Sleuren met een laadkabel, het is voor veel EV-eigenaars een ergernis, zeker wanneer je net boodschappen hebt gedaan. Dat is nu verleden tijd bij de nieuwe Fiat Grande Panda. De elektrische Panda krijgt namelijk een ingebouwde laadkabel om dit euvel op te lossen. Bovendien komt dit systeem binnenkort naar nog meer wagens van moederbedrijf Stellantis.
Je kent het wel. Je parkeert je wagen aan een publieke laadpaal, opent de koffer of frunk om vervolgens met een laadkabel te sleuren. Op een regenachtige dag ligt die kabel bovendien vaak nog eens in een plas waardoor je gegarandeerd vuile handen krijgt. Heel wat EV-rijders hebben ongetwijfeld al eens gedacht dat het toch wel handig zou zijn, moest de laadkabel gewoon ‘oprolbaar’ zijn in de wagen. Dit kan al jaren bij een stofzuiger, maar waarom dan niet bij een hoogtechnologische wagen?
Krullende laakabel
Dit ontging ook Stellantis CEO Carlos Tavares niet, dus gaf hij de ingenieurs bij Fiat de opdracht om hiervoor een oplossing te bedenken. Het resultaat is een geïntegreerde laadkabel in de neus van de wagen. De nieuwe Fiat Grande Panda zal namelijk geleverd worden met twee verschillende laadopties. Een DC-laadpoort (CCS2) in de flank voor snelladen en een AC-laadkabel in de neus. Die laatste is een krullend laadsnoer dat zoals bij een stofzuiger uittrekbaar is. Op die manier is de kabel altijd zo lang, of zo kort, als nodig. Geen gedoe meer dus met een natte kabel die over de grond sleept. Na het laden is het volgens Fiat erg eenvoudig om deze opnieuw op te bergen in de neus van de EV. Het maximale laadvermogen met de geïntegreerde laadkabel bedraagt 7,4 kW.
Uiteraard is het logisch dat Stellantis deze innovatie zal doortrekken naar de andere elektrische wagens binnen de groep. Bovendien kijken andere merken ongetwijfeld met grote ogen hiernaar om het laadgemak van hun rijders te vergroten. Echter is het vreemd dat het zolang heeft moeten duren voordat iemand met deze oplossing kwam.