Nico Müller zal na de 2024 London E-Prix afscheid nemen van het ABT Cupra Formula E Team, dat maken beide vandaag bekend. Zondag 21 juli is dus de laatste wedstrijd voor Nico Müller in de kleuren van het Duits Formula E Team.
Foto © Formula E
Müller maakte in 2019 zijn intrede in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap met Dragon Racing. Voor 2023 trekt de Duitser richting Abt Cupra waar hij de voorbije twee seizoenen actief was. Ondanks de mindere prestaties van het team wist hij nog een vierde plaats te scoren in Misano. Bovendien wist hij ook een vijfde en zesde plaats te scoren tijdens de voorbije Portland E-Prix. Hiermee wist hij meer te halen uit de aandrijflijn, dan wat leverancier Mahindra zelf verwezenlijkte. Nico heeft dus duidelijk bewezen dat hij zelfs met een slechte wagen goede resultaten kan neerzetten.
Nico Müller
“Dit wordt een heel speciaal weekend voor mij. Aan de ene kant kijk ik uit naar de omgeving, het circuit en de fans. Aan de andere kant voel ik melancholie en veel dankbaarheid na twee jaar in dit team. Het was een extreem uitdagende tijd, maar het heeft ons ook dichter bij elkaar gebracht. We hebben altijd samengewerkt en ik weet zeker dat we dat in Londen voor de laatste keer zullen doen. We willen alles geven met het hele team, genieten van de dagen en proberen twee goede resultaten neer te zetten. Londen is een geweldig circuit – heel strak, met binnen- en buitensecties en muren, zoals we kennen uit de Formule E. Ik zal alles geven om het team nog één keer trots te maken.”
Wat brengt de toekomst voor Müller
Op dit moment is nog maar weinig geweten over de toekomstplannen. Op dit moment lijkt het erop dat Müller drie verschillende Formula E paden kan bewandelen. Zo bestaat er de mogelijkheid dat hij volgend jaar het zitje overneemt van Norman Nato bij Andretti. Ook Porsche, dat op dit moment de aandrijflijn levert voor Andretti, is een potentiële kanshebber. Daar zit António Félix da Costa nog zonder contract voor het komende seizoen. Bovendien zou een van deze opties ook de mogelijkheid bieden aan Müller om deel te nemen aan het FIA World Endurance Championship (WEC) in 2025 voor de Duitse renstal.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog Stellantis Motorsport, dat vandaag een grote rol speelt in de race-carrière van Müller. Zo strijdt Nico al voor Peugeot in het WEC-kampioenschap. Een zitje bij Maserati MSG of DS Penske in de Formula E behoort dus zeker tot de mogelijkheden. Al horen we in de wandelgangen dat Müller het voorstel van Peugeot heeft afgewezen. Hierdoor lijken de eerste twee pistes toch net iets waarschijnlijker.