Kort getest: nieuwe Tesla Model Y

DoorRedactie

11 maart 2025
2025 Tesla Model Y Juniper

De Tesla Model Y is de populairste elektrische wagen van het moment. Hij is zo populair dat hij in 2023 de best verkopende EV van Europa was en vorig jaar zelf de best verkopende wagen wereldwijd. Vijf jaar na zijn lancering vonden de Amerikanen het tijd voor een eerste facelift. Ondertussen zijn de eerste exemplaren in België geleverd en wij konden hem al kort testrijden.

Tesla mag in 2025 dan wel te kampen hebben met dalende verkoopscijfers, maar dat was de afgelopen jaren wel anders. Hun elektrische modellen stonden de afgelopen vier jaar steevast op kop en met de komst van de nieuwe Tesla Model Y moet het tij deze maand beginnen keren. Zo zijn er in ons land de afgelopen dagen al 40 exemplaren van de vernieuwde versie uitgeleverd. Maar wat is er nu eigenlijk veranderd?

Exterieur geïnspireerd door Cybertruck en Cybercab

In profiel zijn de verschillen best subtiel, afgezien van enkele anders lopende lijnen. De meeste aanpassingen situeren zich dan ook aan de voor- en achterkant. Eerst en vooral is er de nieuwe voorbumper. De neus glijdt wat meer door naar beneden en doet samen met de koplampen over de volledige breedte denken aan de Cybertruck en Cybercab. Volgens Tesla zelf is deze lightbar met een lengte van 1,6 meter de grootste in zijn soort. Bovendien zit er nu een nieuwe camera in de voorbumper verwerkt, voor een betere assistentie bij de rijhulpsystemen of autonoom rijden. Deze is tevens voorzien van een sproeisysteem om schoon te houden. De grootste nieuwigheid zit hem dan weer in de achterkant. De achterbumper, met geïntegreerde diffuser, is hertekend zodat deze nu meer fungeert als een echte bumper. Het echte paradepaardje is het achterlicht. Deze zit ingewerkt en schijnt op de koffer. Achterliggers krijgen zo dus enkel een reflectie te zien. Op die manier weet Tesla zich met de nieuwe Model Y te onderscheiden van de concurrentie.

De richtingaanwijzer is terug

Aan de binnenkant ademt het interieur nog steeds Tesla uit. Tierlantijntjes of een extravagant uiterlijk ga je bij de Amerikanen nog steeds niet vinden. Het interieur oogt nog steeds hoofdzakelijk zwart, maar er is nu een nieuw stofje toegevoegd op de eveneens nieuwe doorlopende led-strip. Die laatste deed eerder al zijn intrede op de Model 3 en nu dus ook op de nieuwe Model Y. Centraal in het dashboard prijkt een 15,4” display dat je, zoals gewoonlijk, ook als tellerpartij gebruikt. Wie ooit met de nieuwe generatie van de Model 3 reed, weet dat deze geen hendel had voor de richtingaanwijzers. In de plaats had je twee knopjes op het stuur, maar dat werkte niet bepaald handig op bijvoorbeeld een rotonde. De ingenieurs hebben duidelijk geluisterd naar deze feedback, want de hendel is op dit model terug. Alleen mag je je niet verwachten aan een multifunctioneel exemplaar waarmee je ook de grootlichten kunt aansteken. Deze heeft maar één doel, en dat is de richtingaanwijzer bedienen. We hadden het toch fijner gevonden als deze wat meer functies had, maar dat is misschien muggenziften.

Verder krijgen nu de passagiers op de achterbank nu een eigen display achterop de middenconsole. Hiermee kun je, naast de klimaatcontrole bedienen, ook gamen. Tenslotte reflecteert het grote panoramadak nu 26 procent meer zonlicht om de wagen frisser te houden op zonnige dagen.

Meer comfort op de weg

Naast visuele aanpassingen nam de Amerikaanse constructeur ook het onderstel onderhanden. Hierdoor is de rij-ervaring enorm verbeterd. Met een gewicht van meer dan twee ton ben je nog steeds met een zware wagen onderweg, maar hij stuurt nu wat sportiever. Daar zorgt vooral de stijvere carrosserie voor. Daarnaast is hij ook zachter afgeveerd, zonder afbreuk te doen aan de sportiviteit. Ook aan het comfort in de cabine is gedacht, want het dreunende geluid uit de koffer van de vorige generatie is nu volledig weg. Omgevingsgeluiden zouden met 22 procent gereduceerd zijn, en wat ons betreft zijn deze nagenoeg afwezig. Verder zijn de zetels ook een stuk comfortabeler geworden. Deze sluiten goed aan en geven voldoende ondersteuning in de bochten.

Voor deze korte test kregen we van Tesla de Model Y Long Range All-Wheel Drive First Edition mee. Deze versie is uiterst krachtig en sprint in 4,8 seconden al van 0 naar 100 km/u. Die snelle tijd heeft hij te danken aan aan zijn twee krachtige motor die samen 514 pk en 493 Nm koppel leveren. Dankzij zijn betere aerodynamica en efficiëntere motoren haalt hij 35 kilometer extra, 568 kilometer in totaal, op één batterijlading. Aan de Tesla Supercharger kun je snelladen aan maximaal 250 kW.

Wie de vernieuwde Tesla Model Y wil kopen en hem nog deze maand in ontvangst wil nemen, kan de Long Range All-Wheel Drive versie kopen vanaf 53.990 euro. Kun je nog twee à drie maanden wachten, dan is er ook nog de RWD-versie vanaf 45.990 euro of de Long Range RWD-variant vanaf 50.990 euro.

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be