Deze week start het 2025 seizoen van het FIA World Endurance Championship (FIA WEC). Op vrijdag 28 februari wordt dit seizoen traditioneel gestart met de 1.812 kilometer van Qatar. Een nieuwe jaargang betekent natuurlijk ook dat er weer enkele nieuwe regels zijn. Wat er allemaal verandert en hoe het eerste raceweekend eruit ziet, ontdek je hier.
Foto © Julien Delfosse / DPPI
Het is ondertussen al vijf jaar geleden dat de Hypercars de plaats innamen van de LMP1 prototypes en het aantal constructeurs is dit jaar hoger dan ooit. Voor dit seizoen is er echter een nieuwigheid waarbij alle teams met minstens twee wagens aan de start moeten komen. Hierdoor verliet het Italiaanse Isotta Fraschini het kampioenschap. In de plaats zien we dit jaar voor het eerst Aston Martin mee strijden in de topklasse van de endurance-racerij. Daarnaast wisselt Hertz Team Jota de Porsches in voor twee Cadillacs. Verdere tekenen BMW, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota nog steeds present met elk twee wagens. Daarnaast zijn er nog de twee gekende klantenteams van Ferrari en Porsche met AF Corse en Proton Competition. Samen zijn de teams goed voor 18 wagens op de grid. Er is dus nog ruimte voor zeker twee teams binnen de huidige reglementen waarbij 22 Hypercars mogen deelnemen.
Verder verandert er maar weinig aan de kalender dit jaar. Net zoals vorig jaar zullen de teams acht keer strijden op acht verschillende circuits. Starten doen we alvast dit weekend met de 1.1812 kilometer van Qatar op 28 februari. Daarna trekken we naar Italië waar op 20 april 2025 de 6 Uur van Imola verreden wordt. België is dit jaar op 10 mei als derde aan de buurt voor de TotalEnergies 6 Uur van Spa-Francorchamps. Het hoogtepunt van dit seizoen wordt op 14 en 15 juni verreden met de 24 Uur van Le Mans. Daarna zijn nog Brazilië (13 juli) en de VS (7 september) aan de buurt, gevolgd door de 6 Uur van Fuji (Japan) op 28 september. Afsluiten doen we op 8 november in Bahrain.
Wat mag je dit weekend verwachten?
Als de Proloog van vorige week een indicatie mag zijn voor dit seizoen, mogen we ons alvast voorbereiden op een boeiend seizoen. Tijdens de tweedaagse testdag in Qatar lagen de rondetijden enorm dicht bijeen, met maar liefst zeven verschillende constructeurs op minder dan een seconde van elkaar. Enkel Peugeot en Aston Martin hebben nog heel wat werk aan de winkel om hun rondetijden wat op te krikken. Natuurlijk zijn de tabellen tijdens de testdagen niet echt representatief gezien de teams allemaal een testprogramma proberen af te werken. De ultieme test voor alle teams volgt nu dit weekend. Pas na afloop van de 10 uur durende wedstrijd zullen we weten waar ze echt staan.
Mis niets*
- Woensdag 26 februari
- 09:30 – 11:00: Eerste Vrije Training
- 14:50 – 16:20: Tweede Vrije Training
- Donderdag 27 februari
- 10:00 – 13:00: Derde Vrije Training
- 15:00 – 16:10: Kwalificaties en Hyperpole
- Vrijdag 28 februari
- 12:00 – 22:00: 1.812 kilometer van Qatar
* Belgische tijd