Vanaf vandaag is de Volvo EX30 niet langer een Chinese wagen, maar nu ook een Belgische. Volvo heeft in haar fabriek in Gent de productie opgestart van de volledig elektrische Volvo EX30. Hiermee wordt ons land opnieuw wat op de kaart gezet als belangrijk onderdeel voor de auto-industrie.
Foto’s © Volvo
Bij de voorstellen van de elektrische Volvo EX30 in 2023 werd al snel duidelijk dat ook de fabriek in Gent een belangrijke rol zou spelen. In eerste instantie rolde hij van de band in China, maar de fabriek in Zhangjiakou volstaat niet om de vraag bij te houden. Zo werden er in 2024 bijna 40.000 exemplaren van geproduceerd. Het overgrote deel daarvan (80%) was voor Europa bestemd. Bovendien is de investering van meer dan 200 miljoen euro in Volvo Cars Cent goed nieuws voor de bijna 6.600 werknemers in ons land. Naast de productie van de EX30 rollen ook de EX40, EC40, C40 van V60 er van de band.
Importheffingen omzeilen
Dat de start van de productie van de populaire Volvo EX30 goed nieuws is voor ons land moeten we je niet vertellen. Volvo Cars Gent is de laatste nog overgebleven autofabriek in België. Dat de Vlaamse overheid zelf bijna 3 miljoen euro investeert, is daarbij mooi meegenomen. Bovendien is het ook goed nieuws voor de bankrekening van Volvo en moederbedrijf Geely. Sinds de invoerheffingen op Chinese elektrische wagens vorig jaar werd ingevoerd, koest het bedrijven handenvol geld om hun wagens in Europa te importeren. Met een best scherpe vanafprijs van 39.000 euro zijn de marges al niet groot, maar toch wou Volvo die kosten niet doorrekenen aan de eindklant. Met een Europese productie wordt ook dat probleem weer verholpen.
“De Volvo EX30 is de sleutel voor het versterken van onze positie in de Europese markt van premium elektrische wagens. De investering in de Europese productie van de Volvo EX30 in Gent past in een strategie die we al jarenlang hanteren, namelijk dat we onze auto’s bouwen in de regio waar ze het best verkopen. Die flexibele wereldwijde aanwezigheid verhoogt onze veerkracht, waardoor we onze productieplannen makkelijk kunnen bijsturen.”
Francesca Gamboni, chief manufacturing & supply chain officer bij Volvo Cars.


