmeet komt.
Foto © Photo Fabrizio Boldoni / DPPI
De snelle tijd van Frijns werd neergezet tijdens de vierde en laatste oefensessie. Daarvoor was er ook nog een sessie in de ochtend. Deze verliep echter niet van een leien dakje. Al vroeg in de sessie zorgde een crash van Derek Deboer in de #10 Aston Martin GT3 – Racing Spirit of Leman voor een rode vlag. Doordat er enkele reparaties aan de vangrail dienden te gebeuren, werd de sessie met een uur verlengd. Aan het einde van deze derde sessie prijkt de #6 Porsche 693 van Kévin Estre, Laurens Vanthoor en Matt Campbell bovenaan de tabellen. Het is Estre die een tijd van 1:40.428 neerzet, gevolgd door de #51 en #50 Ferrari’s. Dries Vanthoor en zijn team zetten met 1:41.350 een achtste tijd neer in de #15 BMW. De #94 Peugeot van Vandoorne, Duval en Jakobsen wist een vijftiende tijd neer te zetten op 1,743 seconden van de top.
Robin Frijns zweeft over Qatar
De daaropvolgende vierde sessie verliep een stuk rustiger. Hier is het Robin Frijns die een stevige 1:38.971 op de klok zet in de #20 BMW M Team WRT. Met deze snelle tijd is het alvast duidelijk dat BMW klaar is voor een goede kwalificatie tijdens de 1.812km van Qatar volgende week. De Nederlander duikt met zijn tijd bijna 2 tienden onder die van de polepositie vorig seizoen. Hij is bovendien de enige rijder die tijdens de Proloog onder de 1:39 is geraakt. Na hem volgt de #38 Cadillac van Bamber, Bourdais en Button. De derde plaats gaat naar de #83 Ferrari AF Corse van Robert Kubica, Yifei Ye en Philip Hanson. De tweede BMW van Dries Vanthoor en co eindigt op de vierde plaats (+0.282). De twee andere Belgen in het kampioenschap, Stoffel Vandoorne en Laurens Vanthoor, eindigen als vijftiende en zeventiende.
BMW vs Cadillac vs Porsche
Snelle rondetijden tijdens de Proloog zeggen natuurlijk niet veel. De teams werken hier een volledig testprogramma af, om te kijken of de waarden op papier ook overeenkomen met die in de werkelijkheid. Bovendien draait het in het FIA WEC-kampioenschap vooral ook over uithouding. Je hebt niets aan één snelle ronde als je het tempo niet hoog kunt houden. Toch kunnen de rondetijden ons iets zeggen over de performance van de wagen. Daarbij valt op dat vooral BMW, Cadillac Ferrari het goed doen dit jaar op one lap pace. Zij vullen namelijk de volledige top zes. De eerste Alpine vinden we terug op de zevende plaats. Daar is het Mick Schumacher die in de #36 een tijd neerzet op iets meer dan een halve seconde van Frijns. Daarna volgt de #7 Toyota met Nyck de Vries achter het stuur (0.578). De eerste Porsche (#6) vinden we terug op de tiende plaats, net voor de tweede Toyota (#8) en de #93 Peugeot.
Wat dit betekent voor het kampioenschap, zullen we pas kunnen ontdekken tijdens de seizoensopener in Qatar. Lang moeten we alvast niet wachten, gezien de 1.812km van Qatar volgende week al verreden wordt.