Smart heeft de volgende elektrische telg in het gamma voorgesteld. De nieuwe Smart #5 is meteen ook de grootste en vooral veelzijdigste Smart tot nu toe. Dat hij meteen ook de duurste wordt, is bijgevolg niet echt verwonderlijk. De orderboekjes van deze middelgrote premium SUV gaan binnenkort open, waarbij hij aangeboden wordt vanaf 46.700 euro.
Smart heeft in Duitsland het doek getrokken van de nieuwe #5. Met hun nieuwste EV lijken ze opnieuw een stap verder van de kleine stadswagen af te dwalen. De Smart #5 is met een lengte van 4,7 meter namelijk de langste wagen ooit voor het merk. Hiermee is hij bijna 30 centimeter langer dan de #3, die tot vandaag al de grootste in het gamma was. De Duits-Chinese constructeur spreekt zelf over een middelgrote premium SUV, wat meteen ook al doet vermoeden dat ook de prijs wat de lucht in gaat. En dat is ook zo, want de Smart #5 is binnenkort te koop vanaf 46.700 euro, waarmee hij de duurste ooit is voor het merk. Ter vergelijking, de Smart #1 is vandaag beschikbaar vanaf 35.995 euro en voor de #3 betaal je zo’n 39.495 euro.
Voor de vanafprijs van 46.700 euro rijdt je weg met de Smart #5 Pro. Deze biedt een elektromotor van 340 pk en 373 Nm op de achterwielen aan. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt zo’n 6,9 seconden. Met de standaard LFP-batterij van 74,4 kWh (bruikbaar) kun je een rijbereik tot 465 kilometer halen. Snelladen kan aan maximaal 150 kW. Deze variant zit al dik in de opties, met een panoramisch dak, elektrische zetels met zetelverwarming, duale klimaatcontrole, een 360°-camera en een elektrische koffer aan.


Snelladen aan 400 kW
Het is echter pas bij de volgende varianten dat de Smart #5 echt interessant wordt. Deze staan allemaal op een 800 V-platform van moederbedrijf Geely. Hierdoor kun je met de grote NMC-batterij van 94 kWh (netto) snelladen aan een vermogen van maar liefst 400 kW, en dat al voor een prijs van 51.700 euro. AC-laden kan standaard aan 22 kW. Met de Smart #5 Pro+ beschik je over een vermogen van 363 pk en 590 elektrische kilometers. Daarboven zit voor 56.200 euro de #5 Premium, die als eerste versie ook over een warmtepomp beschikt. Wil je toch liever vierwielaandrijving met veel meer vermogen, dan kun je terecht bij de Smart #5 Pulse (56.200 euro) en de Summit Edition (57.700 euro). Beide bieden een systeemvermogen van maar liefst 587 pk en 643 Nm koppel aan. Dat is genoeg om in amper 4,9 seconden naar 100 km/u te sprinten. Wel moet je hierbij wat inboeten aan rijbereik, wat hier op 540 kilometer ligt.


Sterke focus op comfort
De Smart #5 krijgt in alle opzichten een volledig andere look dan zijn voorgangers. Zo staan de wielen met 2,9 meter een stuk verder uit elkaar, wat resulteert in extra ruimte binnenin. Daarnaast is hij ook een stuk hoekiger dan de #1 en #3. Opvallend zijn ook de langwerpige lichtblokken voor- en achteraan. Beiden blokken lijken hierbij zelf bijna identiek te zijn. Bovendien krijgen enkele uitvoeringen iets wat we eigenlijk vooral op een Rolls-royce van meer dan 200.000 euro verwacht. Zo draaien de logo’s op de velgen bij sommige varianten niet mee. Diezelfde premium features worden ook doorgetrokken in het interieur. Zo heb je de keuze voor lederen bekleding, decoratie met eikenhout en sfeerverlichting in 256 kleuren. Verder zijn er standaard twee schermen aanwezig, een digitale tellerpartij van 10,25″ en een centraal display van 13″. Bij de duurdere opties is er nog een derde scherm aanwezig waarop de bijrijder zich in stilte kan bezighouden.
Eind april openen de orderboekjes eerst in Duitsland. Kort daarna is de rest van Europa, waaronder België, aan de buurt.