Dit weekend keert het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap terug naar de straten van Monte Carlo voor de 2025 Monaco E-Prix. Op zaterdag 3 en zondag 4 mei 2025 wordt er voor het eerst een echte double header verreden in het Prinsendom.
Het is ondertussen al de achtste keer dat de rijders doorheen de iconische straten van Monaco hun race beslechten. Tijdens de eerste drie manches was dat nog op een verkorte versie van het Circuit de Monaco, maar in 2021 werd er gereden op een voor de Formula E aangepaste variant van het volledige track. Sinds 2022 worden de manches in Monaco verreden op het officiële Circuit de Monaco. Hierbij is, in tegenstelling tot de F1, dit een van de spannendste races van het seizoen. Zo vonden er in 2024 maar liefst 197 inhaalbewegingen plaats tijdens de Monaco E-Prix. Ook dit jaar ziet het ernaar uit dat we heel veel actie te zien zullen krijgen. Bovendien wordt de allereerste double header ooit op Monegaskische bodem.
Pit boost keert terug
2025 is ook het jaar dat de Pit Boost zijn intrede doet. We zagen deze voor het eerst in actie tijdens de Jeddah E-Prix in februari. Dit weekend moeten de rijders nu voor een tweede keer de verplichte pitstop maken. Tijdens deze Pit Boost hangen ze 30 seconden lang een laadpunt met een vermogen van 600 kW. Dit geeft een boost van 3,85 kWh aan extra energie (+10%). De verplichte stop mag enkel gebeuren wanneer de batterij tussen de 40% en 60% zit. De teams moeten hierdoor hun strategie grondig aanpassen, om zo het ideale moment te berekenen. Daarnaast is dit ook een mooie demonstratie van wat er technisch allemaal mogelijk is bij elektrische wagens. Uiteindelijk zal deze technologie ongetwijfeld doorstromen naar productiewagens, waar vandaag al heel wat racetechnologie in zit.
Het kampioenschap
Oliver Rowland (Nissan) trekt met 69 punten als leider naar de tweede double header van het jaar. De druk op de Brit is hoog met de twee Porsche van António Félix da Costa (54 punten) en Pascal Wehrlein (51 punten) op plaats twee en drie. Taylor Barnard (McLaren) staat voorlopig vierde (51 punten), voor Maximilian Günther (DS – 37 punten) en Jake Hughes (Maserati – 27 punten). Andretti-rijder Jake Dennis staat zevende in het klassement, gevolgd door Edoardo Mortara (Mahindra) op plaats acht. Beide rijders hebben 27 punten achter zich staan. Jean-Éric Vergne (DS – 26 punten) en Mitch Evans (Jaguar – 25 punten) ronden de top tien af. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) trekt met 16 punten als veertiende naar wat voor hem een beetje een thuisrace is.
Na deze zesde en zevende ronde in Monaco zal het kampioenschap er ongetwijfeld volledig anders uitzien. De afgelopen twee seizoenen was het vooral Jaguar die hier domineerde. Mitch Evans en Nick Cassidy vulden er telkens de eerste en tweede stek. Echter lijkt het erop dat ze dat dit seizoen niet zullen kunnen herhalen. De Jaguar I-TYPE 7-racewagen is gewoon niet sterk genoeg dit jaar. Tenzij dat de Britten de afgelopen weken erin geslaagd zijn om de software grondig om te gooien. Met maximaal 29 punten per race te verdienen is alles op dit moment nog mogelijk.
Het raceweekend
Na grote tijdsverschillen voor de eerste vijf races op de kalender, krijgen we dit weekend nog eens een normaal raceweekend. Al zal je door de double header wel rekening moeten houden met extra veel sessies om te volgen.
- Zaterdag 3 mei 2025
- 7:30 – 08:15: Eerste Vrije Training (YouTube)
- 9:10 – 9:45: Tweede Vrije Training (YouTube)
- 10:40 – 10:03: Kwalificaties (RTBF Auvio)
- 15:05 – 16:00: 2025 Monaco E-Prix, race 1 (RTBF Auvio & Eurosport)
- Zondag 4 mei 2025
- 08:30 – 09:25: Derde Vrije Training (YouTube)
- 10:40 – 10:03: Kwalificaties (RTBF Auvio)
- 15:05 – 16:00: 2025 Monaco E-Prix, race 2 (RTBF Auvio & Eurosport)