Onderweg met de Audi S e-tron GT

DoorRedactie

21 april 2025
Audi S e-tron GT review

De Audi e-tron GT werd enkele jaren voorgesteld als de allereerste elektrische sportwagen van Audi. Vorig jaar kreeg hij, net zoals de Porsche Taycan die op hetzelfde platform staat, een facelift die hem nog beter moet maken. Maar is dit wel een echte sportwagen zoals Audi claimt, of is dit de zoveelste sportieve EV die teleurstelt?

Na de lancering van de volledig elektrische Audi Q8 e-tron en SQ8 e-tron vonden de Duitsers dat het tijd was voor een elektrische sportwagen. In 2021 werd de Audi e-tron GT voorgesteld. Voor de ontwikkeling ervan werkten de ingenieurs van Audi samen met die Porsche om een volledig nieuw platform te ontwerpen: het VW J1 Performance platform. Datzelfde platform kreeg vorig jaar een update, waarbij de Porsche Taycan als eerste mocht genieten van een verbeterde performance. Later in 2024 volgt de Audi e-tron GT. Aan de buitenkant werd er echter weinig aangepast. De Audi S e-tron GT behoudt zo zijn sportieve sedan uiterlijk, maar krijgt nog wat extra agressiviteit bij.

Sportiviteit en luxe hand in hand

Binnenin is de Audi S e-tron GT een sportief uitziende EV, gebouwd met premium materialen. De sportzetels zitten comfortabel en bieden heel wat steun. Wel zijn ze misschien wat aan de smalle kant voor bestuurders die wat forser gebouwd zijn. De wangen aan de zijkant zijn op te blazen voor een betere pasvorm, maar het was beter geweest om nog wat breder te starten. Verder vind je achter het stuur een digitale tellerpartij van 12,3” terug. Deze geeft alle nodige gegevens weer, inclusief informatie over de batterij en laadstatus. Rechts daarvan zit een tweede digitale scherm voor het infotainmentsysteem. Deze werkt responsief en is, in tegenstelling tot de meer recentere Audi Q6, logisch ingedeeld. Wel is het scherm met zijn 10,1” te klein voor een wagen in deze prijsklasse. Om de premium uitstraling te verhogen, hadden ze toch beter gekozen voor een grotere exemplaar. Daarnaast is er nog iets te zeggen over de beschikbare ruimte in deze vierdeurs sedan. Vooraan heb je meer dan genoeg ruimte, maar achteraan is er amper plaats voor zij die wat groter zijn. Vooral de aflopende daklijn zorgt ervoor dat er erg weinig hoofdruimte is om comfortabel te kunnen plaatsnemen. En erg veel opbergruimte is er ook niet.

Tot 925 pk

De grootste verschillen bij de gefacelifte e-tron GT situeren zich echter onderhuids. Eerst en vooral hebben de Duitse ingenieurs extra pk’s aan deze EV toegevoegd. De eerste generatie beschikte over 530 pk in de e-tron GT quattro en 646 pk in de e-tron GT RS. Na de facelift start de Audi S e-tron GT al met minstens 680 pk. Als dat nog niet genoeg is, is er nog de e-tron GT RS met 857 pk of de e-tron GT RS Performance met maar liefst 925 pk. Audi heeft dus alles op alles gezet om van deze elektrische GT een echte sportwagen te maken. Wel moeten we erbij vertellen dat die pk’s enkel volledig te benutten zijn met de launch control geactiveerd. Toch zul je steevast als een van de eerste rijders aan de lichten weg zijn. Zo sprint onze testwagen met de minste pk’s al in 3,4 seconden naar 100 km/u. Bij de krachtigere varianten is dat respectievelijk 2,8 en 2,5 seconden.

Bovendien weet hij die hoge pk’s allemaal goed op de weg te houden. En als de wagen dan toch eens wil uitbreken, is dat steeds voorspelbaar, gecontroleerd en pure fun. We hebben nog maar weinig EV’s gezien die op dat vlak het net zo goed doen als hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Daarbij heb je ook het gevoel dat de acceleratie eindeloos door zou kunnen gaan.

Sportief onderstel

Standaard wordt elke Audi e-tron GT geleverd met adaptieve luchtvering, inclusief sperdifferentieel op de achteras. Via het display kun je kiezen voor een meer comfortabele afstelling, of toch wat sportiever. Daarbij kun je ook de rijhoogte bepalen, zodat je als het ware aan de grond kleeft. Zoals het een sportwagen betaamt is hij best hard afgeveerd, maar dat is exact wat je zou verwachten. Bij het ingaan van een snellere bocht krijg je erg veel feedback, waardoor de Audi e-tron S GT enorm veel vertrouwen opwekt. Het voelt allemaal heel mechanisch en zelfs wat spartaans aan, wat zeker positief bedoeld is. Het gaat zelf zover dat we het kunstmatige motorgeluid, wat we normaal gezien uitschakelen, verwelkomen en aan lieten staan tijdens de test. Op dat vlak zijn ze er bij Audi echt in geslaagd om een elektrische sportwagen met een eigen karakter op de markt te brengen. Bovendien weet het onderstel het best zware gewicht van 2.385 kilogram perfect weg te werken.

Optioneel is er voor iets meer dan 8.000 euro ook nog de adaptieve luchtvering. Deze elimineert alle rolbewegingen volledig. Om dat te bekomen, wordt de lucht in een bocht uit de ene kant van de ophanging weggepompt. Daarnaast wordt er extra lucht in de voorste kamers van de schokdempers gepompt bij het hard remmen. Helaas had onze testwagen deze optie niet, maar het idee lijkt ons wel duidelijk.

Batterij en laden

Een grote batterij van 105 kWh (97 kWh bruikbaar) levert de nodige stroom om de Audi S e-tron GT zijn sportieve karakter te geven. Volgens de WLTP-norm is dat genoeg om een rijbereik tussen de 565 (snelweg) en 609 (stad) kilometer te halen. Tijdens onze testweek noteren we een gemiddeld verbruik van 21,6 kWh in de sportstand of 19,8 in de comfortstand. Dat resulteert in een realistisch rijbereik van 450 tot 500 kilometer. Mooie waarden voor een sportwagen. Echter doet het verbruik er maar weinig toe. Dankzij het 800 V-platform kan deze sportieve EV snelladen aan een piekvermogen van 320 kW. Van 10 naar 80 procent laden duurt hierbij niet langer van 18 minuten aan een gemiddelde van 240 kW DC.

Prijs en conclusie

De Audi e-tron GT was al een sportief uitziende EV, maar is sinds zijn update nog beter geworden. Sinds zijn facelift is hij al te koop vanaf 129.779,99 euro. Met enkele opties aangevinkt kom je al snel uit aan iets meer van 165.000 euro voor de Audi S e-tron GT, maar in deze prijsklasse doet dat er weinig toe. Moet je echt niet naar het budget kijken, dan zijn er ook de krachtigere RS e-tron GT (155.559,99 euro) of de RS e-tron GT performance (163.440,01). Door zijn sportieve rijgedrag en krachtige aandrijving durven we zelf stellen dat dit de ultieme elektrische sportwagen van het moment is. Bovendien is hij ook comfortabel genoeg tijdens langere ritten, waarbij je dankzij zijn normale verbruik toch nog lange afstanden kunt afleggen. De missers die Audi maakte met de Q8 e-tron en Q6 e-tron worden met de Audi S e-tron GT ruimschoots goedgemaakt.

Vermogen
680 pk
Koppel
305/590 Nm (voor/achter)
Batterij (netto)
97 kWh
Basisprijs
€ 129.779,99
Prijs getest model
€ 165.059,98
Bereik (WLTP)
609 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be