Pascal Wehrlein (Porsche) heeft de 2025 Miami E-Prix gewonnen. De Duitser vertrok vanaf de negende stek en kwam als tweede over de eindmeet. Echter zorgde een tijdstraf van tien seconden voor vijf verschillende rijders ervoor dat de finale uitslag grondig dooreen geschud werd. Lucas di Grassi (Lola Yamaha) wordt hierdoor tweede en bezorgt zijn team zo meteen heel wat punten. António Félix da Costa (Porsche) wordt derde.
Foto © Formula e
De eerste helft van de Miami E-Prix verliep rustig. De rondetijden liggen hierbij maar liefst 20 seconden boven die van de vrije trainingen en kwalificatie. Wel zijn er wat gevechten voor de rijders tussen de zevende en twaalfde plaats. In de negende ronde begint de race wat meer op gang te komen wanneer Sébastien Buemi (Envision) als eerste rijder zijn attack mode wapent. Een ronde later doet Stoffel Vandoorne (Maserati) hetzelfde. De Rumbekenaar weet hiermee van de achtste naar de derde stek te sturen. Ondertussen is er een ongelukkig event voor Jean-Éric Vergne (DS) die zich mispakt aan een bocht en door het gras van de tiende naar de laatste plaats zakt.
Twee neutralisaties
Met nog negen ronden te gaan wordt de race geneutraliseerd door een safety car. Het is Nyck de Vries (Mahindra) die langs de kant van de weg stilstaat in bocht 3. Er was echter niet echt nood aan deze neutralisatie, gezien de Vries na een herstart van zijn wagen zijn weg kon verderzetten. Wel betekent dit dat hij zijn kans op een puntenfinish volledig weggooit.
Met nog vijf ronden te gaan wordt de race volledig stilgelegd. Jake Hughes (Maserati) raakt eerst de muur vlak voor bocht tien en maakt bij het insturen nog contact met Maximilian Günther (DS). Zijn Maserati raakt hierbij de muur, waarna Günther achterop hem inrijdt. Ook Mitch Evans (Jaguar) deelt in de brokken wanneer hij verrast wordt door het plotse stoppen van de DS-rijder. Eerst wordt safety car uitgestuurd, maar al snel beslist de raceleiding dat een rode vlag meer geschikt is. Dit is vooral zuur voor Stoffel Vandoorne, Vergne (DS), da Costa en Mortara (Mahindra) die vlak voor de crash net hun lange attack mode van zes minuten hadden genomen. Enig voordeel dat de rijders hadden, wordt zo volledig geneutraliseerd.
Sprint tot het einde
Na best een lange rode vlag gaat de race opnieuw van start met nog 3,5 ronden te gaan. Heel wat rijders moeten bij die herstart nog hun laatste attack mode van zes minuten nemen. Hierdoor ontstaat bij de herstart bijna een file om de attack mode te kunnen wapenen. Al is daar eigenlijk niet genoeg tijd meer voor. Hierdoor kijken Frijns (Envision), Nato (Nissan), Bird (McLaren), Rowland (Nissan) en Barnard (McLaren) mogelijk tegen een tijdstraf aan.
Even lijkt het erop of Pascal Wehrlein de 2025 Miami E-Prix zal winnen, maar Norman Nato gaat er in de laatste bocht nog voorbij en komt zo als eerste over de eindmeet. Robin Frijns eindigt als derde, voor Oliver Rowland, Sam Bird en Lucas di Grassi. Vandoorne komt, na zijn pech met de attack mode, als zeventiende over de eindmeet. Toch is de uitslag hoogst onzeker door de bijzondere situatie met de attack mode.
Lang moeten we echter niet wachten op een oordeel van de FIA. Frijns, Barnard, Nato en Rowland krijgen allemaal een tijdstraf van 10 seconden omdat hun attack mode nog niet helemaal opgebruikt was aan de eindstreep. Hierdoor wordt Pascal Wehrlein uitgeroepen tot winnaar van de race en stijgt Lucas di Grassi van de zesde naar de tweede plaats. António Félix da Costa wordt hierdoor derde. Door de tijdstraffen stijgt ook Stoffel Vandoorne twee plaatsen, naar P15. We moeten u eigenlijk niet vertellen dat alle gestrafte rijders behoorlijk kwaad waren na afloop.
Het kampioenschap
Na afloop van het raceweekend in Miami blijft Oliver Rowland het kampioenschap leiden met 68 punten. Porsche-rijders da Costa en Wehrlein staan nu tweede en derde met respectievelijk 54 en 51 seconden. Taylor Barnard staat vierde met 52 punten, voor Maximilian Günther (37 punten) en Jake Hughes (27 punten). Daarna volgen Jake Dennis (27 punten), Edoardo Mortara (27 punten) en Jean-Éric Vergne (26 punten) op plaats zeven, acht en negen. Mitch Evans (25 punten) rondt de top tien af. Landgenoot Vandoorne staat na vijf races op de veertiende plaats met 14 punten.
Bij de teams is het veld dan weer grondig doorheen geschud. Porsche leidt nu met 105 punten, voor Nissan (79 punten) en McLaren 67 (punten). De vierde plaats is voor DS Penske met 63 punten. Mahindra en Maserati staan voorlopig vijfde en zesde met 51 en 43 punten. Plaats zeven is voorlopig voor Andretti (41 punten), voor Jaguar (35 punten). Dankzij het podium van di Grassi heeft Lola Yamaha meteen ook zijn eerste punten in het kampioenschap beet en staan ze nu negende met 19 punten. Cupra Kiro staat tiende met 12 punten, terwijl Envision Racing (10 punten) het kampioenschap sluit.
Bij de constructeurs staat Nissan aan de leiding met 14 punten. Porsche zit hen met 120 punten echter stevig op de hielen. Stellantis staat derde met 84 punten, voor Jaguar (66 punten) en Mahindra (66 punten). Lola blijft laatste, maar heeft nu wel 25 punten weten bijeensparen.
Lang moeten we niet meer wachten op de volgende wedstrijd van het seizoen. Op 3 en 4 mei trekken de teams opnieuw naar Europa voor de allereerste Formula E double header in Monaco.