Vorig jaar konden we in Europa kennismaken met een nieuw merk: Dongfeng. De naam doet al meteen vermoeden dat we hier met een Chinees merk te maken hebben. In thuisland China maakt de Dongfeng Motor Corporation al bijna 60 jaar lang wagens, maar met de Dongfeng Box wagen ze zich voor het eerst ook aan een Europees avontuur. Bovendien is hij een echte prijsbreker, want geen enkel ander merk kan een soortgelijke wagen voor de prijs van nog geen 24.000 euro aanbieden. Althans, op papier.
Zoals we in de inleiding al schreven, is Dongfeng geen nieuwe speler op de markt. Het begon allemaal met de productie van vrachtwagens eind de jaren 60. Tegen het einde van vorige eeuw kwamen daar ook personenwagens bij, dankzij joint ventures met onder andere PSA, Kia, Honda en Nissan. De meeste van die joint ventures zijn ondertussen beëindigd, waardoor dit Chinees staatsbedrijf nu een volledig eigen koers vaart. Binnen die plannen hoort ook de verovering van Europa en dat doen ze niet alleen. Ze komen met verschillende van hun merken, waaronder Voyah naar ons continent. Daarnaast moeten we ook vermelden dat de Dongfeng Box eigenlijk een merk is en niet zozeer een model van de constructeur. In China brengt het elektrische budgetmodellen op de markt onder het merk Dongfeng Nammi. Voor Europa werd deze aangepast naar Dongfeng Box. De naam is dus zowel merk- als modelnaam ineen. Toch konden de Chinezen om de verwijzingen naar Nammi te behouden. Deze komt hier en daar wel terug op de wagen.


Een grote stadswagen
De Dongfeng Box wordt in de markt gezet als een stadswagen uit het A-segment, maar met een lengte van 4 meter is hij allesbehalve klein te noemen. Dat zet zich ook door naar het interieur dat verrassend ruim aanvoelt. Bovendien ziet hij er best premium uit. De gebruikte materialen voelen allemaal kwalitatief aan. Als bestuurder kun je in de huidige standaard Premium Edition genieten van zowel zetelverwarming als -ventilatie. Als passagier kun je helaas niet rekenen op dit comfort. Misschien toch een idee om dit alsnog als optie aan te bieden. Wel is het verrassend dat dit er gewoon standaard op zit voor die prijs. De Citroën ë-C3, die moet concurreren met de Dongfeng Box, kost bijna 5.000 euro meer in de duurste uitvoering. Wel beschikt deze over minder opties. Ook bij Dacia moeten ze zich toch wel zorgen beginnen te maken. Want hun Spring mag dan wel wat goedkoper zijn, maar het bereik valt tegen en de opties zijn een pak minder.


Hoe rijdt de Dongfeng Box?
Deze Chinese stadswagen beschikt over een elektromotor van 95 pk en 160 Nm. Verwacht dus geen raket. Om aan 100 kilometer per uur te komen, moet je het gaspedaal 12,5 seconden volledig intrappen. Snel nog iemand inhalen voor je de afrit neemt, zit er dus niet in. De wegligging is prima, maar enig stuurgevoel ontbreekt. Bovendien is het stuur niet zelfcentrerend, wat toch wel een vreemde keuze is op een stadswagen. De laatste paar graden zul je dus zelf moeten corrigeren. Hoogst irritant voor een stadswagen. Verder valt op hoe comfortabel en stil de Dongfeng Box wel niet is. Oké, er is wel wat wind- en rolgeluid, maar veel minder dan we hadden verwacht voor deze prijs.
Wel raden we iedereen om zeker een testrit te maken voor je deze EV overweegt. Zo is deze wagen minder geschikt voor personen die groter zijn dan 1m70. Het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar en niet in de diepte. Hierdoor zit je nogal dicht naar voren, wat er dan weer voor zorgt dat je knie in een hoek van bijna 90 graden staat, oncomfortabel op langere ritten. Tenslotte voelen we ons toch ook niet altijd even veilig op de snelweg. Wat als je hiermee een frontaal ongeval hebt? We zouden dus graag zien dat de Dongfeng Box aan de Euro NCAP-test onderworpen wordt, zodat we zeker zijn dat onze benen niet als kreukelzone fungeren.
Wel willen we toch nog enkele goede punten geven voor zijn verbruik. Volgens de WLTP-norm zou je een rijbereik van 310 kilometer moeten halen uit de batterij van 42,3 kWh (40 kWh bruikbaar). Zelf noteren we een verbruik van zo’n 16 kWh/100 km, wat overeenkomt met 250 reële kilometers. Laden kan aan maximaal 6,6 kW AC of 60 kW DC. Aan de snellader duurt het hierdoor zo’n 33 minuten om van 10 naar 80 procent te laden.

Een te felle lamp
Zoals veel moderne wagens is het aantal fysieke knoppen teruggeleid tot quasi nul. Afgezien van de bediening voor de ruiten en enkele knoppen op het stuur, bedien je de Dongfeng Box volledig op een centraal display van 12,8” groot. Over een ingebouwde navigatie beschikt deze EV niet, maar dat is niet echt storen. In de Premium Edition (de enige versie die vandaag te koop is) beschikt hij over Android Auto en Apple CarPlay. Je kunt dus gewoon je favoriete navigatie-app gebruiken. Deze zou draadloos moeten werken met bluetooth, maar dat kregen wij niet werkend. Daarom gebruiken we deze maar bedraad. Verder heeft deze toch nog even een update nodig van het infotainmentsysteem. Zo zijn de schermen gewoon te fel, zelfs wanneer je deze op 0 procent helderheid zet. Dit is vooral bij nachtelijke ritten erg storend. Je ogen wennen op die manier namelijk niet aan de nachtelijke omgeving. Tijdens onze test was het zelfs zo storend dat we het display afdekten.


Wat kost de Dongfeng Box?
De Dongfeng Box is vandaag enkel in de Premium Edition te koop vanaf 23.899 euro. De kleur en een optionele laadkabel kunnen de prijs nog wat verder opdrijven, al kost je dat maximaal 1.000 euro extra. In ruil krijg je best een complete auto met een degelijk rijbereik. Daarbij zijn een 360-graden panorama camera, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met ventilatie, verwarming, welkom functie en stoelgeheugen en Apple CarPlay of Android Auto inbegrepen. Halverwege dit jaar komt er nog een Style Edition voor 1.000 euro minder. Al beschikt deze over een kleinere batterij van 31,4 kWh en wat minder opties. Dan is die 1.000 euro meer het echt wel waard.
Is de Dongfeng Box het overwegen waard?
Als je op zoek bent naar een ruime stadswagen met een laag verbruik voor een betaalbare prijs, ben je hier aan het juiste adres. Alleen moet je er dan mee kunnen leven dat hij misschien niet zo vlot stuurt als je zou willen. Vooral het niet zelfcentrerende stuur was voor ons een grote ergernis. Het is toch niet omdat hij goedkoop is dat hij ook slecht moet sturen, toch? De boodschap die we hier willen geven is dus: ga hem testrijden in verschillende omstandigheden. Daarvoor kun je in België terecht in Groep Ghistelinck, de invoerder van deze Chinese EV.
|
|