Innovatieve Kia PV5 te koop vanaf tweede helft 2025

DoorMatthias Hautekiet

28 februari 2025
Kia PV5 Passenger, PV5 Cargo, PV5 WAV, PV5 Crew

Gisteren hield Kia hun jaarlijkse EV Day, waar ze de elektrische strategie van het merk voor het komende jaar toelichten. Een van de nieuwigheden dit jaar is de PV5, waarmee de Koreanen een nieuwe reeks van bestelwagens en minibussen aankondigen.

Het zijn drukke dagen voor de persdienst van Kia. Tijdens de jaarlijkse EV Day gisteren konden we kennismaken met de productieversie van de EV4 die dit jaar in productie gaat. Bovendien lieten de Zuid-Koreanen ons ook kennis maken met de EV2 Concept die in 2026 gelanceerd wordt. Tegelijk met hun steeds groter wordende range voor personenvervoer, zetten ze vanaf dit jaar ook meer in op professionelen. De eerste minibussen en bestelwagens die we nu te zien krijgen maken deel uit van de Platform beyond Vehicle-strategie. De eerste telg binnen dat nieuwe gamma is de gloednieuwe multifunctionele PV5.

Een wagen, verschillende varianten

Multifunctioneel is het belangrijkste woord in de nieuwe strategie van Kia. Zo stelt het met de PV5 slechts één model voor, maar deze zal in verschillende Passenger- en Cargo en Chassis Cab-configuraties gelanceerd worden. Bovendien heb je per variant nog tal van configuraties mogelijk, waardoor twee bestuurders met bijvoorbeeld een Kia PV5 Cargo over een totaal andere wagen kunnen beschikken. Althans aan de binnenkant, want ze delen allemaal hetzelfde E-GMP.S-platform en hebben ongeveer hetzelfde exterieur. Met dit innovatieve modulaire concept biedt het ongekende flexibiliteit en personalisatie.

“Door de efficiëntie van een elektrische aandrijflijn te combineren met de ongeëvenaarde flexibiliteit van onze nieuwe PBV-architectuur en door onze innovaties op het gebied van product, software en productie te verbeteren, belichaamt de PV5 onze kernwaarden als aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen.”

Ho Sung Song, president en CEO van Kia

Centraal in deze innovatie staat de geïntegreerde modulaire architectuur (IMA), die essentiële componenten zoals batterijen en motoren standaardiseert. Deze aanpak stroomlijnt de ontwikkeling, verlaagt de kosten en vergroot de competitiviteit. Alle toekomstige PBV-modellen zullen uit dezelfde EVO Plant rollen in Gwangmyeong (Zuid-Korea). Deze fabriek zal zich volledig toespitsen op de ontwikkeling en productie van het nieuwe gamma.

Flexibiliteit als basis

Alle varianten van de nieuwe PV5 rusten dus op hetzelfde platform, maar dankzij het Flexible Body System zijn de mogelijkheden ontelbaar. Kia vergelijkt het systeem zelf met een soort puzzel waarmee het inspeelt op tal van klantbehoeften. Bij de lancering zullen er tal van varianten aangeboden worden, waaronder: Passenger, Cargo, Chassis Cab, WAV (Wheelchair Accessible Vehicle) en Family. Daarnaast zullen er ook tussenmodellen zijn zoals Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (een geavanceerd model gebaseerd op de Passenger) en de Light Camper.

Voor de productie ervan steunen ze op de diverse elektrificatiemogelijkheden waarover Kia vandaag al beschikt in hun huidige EV’s. Kia verbetert ook de rijervaring met robuuste garanties op standaard- en conversiemodellen. Daarbij gaan ze meer steunen op analyse van voertuigdata waardoor een onderhoud voorspelt kan worden. Op basis van feedback van zakelijke klanten wereldwijd zal Kia blijven innoveren binnen zijn PBV-bedrijfsplatform, in samenwerking met wereldwijde conversiepartners zoals BraunAbility en softwarepartners zoals 42dot en Samsung Electronics. Het infotainmentsysteem werkt op basis van Android Automotive OS. Een opvallende samenwerking met Samsung Electronics breidt het Samsung IoT SmartThings Pro-platform uit naar Kia’s PBV’s, waardoor zakelijke klanten een verbonden ervaring krijgen die hun voertuigen integreert met het bredere IoT-ecosysteem van de werkplek.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De verschillende mogelijkheden

Naast de vele verschillende configuraties, kun je bij elke variant nog eens kiezen voor een aparte indeling. Hierdoor zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Ongeacht de kozen uitvoering, meet deze net geen 4,7 meter. Dat is niet heel erg lang voor een bestelwagen, maar ideaal om nog praktisch de stad in te kunnen.

PV5 Passenger

De PV5 Passenger is dé variant die speciaal ontworpen werd voor personenvervoer. Deze beschikt overvoorzieningen voor passagiers, een ruim interieur, een openklapbare achterklep en neerklap- en wegklapbare stoelen. Het interieur van de PV5 Passenger is gebaseerd op een driezitsrijconfiguratie, die meerdere gebruiksmogelijkheden biedt. In de 2-3-0-configuratie worden de eerste en tweede rij gebruikt voor passagiers, terwijl de derde rij is gereserveerd voor bagage, met een lager compartiment en zijvakken voor ruimteoptimalisatie. Hierbij zorgen de kantelbare en neerklapbare stoelen op de tweede rij, gecombineerd met een vlakke vloer, voor een ideale ruimte voor kamperen. In de 1-2-3-configuratie kan de ruimte rechts van de bestuurder worden gebruikt als extra opbergruimte.

PV5 Cargo

Daarnaast is er de PV5 Cargo bestelwagen, beschikbaar in drie specificaties: Standard, Long en High Roof. De High Roof-versie is ook beschikbaar in een Walk-Through-configuratie, ideaal voor professionals die op zoek zijn naar een voertuig dat geoptimaliseerd is voor efficiëntie. Dit model biedt een maximale laadcapaciteit van 5,1 m³, waardoor het kan concurreren met traditionele lichte bedrijfsvoertuigen. Bovendien is deze geschikt voor het vervoeren van Europallets. Dankzij een laaddrempel van slechts 419 mm vermindert de PV5 Cargo de fysieke belasting bij het laden en lossen van goederen. Daarbij biedt Kia ook nog een optioneel L-railsysteem aan dat geïnstalleerd kan worden op de zijwanden, het plafond en de scheidingswand. Dankzij de ondersteuning voor Vehicle-to-load (V2L) kan hij bestemming ook de nodige stroom leveren om de tools aan te drijven.

PV5 Chassis Cab

Naast deze twee volledige geïnstalleerde varianten, is de Kia PV5 ook als Chassis Cab beschikbaar. Hierbij beschik je over de moderne comforten van de PV5, maar kun je de rest van het chassis gebruiken voor een eigen configuratie over een lengte van 4.525 mm. e structuur is bovendien ontworpen om uitbreidbaar te zijn voor externe uitrusting. De PV5 Chassis Cab kan worden aangepast voor verschillende toepassingen, van de Drop Side tot de Freezer Box.

Extra varianten van de Kia PV5

Naast deze reeds vastgelegde configuraties, volgen er in de toekomst nog nieuwe mogelijkheden. Dit zowel via Kia zelf als via verschillende tussenpartners. Twee van die eerste aanvullende versies zijn de PV5 Crew en PV5 Wheelchair Accessible Vehicle (WAV). Die eerste is een conversiemodel dat volledig door Kia zelf is ontwikkeld. Deze variant van de PV5 beschikt standaard over verschillende laadbevestigingsopties zoals sjortpunten en L-rails.

De PV5 WAV is dan weer specifiek ontwikkeld om te voldoen aan de behouften van rolstoelgebruikers. Om de toegankelijkheid te verbeteren, heeft Kia een zij-ingang ontworpen volgens de principes van universeel design, zodat zowel reguliere passagiers als rolstoelgebruikers via dezelfde zijdeur kunnen instappen. Deze aanpak zorgt voor gelijke toegankelijkheid voor iedereen en bevordert inclusie en gebruiksgemak.

Drie batterijen, 1 motor

Hoewel er keuze zat is bij de verschillende uitvoeringen, is dat onder de ‘motorkap’ veel minder het geval. In lijn met de elektrificatiestrategie van Kia, zal de PV5 enkel met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden. In alle varianten zit slechts één elektromotor van 120 kW (160 pk) en 250 Nm koppel. Alle versies van de Kia PV5 worden aangedreven door een NMC-batterij van 51,5 kWh of 71,2 kWh, met een extra LFP-optie van 43,3 kWh voor de PV5 Cargo. Om plaats te besparen, gebruikt de constructeur cel-to-pack technologie, waarbij de cellen meteen in het batterijpakket geïntegreerd worden. Met de grootste batterij van 71,2 kWh moet de PV5 Passenger een rijbereik tot 400 kilometer halen. Snelladen van 10 naar 80 procent duurt 30 minuten.

Opposites United

Zoals elke Kia dia vandaag op de markt komt, is ook de PV5 ontwikkeld volgens de Opposites United designtaal. Hierbij is de kenmerkende verlichting stijlvol in de A-stijl geïntegreerd. Zwarte geometrische wielkast- en dorpelbeschermers versterken het offroad- en robuuste karakter. Als er toch schade zou optreden, zijn de hoeken van de onderste bumper eenvoudig te vervangen. In het interieur worden duurzame materialen gebruikt die eenvoudig schoon te maken zijn. De interieurs van de drie PV5-modellen zijn uitgevoerd in een kleurrijk palet geïnspireerd door de natuur, met tinten zoals Deep Navy, Dove Gray, Espresso Brown, Terracotta Brown en Iceberg Green (beschikbaarheid nog te bevestigen voor onze markt). De PV5 Passenger introduceert bovendien vier opvallende exterieurkleuren: Soft Mint Gloss, Lakehouse Gray Gloss en Frost Blue Gloss.

De verkoop van de nieuwe Kia PV5 start in de tweede helft van dit jaar. De eerste modellen worden eind 2025, begin 2026 op de weg verwacht.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be