Mercedes-Benz ingenieurs uit zowel het personenwagen- als racewagenteam werken samen met de celingenieurs van Factorial aan een geheel nieuw testprogramma voor solid-state batterijen. De eerste wagen waar ze deze mee gaan testen is de EQS. Hiermee zou deze elektrische luxesedan een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer moeten halen.
Foto © Mercedes-Benz
Solid-state batterijen zijn een ‘hot topic’ in EV-land. Zowat alle grote automerken zijn hier dan ook volop mee bezig. Waarom? Solid-state batterijen zijn veiliger, lichter, efficiënter en zorgen voor een grotere actieradius. Hierdoor zou het rijbereik tot wel 25% kunnen stijgen, zonder dat daarvoor de batterij groter moet worden. Mercedes-AMG High Performance Powertrains, dat ook de motoren maakt voor het F1-team, en het Amerikaanse Factorial Energy hebben nu samen een eerste auto op de weg rondrijden om de technologie uitvoerig te testen. Het prototype van de solid-state batterij werd eind 2024 uitvoerig getest en wordt nu geïntegreerd in een aangepaste Mercedes-Benz EQS.
“De ontwikkeling van een solid-state accu op automotive schaal onderstreept onze toewijding aan innovatie en duurzaamheid. We zijn daarom verheugd om aan te kondigen dat we zijn begonnen met tests op de openbare weg met een prototypevoertuig dat is uitgerust met deze geavanceerde technologie. Dit zal ons belangrijke inzichten verschaffen voor een mogelijke serie-integratie van deze state-of-the-art accutechnologie.”
Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes‑Benz Group AG. Chief Technology Office Ontwikkeling & Inkoop
Meer dan 1.000 km rijbereik
Solid-state batterijen, ook wel vaste stof batterij genoemd, gebruiken een vast elektrolyt in plaats van een vloeibare. Hierdoor ontstaan veiligere batterijen, die met nieuwe anodes zoals lithium-metaal kunnen functioneren. Het resultaat is een batterij die meer energie kan opslaan, wat dan weer resulteert in een groter rijbereik. De solid-state technologie van Mercedes en Factorial heeft het potentieel om de energiedichtheid op celniveau te verhogen tot 450 Wh/kg.
Nu ze bij Mercedes-Benz zijn overgestapt naar de testfase met een licht aangepaste productiewagen, spreken ze van het bereiken van een historische mijlpaal. Hierdoor laten ze als een van de eerste constructeurs ter wereld zijn dat solid-state batterijen ook buiten het laboratorium werken. In de EQS-testwagen resulteert deze alvast in een rijbereik dat 25 procent hoger ligt dan bij de standaard EQS. Daarnaast wordt de batterij ook passief gekoeld, wat weer resulteert in een extra gewichts- en energiebesparing. Hierdoor mag je rekenen op een elektrische range van meer dan 1.000 kilometer. Ter vergelijking: met een accucapaciteit van 118 kWh biedt de huidige EQS 450 een actieradius van 800 kilometer.
Mercedes-Benz gaat in de komende maanden de solid-state accu en de algehele prestaties ervan verder testen in een EV met uitgebreide laboratorium- en wegtests.