Nieuwe elektrische Lexus ES vanaf 2026 ook in Europa te koop

DoorMatthias Hautekiet

24 april 2025
Nieuwe elektrische Lexus ES

Lexus heeft deze week op het autosalon in Shanghai (China) een nieuwe elektrische wagen voorgesteld: de Lexus EX. Deze klassieke berline wordt in de eerste plaats enkel in Azië gelanceerd, maar kom in de lente van 2026 ook naar Europa.

Het Japanse Lexus had tot voor kort twee klassieke berlines in het gamma, maar de grote LS is ondertussen al even geschrapt in Europa. De wat kleinere ES staat wel nog in het gamma, maar is niet echt een verkoopsucces te noemen. Daar komt volgend jaar misschien verandering in. Lexus heeft in China de volgende generatie van de ES voorgesteld. Hij ziet er niet alleen eleganter uit dan zijn voorganger, maar is ook nog een stuk groter. De nieuwe Lexus ES is 5,14 meter lang en is daarmee maar liefst 16,5 centimeter langer dan zijn voorganger. Daarnaast is hij ook nog eens 5,5 centimeter breder en 11,5 centimeter hoger. Ook de wielbasis is gegroeid tot 2,95 meter (+8 cm), waarmee er extra ruimte vrijkomt voor het comfort van de passagiers op de achterban. Deze zal bovendien als volledige elektrische wagen ook in 2026 naar Europa en dus ook België komen.

Een elegante berline

Als je hem vergelijkt met de huidige ES, valt meteen op dat hij heel wat elegantere lijnen heeft gekregen. Vooraan vallen de platte, L-vormige LED-dagrijlichten meteen op, met net daaronder de eigenlijke koplampen wat dieper in het koetswerk. De Spendile-grille is nog steeds herkenbaar, maar is nu veel scherper vormgegeven. Bovendien kleven er ook veel minder Lexus-logo’s op de carrosserie. Op de neus prijkt nog de “omcirkelde L”, maar achteraan vinden we nu een volledig uitgeschreven merknaam terug. Dat laatste doen steeds meer merken tegenwoordig voor een betere herkenbaarheid van hun merk. Verder beschikt de Lexus ES nu ook over een achterspoiler, die de scherpe, doch elegante lijnen extra benadrukt. Dit alles moet ervoor zorgen dat Lexus bekend blijft staan als de luxe-dochter van Toyota.

Touch bar doet zijn intrede

Daarnaast is ook het interieur van de Lexus ES volledige veranderd. Daarbij valt meteen op dat alles vrij minimalistisch is geworden. Alle fysieke knoppen zijn zo goed als verdwenen. In ruil is er een groot infotainmentsysteem (afmeting niet bekend). Toch wil Lexus de rijders niet helemaal richting het display sturen. Zo voegt het een aantal aanraakgevoelige snelkoppeling toe net onder het display en links van het stuurwiel. Een vergelijkbare touch bar leerden we eerder al kennen op de Nissan Ariya. Verder belooft Lexus nog dat de ES de stilste Lexus ooit moet worden.

Voor- of achterwielaandrijving

Vanaf het voorjaar van 2026 kun je ook in Europa de vernieuwde en nu ook elektrische Lexus ES aanschaffen. Daarbij zal hij aangeboden worden in twee verschillende uitvoeren: ES 300e en ES 600e. De Lexus ES 300e is hierbij een voorwielaangedreven EV met een elektromotor van 224 pk. Bij de ES 500e beschik over vierwielaandrijving en twee motoren die samen 343 pk leveren. Welke batterij er in beide modellen komt te leggen en hoeveel het rijbereik dan moet zijn, willen de Japanners nog niet vrijgeven.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be