De nieuwe Mercedes-Benz CLA is voorgesteld, waarmee de Duitse constructeur een nieuw tijdperk ingaat. Deze nieuwe instapper is de eerste EV van het merk met een 800 V-platform, kan laden aan 320 kW en belooft een rijbereik van bijna 800 kilometer.
Het goedkoopste model dat Mercedes-Benz vandaag in de aanbieding heeft, is de A-klasse (met verbrandingsmotor). Deze gaat volgend jaar met pensioen en sinds deze week weten we nu ook hoe zijn opvolger er moet gaan uitzien. De nieuwe Mercedes-Benz CLA krijgt een herkenbare Mercedes-look, en vertoont best veel gelijkenissen met het concept dat in 2023 voorgesteld werd. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de Duitsers opnieuw een premium-merk willen worden, en geen volumemerk. Dat de nieuwe CLA imposanter toont dan het uitgaande model is dus geen toeval. Bovendien is dit de eerste elektrische wagen van Mercedes dat niet voorgaan wordt door de letters EQ.
Opvallende looks
De Mercedes-Benz CLA is een 4.723 mm lange sedan met een wielbasis van 2.790 mm. Hij heeft een sportieve look aangemeten gekregen en wordt aan de voorkant gedomineerd door een grille met 142 afzonderlijk verlichte sterren. Diezelfde sterren komen ook terug in de koplampen die met elkaar verbonden zijn door een led-strip. In het midden van de grille geeft ook de grote ster licht, maar in de VS en China zit daar nog een lichtgevende cirkel rond. Die cirkel hebben de ingenieurs helaas niet goedgekeurd gekregen voor Europa. Aan de achtkant krijgen we voor het eerst de GT-achterzijde te zien, die extra bijdraagt aan het sportieve uiterlijk. Verder is hij standaard uitgerust met een groot panoramadak dat in een stuk doorloopt van de voor- naar de achterruit. Om ervoor te voorzien dat de cabine te warm wordt, is deze voorzien van een isolerend en gelaagd veiligheidsglas met een extra infraroodfilm en coating. Verder hebben de Duitsers ook aan de veiligheid gedacht, door de toevoeging van een centrale airbag tussen de bestuur en passagier op de rij in. Hierdoor heb je een extra bescherming bij een zware zijdelingse impact.

MB.OS met 3x AI
De nieuwe CLA is meteen ook het nieuwe technologische paradepaardje van Mercedes-Benz. Dat begint al bij het instappen waarbij je kijkt op de vierde generatie van het MBUX-display. Deze loopt nu over de volledige breedte van het dashboard door met een 10,25″ grote tellerpartij, centraal touchscreen van 14″ en een optioneel derde display van 14″ voor de passagier. Naast een nieuw look introduceert het met Mercedes-Benz Operating System-softwar (MB.OS) ook een nieuw besturingssysteem dat voor het eerst volledig in eigen huis ontwikkeld werd. Updates voor zowel het systeem als de verschillende rijhulpsystemen verlopen over-the-air. MB.OS fungeert als het centrale zenuwstelsel van de wagen en stuurt naast het infotainmentsysteem ook de andere functies aan. Denk daarbij aan de autonome rijfuncties, de ophanging, het rijden en het laden.
Zoals alle moderne wagens tegenwoordig, beschikt de nieuwe Mercedes-Benz CLA over artificiële intelligentie. Maar de Duitse constructeur voelde zich niet genoodzaakt om slechts één AI-systeem te kiezen. Deze wagen combineert zowel ChatGPT4, Microsoft Bing AI en Google Gemini, zodat elke vraag correct beantwoordt kan worden. Deze zou bovendien in staat zijn om afhankelijk van jouw humeur de sfeerverlichting aan te passen. Hiertoe analyseert de AI je stem bij het stellen van een vraag. We kijken er alvast naar uit om deze ook in het echt uit te testen.


Comfort ten top
Mercedes-Benz staat bekend om zijn comfortabele interieurs, maar doet daar nu nog een schepje bovenop. Het interieur is nog meer premium geworden, in lijn met de nieuwe strategie van het merk. Hierdoor zijn sommige trims, die voorheen voorgehouden waren voor de S-klasse, nu ook op de CLA verkrijgbaar. Niet slecht dus voor het nieuwe instapmodel van het merk. De verwachting is nu natuurlijk dat de komende generaties van bijvoorbeeld de E- en S-klasse nog verder zullen gaan. Uiteraard is ook de populaire AMG-line nog steeds beschikbaar voor een extra sportief sausje over het interieur.
800 V-platform met 792 km bereik
De elektrische Mercedes-Benz CLA is de eerste wagen op het nieuwe MMA-platform dat zowel voor elektrische als benzinewagens gebruikt kan worden. De focus bij dit platform ligt echter voornamelijk op het elektrische gedeelte. Voor het eerst gebruikt Mercedes hier een 800 V-platform, wat zorgt voor betere prestaties op de weg en aan de laadpaal. Zo kan de nieuwe CLA laadvermogens tot 320 kW aan. In de basis is de CLA 250+ een achterwielaangedreven sedan met 272 pk en 335 Nm koppel. Dat is genoeg om in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Daarnaast is er nog de CLA350 met vierwielaandrijving en 354 pk (515 Nm koppel). Deze versie accelereert in 4,9 seconden naar 100 km/u. Om het stroomverbruik van een tweede synchroonmotor op de vooras te beperken, kopelt het deze los wanneer deze geen vermogen moet leveren. Bovendien zijn de motoren ook weer kleiner geworden, wat resulteert in 405 liter kofferruimte en een frunk van 101 liter.
Volgens de voorlopige WLTP-cijfers verbruikt de Mercedes-Benz CLA amper 12,2 kWh/100 km. Dat lage verbruik heeft hij mede te danken aan de toevoeging van een tweetraps automaat. Hiermee wordt hij een van de zuinigste elektrische wagens van het moment. Uit de NMC-batterij van 85 kWh kun je zo tot 792 elektrische kilometers persen. Later volgt nog een versie met een kleinere LFP-batterij van 58 kWh. Ook een AMG-variant met extra pk’s staat nog op de planning.
Dan rijst nu nog de hamvraag. Wat moet al deze technologie gaan kosten? Daar hebben ook wij voorlopig het raden naar. Wel zal je al koper best diep in de buidel moeten tasten. Mercedes-Benz heeft ondertussen al meermaals bevestigd dat ze lievers minder wagens verkopen tegen een hogere prijs, dan een “goedkoop” massaproduct op de markt te brengen.

