Renault Megane E-Tech wordt goedkoper en krijgt sportieve esprit Alpine-versie

DoorMatthias Hautekiet

13 maart 2025
Renault Megane E-Tech Electric esprit Alpine

De Renault Megane E-Tech Electric krijgt twee nieuwe uitvoeringen. Hierdoor is hij nu al te koop vanaf 39.250 euro. Daarnaast komt er ook een sportievere esprit Alpine-uitvoering met one-pedal-functie en bi-directioneel laden.

Tot voor kort was de Renault Megane E-Tech Electric te koop in drie verschillende uitvoeringen: Evolution, Techno en Iconic. Dat eerste instapmodel met 130 pk verdwijnt, waardoor de Techno-uitvoering nu de basis wordt. Hierdoor rijdt je, ongeacht de variant, met 220 pk rond. Die wordt bovendien wat goedkoper en is nu te koop vanaf 39.250 euro. Wel moet je hierbij inboeten in uitrusting. Zo had de vroegere Techno-variant een infotainmentdisplay van 12″ groot, maar dat is nu nog maar 9″. En ook de wielen worden wat kleiner, die gaan van 20″ naar 18″. Wel heb je voor die prijs de grotere 60 kWh-batterij met een rijbereik van 468 kilometer.

Sportieve esprit Alpine

Nu de Techno-versie de standaard wordt, introduceren de Fransen een nieuw tussenmodel voor 41.250 euro. De Renault Megane E-Tech Electric esprit Alpine is vooral te herkennen aan zijn sportiever uiterlijk, Schiste Grijs-lak en 20″ Ice Black aluminium velgen. Verder zijn de ruiten voor- en achteraan omgeven door een zwarte sierlijst en prijkt er een Alpine-logo op de linker voorvleugel. Binnenin zijn de zetels in zwart textiel afgewerkt met sierstiksel in het typische Alpine-blauw. Diezelfde stiksels komen nog eens terug in het dashboard. Tenslotte is de hele cockpit omgeven door een sierlijst in een gradatie van zwart en blauw.

One-pedal en bidirectioneel laden

Op versies die zijn uitgerust met het regeneratieve remsysteem met peddels aan het stuur, is Megane E-Tech electric nu uitgerust met een vijfde niveau van regeneratie, de ‘One Pedal’-functie, waardoor de bestuurder zowel kan accelereren als vertragen met het rechterpedaal. Deze technologie, ontwikkeld door Ampere, biedt een aantal voordelen, waaronder een tragere slijtage van de remblokken, een groter rijbereik dankzij energieterugwinning en een soepeler en minder veeleisend rijgedrag, vooral in stedelijke omgevingen. Ampere zal deze innovatie in de komende maanden introduceren op R5 en Scenic E-Tech electric, alsook op R4 wanneer deze wordt gelanceerd. Ze is leverbaar op Megane E-Tech electric-exemplaren die na maart 2024 wordt geproduceerd.

Daarnaast worden alle versies standaard uitgerust met de nieuwe bidirectionele wisselstroomlader van 11 kW. Optioneel is er nog de 22 kW AC-lader. Aan de snellaadcapaciteit van 130 kW verandert er niets. Verder is er nu ook een V2L-adapter te koop waarbij je kleine apparaten zoals een koffiezet of elektrische fiets kunt bedienen. De laatste nieuwigheid die de Fransen introduceren is Plug & Charge. Hiermee kun je de Mobilize Charge Pass aan de Renault Megane E-Tech koppelen en zo DC-laden zonder de laadpas te moeten scannen. De facturatie gebeurt dan automatisch via de My Renault-app.

De vernieuwde Renault Megane E-Tech Electric is vanaf vandaag te koop voor 39.250 euro (Techno) of 42.250 euro voor de Esprit Alpine. Daarnaast is er nog de Iconic-topvariant vanaf 42.500. De prijs en uitvoering heeft hier enkel invloed op de uitrusting. Ongeacht welke variant je ook overweegt, je beschikt steeds over dezelfde 220pk-motor en 60 kWh-batterij.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be