Mobilize en Renault Group bouwen Europees fast charge-netwerk uit

DoorMatthias Hautekiet

27 maart 2025
Mobilize fast charger / Mobilize snelladen / Renault Group fast charger

Mobilize, onderdeel van de Renault Group, wil tegen einde 2028 een Europees fast charge-netwerk uitbouwen. In totaal moeten er de komende drie jaar laadpalen op zo’n 650 verschillende locaties geïnstalleerd worden. De eerste 25 stations zijn nu al in gebruik in Frankrijk. Later volgen nog Italië, België en Spanje.

Foto’s © Renault

In samenwerking met het Renault-netwerk bouwt Mobilize nu ook snelle oplaadstations die toegankelijk zijn voor alle EV-rijders. De meeste van die laadstations komen buiten de snelwegen te liggen, zodat ook aan lokale behoeften tegemoet wordt gekomen. Renault en Mobilize zijn al even bezig met dit plan en heeft sinds begin 2023 al 25 stations geopend in Frankrijk. In de tweede helft van 2025 en in 2026 komt het netwerk ook naar België en Spanje. Voor de uitrol in Italië gaan ze een strategisch partnerschap aan met Free to X. Hierdoor krijgen ze meteen toegang tot zo’n 100 oplaadstations in Zuid-Europa.

De elektrificering verandert de waardeketen voor autofabrikanten. Vandaag de dag gaat onze rol verder dan voertuigen alleen en is het genereren van terugkerende inkomsten essentieel geworden om te investeren in de toekomst van de sector. Mobilize Fast Charge is een van de Mobilize-pijlers om dat doel te bereiken. Tegelijkertijd stelt dit nieuwe netwerk ons in staat om onze klanten gerust te stellen bij de overgang naar de elektrische mobiliteit.”

Gianluca De Ficchy, CEO van Mobilize

Snel opladen met koffie

Alle Mobilize Fast Charge-stations beshcikken over laadpalen met een vermogen van 320 kW. Hierdoor kunnen bestuurders maximaal 400 kilometer “bijtanken” in vijftien minuten tijd. Mobilize claimt dat de laadpalen erg betrouwbaar zijn met een beschikbaarheidsgraad van meer dan 99 procent. Daarnaast zijn alle oplaadpunten ook voorzien van Plug & Charge. Hierdoor kunnen ondersteunende EV’s hun wagen inpluggen zonder dat ze een laadpas of bankkaart moeten boven halen. Op locaties waar dit relevant is, plaatsen de Fransen ook een loungeruimte die gratis toegankelijk is voor klanten. Daarbij is ook een geluiddichte ‘phone boot’ aanwezig om in vertrouwelijkheid telefoongesprekken te voeren. Deze zijn bovendien ook uitgerust met koffie, snacks, wifi en toiletten.

Bij elk nieuw station dat opent, is twee maanden lang een promotieprijs van € 0,41 per kWh van toepassing voor betalingen met debet- of kredietkaarten. NA afloop van de promoprijs betaal je gemiddeld zo’n € 0,60. Een prijs die in het snellaad-landschap best competitief is. Renault-rijders met de Mobilize Laadpas genieten van een nog lagere prijs van € 0,39 voor één jaar.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be