Vanaf 2027 vind je in het Volkswagen-gamma een nieuwe compacte elektrische wagen terug. Met de Volkswagen ID. EVERY1 keren de Duitsers terug naar het A-segment. Bovendien maken ze meteen ook de belofte dat hij bij zijn lancering over twee jaar minder dan 20.000 euro zal kosten. Hiermee wil Volkswagen inzetten op een elektrische wagen voor iedereen, vandaar dus ook de naam ‘ID. EVERY1’.
Volkswagen heeft vandaag met de ID.3 ID.4, ID.5, ID.7 en de ID.Buzz vijf elektrische modellen in de aanbieding. Daar komen tegen 2027, over twee jaar, maar liefst negen nieuwe exemplaren bij. Vier daarvan komen op een voor voorwielaandrijving aangepaste variant van het MEB-platform te staan. Het eerste model in die reeks is de ID.2All, de elektrische vervanger voor de Polo, en komt volgend jaar op de markt voor zo’n 25.000 euro. Volkswagen wil echter nog goedkopere wagens aanbieden en brengt daarvoor in 2027 de ID. EVERY1 op de markt. Hiermee wordt de Duitse constructeur opnieuw actief in het A-segment, dat sinds het wegvallen van de VW Up in 2023 wat verwaarloosd wordt. De wagen die nu aan ons voorgesteld wordt, lijkt alvast veel gelijkenissen te vertonen met de Up.


Kleine stadswagen met moderne looks
Na de aankondiging van de ID.2 vorig jaar, lijkt de ID.1 dezelfde nieuwe designtaal van Volkswagen te volgen. Extravagante lijnen of scherpe hoeken zal je hier niet terugvinden. Zo valt het meteen op hoe bol hij wel niet is. Ook zijn er veel verwijzingen naar vorige modellen terug te vinden. Zo is de achterruit omgeven door een dikke lijn van zwart kunststof, want doet denken aan de Up. De C-stijl is dan weer een verwijzing naar de allereerste Volkswagen Golf, al moeten we wel goed kijken om die gelijkenis ook echt te zien. Verder is het design noch retro, nog modern, maar aan de voorkant lijkt het wel alsof de koplampen en grille samen een gezichtje volgen. De wagen lijkt je toe te lachen. Aan de achterkant zorgt het verlichte logo ervoor dat deze voor een budget-EV er toch best premium uitziet. Deze stadswagen zal uiteindelijk 3,88 meter lang zijn, plaats bieden aan vier personen en tot 305 liter aan bagage.

Volkswagen met voorwielaandrijving
Tot nu toe zijn alle elektrische Volkswagens steeds achterwiel- of vierwielaangedreven geweest, maar daar komt nu verandering in. Volkswagen kondigt namelijk aan dat de ID. EVERY1 en ID.2ALL beide deel uitmaken van de nieuwe ‘Electric Urban Car Family’. Deze reeks omvat vier elektrische modellen die allemaal op een voorwielaangedreven versie van het MEB-platform staan. In de VW ID. EVERY1 betekent dat een elektromotor van 95 pk en een topsnelheid van 130 km/u. Op de officiële WLTP-cijfers is het nog even wachten, maar Volkswagen schat dat je toch minstens 250 kilometer moet kunnen afleggen. Of dat ook bij de uiteindelijke productieversie zo zal zijn, valt dus nog te bekijken.
Aan de binnenkant ziet de conceptversie van de ID. EVERY1 er erg minimalistisch uit. Geen tierlantijntjes, maar een focus op rust en functionaliteit. Voorlopig beschikt deze over een vierkant stuur met veel knoppen en een kleine digitale tellerpartij ingewerkt in het dashboard. Centraal prijkt best een groot display voor het infotainmentsysteem, inclusief enkele fysieke knoppen daar net onder. Deze wagen draait op een volledig nieuwe softwarearchitectuur, dat veel krachtiger is dan de huidige generaties. Hierdoor kan Volkswagen nieuwe functies blijven toevoegen over verschillende jaren.


Wat er van dit alles nog zal overblijven bij de eigenlijke productieversie blijft gissen, maar deze geeft wel een mooie inkijk in de visie van Volkswagen voor de komende generaties. In 2027 kunnen we dit samen ontdekken, en weten we meteen of hij een concurrent is voor de Renault Twingo, Leapmotor T03 of de Dongfeng Box.