Ford en Volkswagen riskeren monsterboetes in 2025

DoorMatthias Hautekiet

22 augustus 2024
CO2-uitstoot wagen

Heel wat autoconstructeurs riskeren hoge boetes te betalen aan de Europese Unie omdat ze de vastgelegde CO2-doelen niet zullen halen. Vooral Ford en Volkswagen zitten nog mijlenver van de opgelegde norm en riskeren nu het hardst getroffen te worden.

Foto © Matt Boitor

Een boete van de Europese Commissie omdat je als autoconstructeur de CO2-norm niet haalt, is niets nieuws. Deze werden in 2020 geïntroduceerd om merken te verplichten om meer in te zetten op een verlaging van hun CO2-uitstoot. Volgens de WLTP-norm mocht de gemiddelde uitstoot van alle wagens verkocht door een bepaald merk niet boven de 120 CO2/km uitkomen. Constructeurs die toen de norm niet wisten te halen werd een boete opgelegd van 95 euro per gram boven het doel, vermeerdert met het aantal verkochte wagens van dat jaar.

De belangen van de Europese constructeurs om meer elektrische wagens te verkopen zijn dus hoog. Zo zat Volkswagen amper 0,75 gram boven het doel, maar dat kostte hen uiteindelijk 100 miljoen euro. Ook Jaguar Land Rover (+3 g/km) en Suzuki (+10,4 g/km) betaalden in 2020 respectievelijk 40 miljoen en 160 miljoen euro. In totaal wist de EU toen maar liefst 510 miljoen euro op te halen.

Ford en Volkswagen in nauwe schoentjes

Na deze eerste ronde “boete-ronde” werd een nieuwe target vastgelegd op 93,6 g CO2/km vanaf 1 januari 2025. Voor sommige merken lijkt deze opgelegde doelstelling onhaalbaar te worden. Berekend op de eerste zes maanden van 2024 bedraagt de gemiddelde uitstoot van Volkswagen en Ford respectievelijk 123 gram en 125 gram. Alleen al afgaand op de eerste jaarhelft zou de Volkswagen Groep al een boete van meer dan 4 miljard euro boven het hoofd hangen. Voor Ford zou dat al een half miljard zijn. Ook Renault-Nissan-Mitsubishi (114 g/km), Stellantis (113 g/km), Hyundai (108 g/km), Mercedes (108 g/km) en BMW (106 g/km) moeten nog heel wat elektrische wagens verkopen de komende maanden om onder de norm uit te komen.

Slechts twee constructeurs zitten al onder de doelstelling. Een daarvan is Geely (56 g/km) het moederbedrijf achter merken als Volvo, Polestar en ZEEKR. Ook Tesla, dat geen CO2-uitstoot laat optekenen, zit logischerwijs ook onder de drempel.

CO2-pool

Gezien de hoge bedragen die sommige fabrikanten zullen moeten ophoesten, roepen heel wat constructeurs nu op om de normen bij te stellen. Zo stuurden Volkswagen CEO Oliver Blume, Oliver Zipse (BMW) en Luca de Meo (Renault) al een open brief naar de Europese Commissie met de vraag om het te ambitieuze plan te herzien. Volgens hen zijn de normen te strikt en stroken ze niet met de dalende vraag naar elektrische wagens.

Er zijn echter nog opties voor de bedrijven om de bittere pil wat te temperen. Zo kunnen constructeurs een emissiepool vormen met andere fabrikanten om de gemiddelde uitstoot te doen dalen. Zo zou Volkswagen, tegen betaling van enkele miljoenen euro’s, kunnen samenhokken met een merk dat wel de target haalt, om zo een lagere boete te bekomen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be