Onderweg met de Stromer ST7

DoorRedactie

19 juli 2024
Stromer ST7

Geen enkele aanbieder van speed pedelecs doet het in België beter dan Stromer. Zo waren in 2023 net geen 40% van alle snelle e-bikes afkomstig uit de magazijnen van het Zwitserse merk. In Nederland staat Stromer zelfs nog sterker met een marktaandeel van maar liefst 53%. Tijd dus om enkele van hun modellen uit te testen. Voor de eerste test uit deze reeks focussen we ons meteen op het vlaggenschip van het merk: de Stromer ST7.

Wie aan Stromer denkt, denkt aan strakke afgewerkte speed pedelecs en dat is ook bij de ST7 niet anders. Deze e-bike oogt erg strak en modern. Dat komt doordat er geen enkele lasnaad zichtbaar is. Stromer heeft ook alle bekabeling netjes ingewerkt in het stuur en frame. Geen rommelig boeltje dus zoals je bij sommige andere merken wel eens ziet. Verder is de bediening voor de aandrijving, claxon en de verlichting zo minimalistisch mogelijk gehouden, waardoor deze de strakke look niet verstoort.

Maar alle aandacht gaat naar de uit de kluiten gewassen onderbuis. Deze is erg bruut en huisvest een grote batterij van 1.440 Wh. We hebben dan ook veel bekijks met deze Limited Edition “24k-Gold”-kleur. Voor wie hem na het lezen van deze review wil bestellen, is er echter minder goed nieuws. Deze unieke kleur wordt namelijk niet langer geleverd. In de plaats is er Dark Platinum, een donkergrijze matte lak en de Stromer ST7 Alinghi Red Bull Racing Edition.2. Met die laatste rijdt je weg in de kleuren van het Red Bull Racing zeilteam. Er zijn drie verschillende framematen beschikbaar: M (< 178 cm), L (175 cm – 188 cm) en XL (>185 cm).

Een echte krachtpatser

De Stromer ST7 beschikt over één motor van 940 W op de achteras en 52 Nm koppel. Het koppel lijkt op papier toch wel aan de lagere kant voor een fiets van dit formaat (37 kg). Gelukkig werkt de motor goed samen met de PINION versnelling, waardoor je hier tijdens het rijden maar weinig van merkt. Bovendien draagt de motor op het achterwiel hier ook aan bij, gezien je meer vooruit geduwd wordt. Het gedrag van de motor kan volledig worden aangepast in de OMNI-app voor een persoonlijke fietservaring. Zo kan de koppelsensor gevoeliger ingesteld worden, waarbij je al bij een lichte druk op de pedalen ondersteund wordt. Ook de kracht van de regeneratie, het remmen op de motor bij het indrukken van je remhendel, kun je zelf bepalen. Verder heb je nog de mogelijkheid om de snelheid, cadans en reactietijd van de motor aan te passen. Al moeten we er wel bij vermelden dat dit het bereik van de batterij kan beïnvloeden.

Verder beschikt hij over alle moderne gemakken die je mag verwacht op een premium speed pedelec. Zo wordt een nachtelijke rit met de Stromer ST7 ondersteund door een krachtige M99 Pro Supernova koplamp van 1.500 Lumen. Het grootste paradepaardje is het PINION Smart Shift elektronisch Di2-schakelsysteem met 12 versnellingen. Deze is handig te bedienen door twee duimschakelaars aan de rechterkant. Het systeem schakelt automatisch terug wanneer je snelheid afneemt. Dit is zeker handig bij de stoplichten, waarbij je dus niet moet nadenken over de juiste versnelling om weer te vertrekken. Een Carbon Belt van Gates, tegenwoordig zo goed als de standaard bij nieuwe speed pedelecs, doet de motor en de versnellingen samenwerken. Tenslotte beschikt hij nog over een Blubrake ABS G2-systeem die de remkracht op het voorviel regelt. Bij een hard remmen wordt zo verhinderd dat het wiel zou blokkeren.

Rijervaring

Meteen bij de eerste meters merk je meteen dat de Stromer ST7 een fijne en krachtige metgezel is. Al valt zijn hoge gewicht van 37 kilogram niet te verdoezelen bij het nemen van de fiets uit de garage. Gelukkig heeft hij een laag zwaartepunt, waardoor je tijdens het rijden maar weinig merkt van al dat gewicht. Hij heeft dan ook een stabiele wegligging, die aanzet tot sportief rijgedrag. Daar zit de sportieve, liggende fietshouding ook voor tussen. Hier moet je wel fan van zijn. Bovendien is Stromer tot op vandaag nog altijd het enige merk waarbij andere speed pedelec rijders achter je kan laten. Dat komt omdat de snelheid eerder rond de 50 kilometer per uur ligt. De maximumsnelheid is snel en soepel te bereiken, maar om deze aan te houden moet je toch nog wel wat kracht op de pedalen houden. De ST7 is dus geen e-bike voor wie zonder moeite op zijn bestemming wil aankomen, maar eerder voor iemand die de complete fietservaring wil beleven.

Verder beschikt onze testfiets over een gevederde zadelpen en dat is altijd wel een goede optie op een speed pedelec. Dit zorgt er voor dat je iets comfortabeler over onze toch wel vaak oneffen wegen rijdt. Als optie is er nog een geveerde voorvork te bestellen, voor minder trillingen tijdens het rijden. Al heb je deze eigenlijk niet nodig gezien de brede en hoge banden van Pirelli al de nodige schokken opvangen. De rijervaring willen we afsluiten met de melding dat de aandrijving van de ST7 muisstil is, wat een enorm groot pluspunt is.

Batterij en bereik van de ST7

De nodige energie voor zijn aandrijving haalt de ST7 uit een batterij van 1.440 Wh. Dit is de grootste die Stromer aanbiedt in het gamma. Afhankelijk van de gekozen stand en persoonlijke aanpassingen aan de motorisatie, is een afstand tussen 90 en 150 kilometer haalbaar. Zo wisten we een afstand van 100 kilometer af te leggen, met alle instellingen op maximale ondersteuning. Daarnaast komt deze Stromer ook met een Sport stand, waarbij je nog directer het nodige vermogen kan aanspreken. Wel doet deze stand het bereik van de ST7 dalen naar 70 km. Erg vergelijkbaar dus met bijvoorbeeld de Ellio Max, die over een vergelijkbare batterij beschikt. De batterij opladen met de meegeleverde 246 W lader duurt 7 uur.

OMNI display

Onze review afsluiten doen we met het OMNI-display dat standaard aanwezig is op elke Stromer. Het lcd-kleurenscherm op de bovenbuis biedt heel wat informatie zoals de huidige snelheid, afgelegde afstand en het batterijniveau. We missen echter nog een knopje om ook te kunnen bladeren tussen de informatie. Op die manier zou je ook tijdens het rijden snel even kunnen schakelen tussen de informatie over de huidige stand of het bereik. Wel kun je de ondersteuningsstanden bedienen via het stuur. Gezien het display op de bovenbuis zit, verplicht dit je om naar beneden te kijken en je ogen even van de weg af te halen. Niet meteen de veiligste optie, maar veel heb je het display niet nodig.

Verder werkt het OMNI C-display goed samen met de Stromer Connect App. Zo verhindert het Smart Lock bijvoorbeeld dat er met je fiets gereden kan worden zonder connectie. Hierbij blokkeert de motor en weerklinkt de claxon ST7 erg luid om omstaanders te waarschuwen. Niet getreurd als je smartphone zonder batterij komt te zitten, want je kunt het alarm ook gewoon deactiveren aan de hand van een pincode. Daarnaast kan de Stromer ST7 altijd gelokaliseerd worden via de OMNI-app dankzij de ingebouwde gps-tracker. Er kan ook perfect met de fiets gereden worden zonder tussenkomst van de smartphone-app dankzij de touchscreen. In de doos vind je nog een SP-connect GSM-houder, waarbij je je smartphone als display kunt gebruiken.

Conclusie

De Stromer ST7 is vooral een sportieve speed pedelec, voor wie van plan is om langere fietstochten te maken of het woon-werkverkeer te overbruggen. Zijn belangrijkste pluspunt is zeker het PINION Smart-shift systeem. Niet alleen is de schakelervaring zeer premium, maar ook het automatische terugschakelen bij vertragen is erg fijn. Bovendien zorgt het lage zwaartepunt van de ST7 voor een natuurlijke ervaring bij het ingaan van de bochten. Verder is hij in deze gouden kleur mooi afgewerkt. Ook de weggewerkte lasnaden en kabels dragen samen met de muisstille aandrijflijn bij tot een extra premium gevoel. Het enige wat je er moet bijnemen is zijn hoge gewicht van 37 kg. Bovendien is de Limited Edition 24K-Gold kleur volledig uitverkocht, waardoor enkel nog de, in onze ogen saaie, Dark Platinum optie beschikbaar is. Moesten we Stromer zijn, zouden we toch de gouden kleur opnieuw op de markt brengen, of meer kleuren aanbieden. Zeker als je weet dat rechtstreekse concurrent OPIUM maar liefst 12 kleuren in de aanbieding heeft. Daarnaast is er ook nog de hogere vanafprijs van 12.990 euro, waardoor je hier meteen in een hoger segment terechtkomt.

Stromer ST7

EV-olution.be

Stromer ST7
De Stromer ST7 is het vlaggenship van de Zwitserse fabrikant en biedt bovendien ook één van de grootste batterijen op de markt.
Batterij / bereik
Connectiviteit
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteitsverhouding
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De Stromer ST7 is een sportieve speed pedelec voor die vaak langere afstanden moet overbruggen. Hij biedt dan ook een premium ervaring aan, die nog verder wordt versterkt door zijn moderne robuuste look.

4.7

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be