Er doen hardnekkige geruchten in de paddock van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap dat Opel het twaalfde team op de grid zal worden. Wanneer in 2026/27 de nieuwe GEN4-racewagen zijn intrede doet, krijgen zo meteen ook nieuwe kleuren van Stellantis te zien.
Foto © AI-gegenereerd
Vandaag is Stellantis actief in het elektrische kampioenschap met twee van hun merken: DS en Maserati. Daar lijkt na volgend jaar echter verandering aan te komen. Het zo zomaar eens kunnen dat een van hen (of beide) vanaf 2026 vervangen wordt door een ander merk van de automastodont. Een van die merken die nu in de running zou zijn, is Opel. Het Duitse merk heeft al een lange motorsportgeschiedenis. Zo reden ze al rally (WRC) en waren ze een belangrijke speler in de Opel Euroseries. Daarnaast wisten ze in het verleden grote namen te strikken zoals Allan McNish, Mika Hakkinen en Rubens Barrichello. Ook deelnames aan de DTM en de ADAC Opel Electric Rally Cup behoren tot het palmares van Opel.
Stellantis onderzoekt verschillende pistes
De enige zekerheid die op dit moment heerst, is dat Stellantis zal deelnemen aan het GEN4-programma van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Vorig jaar liet Stellantis weten dat ze al zeker met Maserati aan de start zouden staan. Die plannen staan echter on hold nu MSG, de technische partner van Maserati, in financiële problemen zit. Een mogelijke overnemer voor het team haakte af, waarna Formula E nu zelf het team rechthoudt. Daarnaast staat ook de samenwerking tussen DS en Penkse op losse schroeven. Jay Penkse is hier op zoek naar een mogelijke samenwerking met andere merken zoals Porsche. En ook een deelname als eigen team staat voor Penske op de roadmap. Hierdoor moet Stellantis dus op zoek naar één of mogelijk zelf 2 nieuwe partners.
Daarnaast wordt er nog een tweede piste onderzocht en die is misschien nog de meest logische van allemaal. Stellantis zou aan de Formula E kunnen deelnemen als een volwaardig fabrieksteam. Hierbij zou Opel instaan voor de volledige operatie binnen het kampioenschap. Naast Opel zouden DS Automobiles of Citroën het tweede team op de grid vormen, maar dat blijft nog even speculeren.
Bij Stellantis hebben ze alvast nog enkele maanden de tijd om de juiste piste te onderzoeken. Zo start de ontwikkeling van de GEN4 Formula E-wagen pas eind dit jaar. Wat deze ontwikkeling betekent voor onze landgenoot en voormalig wereldkampioen Formula E Stoffel Vandoorne is voorlopig nog onduidelijk.