Onderweg met de BMW i5 M60 xDrive

DoorRedactie

11 augustus 2024
Review BMW i5 M60 xDrive Berline

BMW doet het anders dan de meeste Westerse constructeurs en dat is misschien maar goed ook. Waar menig merk er nog niet in slaagt om de basis goed te krijgen, toont de Beierse constructeur dat het mijlenver voorloopt op de competitie. BMW blijft hierbij trouw aan haar roots door elektrische varianten te ontwikkelen van bestaande modellen, zonder concessies te doen aan design en prestaties. De i5 M60 xDrive is daar een indrukwekkend voorbeeld van. Met zijn indrukwekkend voorkomen, maakt deze elektrische sedan niet alleen een visueel statement, maar biedt hij ook de krachtige prestaties die je van een M-model verwacht.

Dit topmodel van de i5-reeks combineert BMW’s kenmerkende rijplezier met de moderniteit van elektrisch rijden, zonder de luxe en het comfort van de iconische 5 Reeks uit het oog te verliezen. Waar heel wat constructeurs kiezen voor EV-specifieke modellen, brengt BMW een elektrische variant uit van hun modellen met een verbrandingsmotor. Dat zorgt er niet alleen voor dat hij er bijzonder elegant uitziet, maar dat hij bovendien best incognito door het straatbeeld kan. Ook wie liever met een stationwagon rondrijdt, kan trouwens bij BMW terecht met de i5 Touring. Bovendien heeft hij een luchtweerstandcoëfficiënt van 0.25 Cw, wat zeker niet slecht is voor een wagen die niet op een stuk zeep lijkt. Al blijft het vreemd dat BMW de radars plaats in een rechthoekige uitsparing in de grille. Andere merken weten dit dan toch beter te camoufleren in hun bumper.

Krachtige aandrijving van de BMW i5

Onze testwagen, de BMW i5 M60 xDrive, is het topmodel van de Duitse constructeur. Zoals de naam van deze M Performance-variant doet uitschijnen beschikt hij dus over twee elektromotoren. De voorste motor levert 261 pk (192 kW), terwijl de achterste daar nog eens 340 pk (250 kW) aan toevoegt. Samen leveren deze een vermogen van 442 kW, 601 pk en 820 Nm koppel. Deze M60 is dan ook bijzonder agressief op het gas. Bij het indrukken van het gaspedaal schiet hij meteen uit de startblokken, waarbij hij in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. Ook in de bochten weet deze i5 het vermogen en koppel goed op de baan te houden. BMW voegt dan ook heel wat rijhulpmiddelen toe om ervoor te zorgen dat de banden steeds hun tractie behouden. Deze EV stuurt dan ook erg sportief en met weinig rolbewegingen om de hoek, net zoals we van het merk gewoon zijn en eigenlijk ook verwachten. Dit alles met toch nog het nodige comfort van een 5 Reeks te garanderen.

De BMW 5 Reeks is niet de kleinste variant in het gamma. En dat laat zich met een lengte van 5m en 6cm ook merken. De meesturende achteras maakt inparkeren zoveel makkelijker. De geavanceerde rijhulpsystemen, die tot de top van de markt behoren, maken van deze Duitse auto een echte luxe reiswagen.

Een stijlvolle 5 Reeks

Zoals het een BMW 5 Reeks betaamd, is de i5 stijlvol ingericht. Zo beschikt hij standaard over de comfortabele, elektrische verstelbare sportzetels van BMW. Deze bieden een combinatie van comfort tijdens een lange rit en goede ondersteuning bij het stevigere bochtenwerk. Daarbovenop komt dan nog eens de luchtvering op de achteras versterkt door de adaptieve ophanging voor een wagen die zowel sportief als comfortabel kan rijden. Bovendien is hij ook verrassend stil binnenin, met amper tot geen last van rolgeluid. Hierdoor kun je nog meer genieten van je muziek die door het Bowers & Wilkins audiosysteem blaast. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de elektrische i5 steeds vaker ingezet wordt voor vip-vervoer.

Wie toch graag wat meer “motorgeluid” wil kan kiezen uit drie verschillende BMW Iconic Sounds, gecomponeerd door Hans Zimmer. Hiervoor kun je terecht in het infotainmentsysteem van het merk. Het 14,9″ grootte centrale display oogt helder en kwaliteitsvol. Wel wordt het eens tijd dat ze bij BMW even iemand in dienst nemen om de overvloed aan menu’s te reduceren.

Een hoog verbruik

De BMW i5 beschikt over een batterij van 84,4 kWh, waarvan 82,2 kWh bruikbaar. Volgende WLTP-norm haalt hij hiermee een bereik van 455 kilometer, al is dat zoals altijd wel ruim geschat. Tijdens onze week met de BMW i5 M60 xDrive noteerden we een gemiddeld verbruik van 21,8 kW per 100 kilometer. Het reële bereik lijkt dus eerder rond 375 kilometer te leggen. Naar onze mening mocht de batterij dus zeker nog wat groter zijn geweest, gezien de positionering van luxewagen voor lange afstanden. Met een lengte van meer dan vijf meter en een wielbasis van net geen drie meter moet een batterij van 100 kWh zeker mogelijk zijn. Gelukkig kan hij met 206 kW aan een hoger vermogen snelladen. Al weet hij dat vermogen maar vast te houden tot maximaal 20%, daarna zakt het vermogen best snel naar 100 kW bij 50% en 55 kW bij 80%. Toch is dit genoeg om de wagen in een klein halfuurtje van 10 naar 80% te laden.

De BMW i5 is verkrijgbaar vanaf 73.700 euro voor de eDrive40 Berline variant. Hierbij beschik je over een motor van 340 pk op de achteras. Voor 78.700 euro is er ook een versie met vierwielaandrijving (394 pk) beschikbaar. Tenslotte is er natuurlijk de BMW i5 M60 xDrive Berline, zoals onze testwagen, vanaf 109.300 euro. Aangevuld met enkele opties zoals een lak van 4.150 euro en de optionele Sport en Comfort Packs komt de eindprijs uit op 123.340 euro. Toegegeven, dat is best veel voor een elektrische wagen met een beperkt bereik.

Vermogen
601 pk
Koppel
820 Nm
Batterij
82,2 kWh
Basisprijs
€ 73.700
Prijs getest model
€ 123.340
Bereik (WLTP)
455 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!