Dit weekend wordt in de Londen de grote finale van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap verreden. Tijdens het slotweekend maken Jaguar en Porsche beide kans om zowel het rijders-, het teams-, als het constructeurskampioenschap te winnen. Maar hoe kijken de teams en hun rijders naar het kampioenschap? Wij voelden hen aan de tand.
Bij Jaguar TCS Racing kijkt teambaas James Barclay vooral met veel trots naar zijn team. Het is namelijk al voor het vierde jaar op rij dat Jaguar meestrijdt aan de top van het veld. Zo eindigden ze vorig jaar als tweede en dit jaar lijkt de overwinning hen gegund. Maar ze moeten nu vooral scherp blijven volgens Barclay: “ook al is dit het laatste weekend van het seizoen, dan nog moeten we ons blijven focussen op de strategie. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat alle processen gevolgd worden zoals het hoort”. Wat de uitslag ook is voor Jaguar, er zijn alvast heel wat fans aanwezig.
Verder haalt de teambaas nog aan dat beide rijders vrij zijn om te racen dit weekend. Het feit dat Nick Cassidy nu eerste staat, gevolgd door Mitch Evans op plaats twee maakt dus weinig verschil. Beide mogen vechten voor de titel van wereldkampioen. “Enkel als het echt nodig is, zullen we ingrijpen om beide kampioenschappen veilig te stellen. Daarvoor moeten we vooral stap voor stap bekijken hoe het weekend evolueert”, aldus de teambaas.
Klare taal bij Porsche
Ook bij TAG Heuer Porsche horen we een gelijkaardig verhaal. Teambaas Florian Modlinger hamert hier vooral op de kracht van de aandrijflijn. Met zeven overwinningen (zes voor Porsche, een voor Andretti) op veertien races zijn de prestaties dan ook indrukwekkend. Bij Porsche zijn ze vooral tevreden dat ze meestrijden voor de overwinning tot aan het laatste event. “We hebben weinig te verliezen hier in Londen, maar er liggen nog heel wat punten op tafel. We zullen alvast ons uiterste best doen om Jaguar het vuur aan de schenen te leggen”, klinkt het strijdvaardig bij Porsche.
Bovendien blijkt nog maar eens hoe diep de diskwalificatie van António Félix da Costa in Misano zit bij het team. Zowel de teambaas als da Costa zelf grijpen elk moment om toch maar aan te halen dat er eigenlijk nog een achtste win was. Echter werd deze, onterecht volgens het team, afgenomen na een inbreuk tegen het technische reglement.
Bij DS Penske lijken ze hun derde plaats in het kampioenschap bij de teams al aanvaard te hebben. Bovendien is het volgens teambaas Phil Charles de taak van het Formula E team om extra druk te leggen op Jaguar en Porsche. De lat blijft dus hoog liggen voor het Frans-Amerikaanse team, zeker gezien er maar zestien punten verschil zijn met de McLaren op de vierde plaats.
Cassidy en Evans gunnen elkaar de overwinning
Wanneer we de rijders spreken, zien we vooral heel wat respect voor elkaar. Nick Cassidy en Mitch Evans gunnen elkaar dan ook de overwinning. Al hopen beide natuurlijk stiekem dat ze zelf die “gouden beker” in ontvangst mogen nemen. Cassidy leidt op dit moment het kampioenschap met 167 punten. Cassidy noemt deze wedstrijd alvast MEGA: “Ik kijk ongelooflijk uit naar de race dit weekend. Vorig jaar waren we hier als team al erg sterkt en ik ben er zeker van dat we dat dit jaar zullen herhalen. We brengen een competitieve wagen mee, dus dat zit alvast goed”.
Mitch Evans kijkt dan weer met gemengde gevoelens naar dit raceweekend. Aan de ene kant is hij tevreden met de prestaties van het team en zijn tweede positie in het klassement, maar dit is natuurlijk geen wereldtitel. “Ik heb nu al een aantal keren in deze positie gezeten, waar ik he kampioenschap net niet win. Als tweede eindigen ben ik ondertussen al gewoon. Maar ik zou natuurlijk liegen, moest ik niet zeggen dat ik liever in Nick z’n schoenen had gestaan”, vertelt Evans ons. Ook hier valt het vooral op hoe hard beide rijders het kampioenschap elkaar weer gunnen. Ze willen nu vooral samenwerken om Jaguar in alle drie de kampioenschappen te laten domineren.
Beide rijders beloven alvast een Haka uit te voeren wanneer ze zelf de rijderstitel binnenhalen. De Haka is een soort ceremoniële dans van de Maori, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland waar zowel Cassidy als Evans afkomstig van zijn.
Wehrlein blijft positief
De laatste echte kanshebber op de wereldtitel is Pascal Wehrlein. De Porsche-rijder eindige slechts drie keer op het podium dit seizoen, maar wist toch consistent in de punten te eindigen. Dit levert hem nu een voorlopige derde plaats op met evenveel punten als Mitch Evans. Wehrlein heeft het kampioenschap echter nog niet afgeschoten: “Ik blijf geloven in mijn eigen kansen. Dit is namelijk de eerste keer voor mij dat er echt nog heel wat mogelijkheden zijn. Het plan is dan ook om te blijven vechten tot aan de eindmeet op zondag”.
Een ding is zeker, het zal nog een spannende strijd worden in Londen dit weekend. Hier lees je alvast nog eens na hoe je alles kunt volgen.