De Nissan Leaf was een van de eerste moderne elektrische wagens, maar ondertussen had hij nog maar weinig in huis om kopers te kunnen overtuigen. Daar komt dit jaar echter verandering in, want de Leaf krijgt een flinke upgrade waarmee hij weer enkele jaren verder kan.
Foto © Nissan
Nissan was in 2010 een van de eerste grote merken die het echt aandurfde om een elektrische wagen aan te bieden. Maar met een laatste update in 2017 was het model niet meer competitief. Ondertussen hebben zo goed als alle merken degelijke alternatieven in huis, waardoor de Japanners nu ook inzien dat het tijd is voor een flinke upgrade. Op de eerste (en enige) foto die Nissan zelf vrijgeeft van de nieuwe Leaf valt meteen op dat deze derde generatie volledig anders wordt. Hierbij nemen we afscheid van de vijfdeurs hatchback en verwelkomen we een cross-over. Hierbij wordt de neus getekend door een doorlopende led-strip die de twee koplampen met elkaar verbindt. De koplampen zelf zijn best kunstzinnig, met enkele uitlopers naar de onderkant toe.
Moderne techniek
Tot op vandaag is de Nissan Leaf enkel op te laden via een CHAdeMO-aansluitin, maar die laadpalen verdwijnen nu echt snel uit het straatbeeld. Alle moderne elektrische wagens hebben ondertussen CCS als laadstandaard geaccepteerd en dus is het niet onlogisch dat ook Nissan diezelfde richting opgaat. De nieuwe Nissan Leaf komt op het CMF-EV platform van Renault te staan. Deze kennen we bij Nissan zelf al van de Ariya en bij Fransen is dit het platform van de elektrische Megane en Scénic. Bij de Nissan Ariya betekent dat een batterij van 63 of 87 kWh en voorwielaandrijving met 217 pk en 242 pk. Een krachtigere NISMO variant met 435 pk en 600 Nm koppel komt er hoogstwaarschijnlijk niet.
De orderboekjes voor de nieuwe Nissan Leaf gaan dit jaar nog open. Dichter bij zijn lancering zullen we ongetwijfeld nog meer details te weten komen.