Oliver Rowland (Nissan) heeft de tweede race in Londen gewonnen, maar alle aandacht gaat uiteraard naar Pascal Wehrlein (Porsche). De Duitser is zonet de nieuwe wereldkampioen geworden en vult hiermee het rijtje aan van onder anderen Jean-Éric Vergne (DS), Stoffel Vandoorne (DS) en Jake Dennis (Andretti).
Evans heeft meteen een goede start vanaf de derde plaats en weet al na drie bochten de tweede plaats over te nemen van Günther. Het lijkt erop dat de rijders minder risico’s nemen om hun kampioenschap niet in gevaar te brengen. Net zoals gisteren duurt het echter niet lang voor de safety car de race neutraliseert. Edoardo Motara (Mahindra) maakt contact met de wagen van Sébastien Buemi (Envision) waarna zijn vooras afbreekt. Mortara rijdt stuurloos rechtdoor en duwt hierdoor Jake Dennis (Andretti) de muur in. Meteen het einde van de race voor beide rijders. Dennis krijgt, net zoals gisteren, vijf seconden straftijd. Niet dat het veel uitmaakt, gezien hij het einde van de tweede ronde niet wist te halen.
Bij de herstart wapent Pascal Wehrlein (Porsche) als eerste zijn attack mode. De Jaguars aan de leiding kunnen even profiteren van de verdedigingskunsten van Günther die het duo scheidt van Wehrlein. Het is slechts een kwestie van enkele bochten, voordat Wehrlein het duo toch vervolledigt. De Porsche-rijder kan echter niet lang profiteren van zijn attack mode. Jehan Daruvala (Maserati) probeert namelijk Sam Bird (McLaren) in te halen op de neerwaartse helling, waarna de twee contact maken. Bird eindigt met een afgebroken stuuras in de muur aan het einde van de helling. Bij de Maserati-rijder is de achterkant dan weer verdwenen, waardoor hij richting de pitstraat moet sturen. Opnieuw neemt de safety car de leiding over zodat de marhals de wagen van Bird kunnen takelen.
Cassidy wapent attack mode
Na de tweede safety car wapent Nick Cassidy meteen zijn tweede attack mode. Cassidy wordt hierdoor ingehaald door zijn teamgenoot, maar hij weet voordeel te halen van zijn extra vermogen. Een bocht later staat hij zo alweer aan de leiding van het veld en het bijhorende kampioenschap. Hij wapent meteen
zijn tweede attack mode, waarbij hij terugzakt naar de derde plaats. Evans komt hierdoor aan de leiding te liggen. Ondertussen raakt Cassidy gefrustreerd omdat hij niet voorbij Wehrlein raakt. De Porsche-rijder heeft namelijk een energievoordeel van 2%, waardoor hij stevig kan verdedigen.
Pascal Wehrlein heeft het echter niet eenvoudig in zijn verdediging, gezien hij tegelijkertijd de druk hoog houdt op Mitch Evans. Het gaat hard tussen beide, waarbij het meermaals tot contact komt. Wehrlein komt enkele keren dicht in de buurt, maar Evans weet telkens zijn eerste plaats te behouden. Wel maakt de Jaguar-rijder enkele bedenkelijke rembewegingen, waarbij hij over het track zwalpt. Dat ontgaat de FIA niet, gezien Evans een waarschuwing krijgt. Ook achter hen blijft het nagelbijten in een stevig gevecht tussen Vergne, da Costa en Günther voor plaats vijf, zes en zeven.
Nagelbijten tot het einde
Door de hevige titelstrijd tussen Evans en Cassidy moeten Evans en Wehrlein nog steeds hun attack mode nemen wanneer de race de slotfase nadert. Echter strooit een incident tussen Nick Cassidy en António Félix da Costa roet in het eten. De Porsch-rijder maakt tijdens een inhaalbeweging op Maximilian Günther contact met Nick Cassidy, die meteen richting de pitstraat moet sturen met een lekke band. Günther stopt zijn wagen op het circuit, waardoor de safety car opnieuw het veld wordt opgestuurd. Op dat moment wordt het erg spannend voor Mitch Evans en Pascal Wehrlein die dan nog beide attack modes moeten nemen. Beide heren weten dat na de safety car een eerste keer te doen zonder een plaats te verliezen. Gelukkig voor de twee zijn er drie extra ronden om hun tweede attack mode te kunnen nemen. Da Costa krijgt voor het incident nog vijf extra seconden toegekend door de FIA.
Tijdens die twee poging loopt het echter mis voor Mitch Evans. De Nieuw-Zeelander mist van de lussen en moet zo nog een tweede keer doorheen de activatiezone rijden. Dit zorgt ervoor dat hij achter Wehrlein komt te liggen. Bovendien moet zijn attack mode aflopen voor hij over de finishlijn rijdt. De tijd is dus niet zijn beste vriend, waardoor hij zijn gevecht met Wehrlein moet staken. Als hij te vroeg over de eindmeet rijdt, wordt hij namelijk gediskwalificeerd waarbij Jaguar het kampioenschap verliest.
Na 37 ronden komt Oliver Rowland als eerste over de eindmeet, gevolgd door Pascal Wehrlein en Mitch Evans. Stoffel Vandoorne eindigt zijn laatste race voor DS Penske op de achtste plaats.
Eindstand van het tiende seizoen
Na zestien races knokken wordt Pascal Wehrlein gekroond tot nieuwe wereldkampioen. De Porsche-rijder verzamelt in totaal 198 punten, waarmee hij Jake Dennis opvolgt. Mitch Evans eindigt tweede in het klassement met 192 punten. Cassidy, die eigenlijk gisteren het kampioenschap al verloor, blijft derde met 176 punten. Rowland (156 punten), Vergne (139 punten), da Costa (134 punten) en Dennis (122 punten) vullen plaatsen vier tot en met zeven in. Günther (73 punten) eindigt op plaats acht, voor Robin Frijns (66 punten) die dus negende wordt. Onze landgenoot Vandoorne sluit het seizoen af met een tiende plaats (61 punten).
Bij de teams gaat Jaguar TCS Racing met de overwinning lopen. De Britten scoorden sterk dit seizoen en verzamelden 368 punten. Dit is de eerste keer sinds 1991 dat Jaguar nog eens een kampioenschap won. TAG Heuer Porsche wordt tweede met 332 punten. DS Penske ziet hun wens dan weer uitkomen en eindigt op de derde plaats met 200 punten. Nissan (182 punten), Andretti (169 punten) en Envision (121 punten) worden vierde, vijfde en zesde. McLaren eindigt met 101 punten op de zevende plaats, voor Maserati (81 punten), ABT Cupra (56 punten) en Mahindra (47 punten). ERT sluit het kampioenschap bij de teams met 23 punten als laatste af.
Tenslotte is er natuurlijk nog het constructeurskampioenschap waar Jaguar met 455 punten de nieuwe titel wint. Porsche wordt met een tekort van amper vier punten tweede. Nissan eindigt als derde (273 punten), gevolgd door Stellantis (263 punten), Mahindra (95 punten) en ERT (23 punten).