Onderweg met de Renault 5 E-Tech Electric

DoorRedactie

30 maart 2025
Renault 5 E-Tech Electric Review

Begin 2024 leerden we de Renault 5 E-Tech Electric kennen. Een elektrische ode aan de iconische R5 uit de jaren 70 en 80 van vorige eeuw. Hij werd dolenthousiast onthaald en kreeg veel liefde van het grote publiek en media. De R5 werd onder meer verkozen tot Europese Auto van het Jaar en zowat alle media spreken vol lof over deze compacte stadswagen. Maar is hij die hype wel waard?

Bij Renault weten ze duidelijk dat inspelen op emotie een van de oudste marketingtruken is die er bestaan. Heel wat veertig- en vijftigplussers reden enkele decennia geleden met de Renault 5 als een van hun eerste wagens. Om dan nu een EV op de markt te brengen met dezelfde looks willen ze datzelfde publiek opnieuw proberen aanspreken met een vleugje nostalgie. Daarnaast weet het ook jonge rijders aan te spreken met hippe kleuren en een energiek design. Met de R5 houdt het trouwens niet op, want vandaag kun je ook al de Renault 4 bestellen en volgend jaar komt daar nog de elektrische Twingo bij. Maar goed, terug naar de Renault 5 E-Tech Electric.

Een hippe wagen

De elektrische R5 is een hippe stadswagen met een retro-look. Wie zich de oude R5 Supercinq of 5 Turbo nog herinnert, ziet meteen de gelijkenissen. Zo deelt hij de schuin aflopende achterkant en hooggeplaatste achterlichten met die eerste. Verder zit hij vol met leuke gimmicks. De meest opvallende is het display rechtsboven op de motorkap. Op diezelfde plaats zat vroeger een luchthapper, maar tegenwoordig heb je hier een led-scherm dat de oplaadstatus van de batterij weergeeft. Hij is te koop in drie standaardkleuren: wit, zwart en nachtblauw. Daarnaast zijn er ook twee exclusieve kleuren die enkel voorbehouden zijn voor dit model: green pop en yellow pop. En naar onze mening zijn die twee laatste de enige juiste om het karakter en uiterlijk in de verf te zetten.

Retro-futuristisch interieur

Van de Franse designers kun je allesbehalve zeggen dat ze niet consistent zijn. Dezelfde retro-look wordt doorgetrokken naar de binnenkant, waardoor je lijkt in te stappen in grootmoeders sofa. Het interieur ziet er echter allesbehalve oubollig uit en is een knap statement. De Renault 5 E-Tech Electric wordt getooid met gekleurde stoffen, inclusief op de deurpanen en het dashboard. Zelf het plafond is mooi afgewerkt met een leuk geruit motiefje. Het mag er dan wel allemaal tijdloos uitzien, toch is er ook heel wat moderne technologie aan boord. Zo zijn er altijd twee schermen aanwezig. Bij de evolution-instapversie is dat een digitale tellerpartij van 7” en een infotainmentsysteem van 10”. Bij de techno- of iconic cinq-uitvoeringen zijn beide schermen 10” groot. Daarnaast kun je voor 600 euro extra nog het Harman Kardon premium audiosysteem bijnemen voor een premium rijervaring. Wel wordt het stilaan tijd dat Renault afscheid neemt van de vele hendels aan het stuur. Dit ontsiert het hele interieur.

De Renault 5 E-Tech Electric is 3,9 meter lang en heeft een wielbasis van 2,5 meter. Hiermee voelt hij vooraan best ruim aan, maar op de achterbank is de ruimte erg beperkt. Een lange trip met vier vrienden wordt zo nogal lastig. In de koffer is er plaats voor 326 liter aan bagage, met de achterbank plat wordt dat maar liefst 1.000 liter.

Hoe rijdt de Renault 5?

De Renault 5 E-Tech Electric is vandaag verkrijgbaar met twee verschillende batterijen en twee motorisaties. In de basis is er de urban range met een batterij van 40 kWh (netto) en 120 pk op de vooras. Daarnaast is er ook de grotere comfort range batterij van 52 kWh en een elektromotor van 150 pk. Vanaf mei 2025 komt er ook nog een goedkopere instapper met de kleine batterij en maar 95 pk. Van de Belgische constructeur kregen we de comfort range mee voor een week. Door de lovende woorden van de concullega’s keken we erg uit naar deze test.

De looks doen vermoeden dat het hier om een elektrische gocart gaat, maar die verwachting moesten we al snel bijstellen. Het onderstel is goed, maar weinig sportief. We missen vooral wat vermogen en grip. Hij schuift net iets te snel over de voorwielen om van een echte gocart te kunnen spreken, maar dat kan misschien ook aan de winterbanden gelegen hebben. Mogelijk biedt de tegenhanger van Alpine, de A290 hier een oplossing. Deze combineert hetzelfde onderstel met 180 of 220 pk, waarmee hij in het vaarwater van de Mini Cooper SE uitkomt. Voor de echte liefhebbers komt er in 2027 nog de gelimiteerde Renault 5 Turbo 3E met 540 pk en 4.800 Nm koppel.

Rijbereik tot 410 kilometer

Zoals je hierboven al kon lezen, is de Renault 5 E-Tech Electric te koop in twee verschillende batterijgroottes. In de basis is er de 43 kWh-batterij (40 kWh netto), waarmee je volgens de WLTP-norm 312 kilometer kunt afleggen. Daarnaast is er ook de grotere 55 kWh-batterij (52 kWh netto), met een rijbereik van 410 kilometer. Zelf noteren we een gemiddeld verbruik van 18,2 kWh / 100 km, wat resulteert in een maximale range van een kleine 290 kilometer op de snelweg. Aan een gewone laadpaal kun je opladen aan 11 kW. Snelladen is mogelijk aan maximaal 80 kW voor de kleine batterij en 100 kW voor de comfort range. Van 10 naar 80 procent duurt in beide gevallen zo iets meer dan een half uur.

Prijs en conclusie

De Renault 5 E-Tech Electric is het bewijs dat elektrische wagens er niet saai moeten uitzien. Met zijn opvallende looks en hippe kleuren tovert hij bij menig passant een glimlach op het gezicht. Al is het maar om terug te denken aan de goede oude tijd. Hij beschikt over alle moderne functies waarover een EV moet beschikken, maar komt misschien net wat pk’s tekort om echt leuk te rijden. Vandaag is hij al te koop vanaf 27.900 euro voor de urban range in de evolution uitvoering. Voor onze testwagen, de Reanult 5 E-Tech Electric comfort range in de techno-uitvoering, tel je minstens 32.900 euro neer. Met enkele extra opties aangevinkt, kom je al snel uit op een bedrag tussen de 36.000 en 40.000 euro. Voor dat geld heb je al de Mini Cooper SE met extra pk’s en misschien nog wat meer comfort. De Renault 5 E-Tech Electric is dan ook eerder een emotionele aankoop dankzij zijn nostalgische looks.

Vermogen
150 pk
Koppel
245 Nm
Batterij (netto)
52 kWh
Basisprijs
€ 27.900
Prijs getest model
€ 35.900
Bereik (WLTP)
410 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be