Renault heeft de 5 Turbo 3E voorgesteld en die wordt verrassend krachtig. Deze krachtigere versie van de R5 E-Tech Electric wordt een echte mini-supercar met maar liefst 540 pk en 4.800 Nm koppel. Naast een ongelooflijk krachtigere motorisatie krijgt hij ook nog eens een spectaculair design. Deze EV komt in 2027 op de markt, maar wie er eentje wil bemachtigen zal snel moeten zijn. Hij wordt namelijk uitgebracht in een beperkte oplage van slechts 1.980 stuks.
Eind vorig jaar liet Renault al weten dat het met een krachtige Turbo-variant van de Renault 5 E-Tech Electric zou komen, maar nu geeft het ook de details vrij en die zijn best indrukwekkend. Hij mag van ver gezien nog wel wat gelijkenissen vertonen met de elektrische R5, maar onderhuids is dit een volledig andere wagen.



4.800 Nm koppel
Om te beginnen verplaatsen de Fransen de motor naar de achteras, waarbij elk wiel zijn eigen elektromotor krijgt. Deze twee motoren leveren samen 540 pk, wat niet heel echt speciaal is in de EV-wereld, maar het koppel is dat wel. Zo beschikt de R5 Turbo 3E over maar liefst 4.800 Nm koppel. Dag is genoeg om in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 270 km/u. Die 3,5 seconden is echter nog maar een schatting, want de komende twee jaar gaan de ingenieurs van Alpine nog met de motoren aan de slag. De kans dat de uiteindelijke sprinttijd nog lager zal uitvallen, is bijzonder groot.



Snelladen aan 350 kW
Om zoveel kracht te kunnen leveren, gooit Renault het voor het eerst ook over een andere boeg. Zo zal de Turbo 3E over een 800 V-platform beschikken. Standaard krijgt hij een batterij van 70 kWh, goed voor 400 elektrische kilometers bij rustig rijden. Als je met deze mini-supercar naar het circuit trekt, zal de uiteindelijke range een stuk lager uitvallen. Daarom kun je echt gaan snelladen met een vermogen 350 kW. Dat is genoeg om in vijftien minuten van 15 naar 80 procent te laden.
Lichtgewicht EV gemaakt om te driften
Wie denkt dat al deze technologie en de grote batterij voor een zwaargewicht zal zorgen heeft het mis. De Renault 5 Turbo 3E wordt op de weg gelanceerd met een gewicht onder de 1.450 kilogram. Dat komt doordat deze EV niet uit een aluminium koetswerk bestaat, maar uit een lichtwicht koolstofvezelcontstructie. Daarnaast ligt de focus hier duidelijk op performance en “fun”. Zo krijgt hij een hydraulische handrem om snel even een drift in te zetten. Het infotainmentsysteem en de digitale tellerpartij worden overgenomen uit de huidige Renault 5. Wel krijgt het stuur van de Alpine A290 voor je neus, om toch dat sportievere karakter te benadrukken. Een extra breed koetswerk, achterspoiler en 20″-velgen geven extra cachet aan deze sportieve EV. Binnenin is de sfeer resoluut sportief, met kuipzetels met zespuntsgordels, een veelheid aan carbononderdelen en Alcantara om de stoelen en het dashboard te bekleden.



Beperkte oplage van 1.980 exemplaren
De Renault 5 Turbo 3E zal uitgebracht in een beperkte oplage van slechts 1.980 exemplaren. Dat getal is niet willekeurig gekozen, maar een verwijzing naar de Renault 5 Turbo die in 1980 werd uitgebracht. Kopers kunnen over enkele weken al kiezen welk nummer ze kopen. Wat dit alles moet gaan kosten is nog niet bekend, al is de verwachting dat deze zeker boven de 100.000 euro zal liggen. Leveringen staan voor 2027 gepland.
Hij wordt verkrijgbaar in diverse exterieur- en interieurkleuren, waarvan sommige doen denken aan de historische lakkleuren van de seriemodellen van Renault 5 Turbo en Turbo 2, zoals Granaatappel rood, of aan de wedstrijdkleuren, zoals ‘Tour de Corse 1982’, een kleurstelling die geel, wit en zwart combineert. Ook zullen er nieuwe ‘gentleman driver’-afwerkingen of resoluut moderne wraps verkrijgbaar zijn.