WEC Qatar: pole voor Ferrari na dominatie op donderdag

DoorMatthias Hautekiet

27 februari 2025
51 CALADO James (gbr), GIOVINAZZI Antonio (ita), PIER GUIDI Alessandro (ita), Ferrari AF Corse, Ferrari 499P #51, Hypercar, KRISTENSEN Tom, VIP, portrait during the Qatar 1812 KM, 1st round of the 2025 FIA World Endurance Championship, from February 25 to 28, 2025 on the Losail International Circuit in Lusail, Qatar - Photo Julien Delfosse / DPPI

Op donderdag domineerde Ferrari zowel de derde vrije training als de kwalificaties voor de 1.1812 kilometer van Qatar. Voor de start van de wedstrijd morgen is het Antonio Giovinazzi die de #51 Ferrari 499 P naar de eerste plaats rijdt en zo zijn teamgenoten de polepositie bezorgd.

Foto © Julien Delfosse / DPPI

Voorafgaan aan de kwalificatie was er nog de derde vrije training, waar Ferrari de concurrentie gewoon verpletterd heeft. De volledige top drie wordt er gedomineerd door de #50, #51 en #83 Ferrari’s. Alle drie de wagens doken bovendien als enige onder de 1 minuut 40. Met een toptijd van 1:39.484 zetten ze verder ook alle wagens, uitgezonderd de #38 Cadillac op meer dan een seconde achterstand. Met ook een vijfde tijd voor de #12 Cadillac is dit alvast een goede dag voor de twee favorieten voor dit weekend. Bij Peugeot lijken ze dan weer wat extra pk’s gevonden te hebben. Na een mindere eerste en twee vrije training gisteren, eindigen ze nu zowaar op de zesde en zevende stek. Hier is onze landgenoot Stoffel Vandoorne die de #94 Peugeot 9X8 de zevende plaats bezorgd. De #6 Porsche van onder andere Dries Vanthoor zet een negende tijd neer. Diens broer Dries sluit met zijn teamgenoten Marciello en Magnussen de top tien af met de #15 BMW.

Ondertussen is er ook nog de opvallende verschijning van de #009 Aston Martin Valkyrie (Riberas, Sorensen, De Angelis) op plaats elf. Het trio weet hier eindelijk eens een goede tijd neer te zetten.

Dries Vanthoor verliest pole nipt

Na de vrije trainingen volgen logischerwijze de kwalificaties en Hyperpole. Als deze een voorbode is van de race morgen, mogen we ons alvast voorbereiden op een nagelbijtende race. Tijdens de kwalificaties kregen we een 1-2 voor de #51 en #50 Ferrari’s, gevolgd door de #12 Cadillac. De vierde en vijfde tijd werd neergezet door de #20 en #15 BMW M Hybrids van het Belgische WRT. De zesde tijd werd neergzet door de #83 AF Corse, voor de #35 Alpine en de #7 Toyota. Di Resta, Jensen en Vergne kwalificeren zich als laatste voor de Hyperpole in de #93 Peugeot 9X8. Onze twee andere landgenoten, Stoffel Vandoorne en Laurens Vanthoor moeten genoegen nemen met een twaalfde (#94 Peugeot) en dertiende startplaats (#6 Porsche).

De daaropvolgende Hyperpole waren dan weer een echte nagelbijter. Tot net voor het vallen van de finishvlag was het Dries Vanthoor die zeker was van een polepositie voor de #15 BMW M Team WRT. Echter wist Antonio Giovinazzi nog tien minuten van die tijd af te snoepen. De Italiaan bezorgt zo de #51 Ferrari van teamgenoten Alessandro Pier Guidi en James Calado de eerste startplek. Dries Vanthoor en co starten de 1.812 kilometer dus vanaf de tweede stek, gevolgd door de #50 Ferrari (Fuoco, Molina, Nielsen. De #12 en #38 Cadillacs starten morgen vanaf plaats vier en vijf. Daarna volgen nog de #20 BMW, #7 Toyota en de #83 AF Corse Ferrari. De #35 Alpine en #93 Peugeot eindigen als laatste tijdens de Hyperpole en starten zo vanaf de negende en tiende stek.

De 1.812 kilometer van Qatar start morgen om 12 uur Belgische tijd. Tien uur later weten we wie de eerste overwinning van het 2025 FIA World Endurance Championship op zijn naam mag schrijfen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be