Onderweg met de Mercedes-Benz EQB 250+

DoorRedactie

25 augustus 2024
Mercedes-Benz EQB 250+ Business Line review

Samen met de recente geteste EQA vormt de Mercedes-Benz EQB de kern van de “compacte” elektrische wagens bij Mercedes. Beide modellen werden ongeveer tegelijk gelanceerd en kregen vorige zomer een eerste facelift. Deze werd niet alleen beperkt tot het uiterlijk, maar ook technisch werd de wagen hertekend. Ontdek in deze review of de Mercedes-Benz EQB ons kan bekoren.

Uiterlijk lijkt de EQB nog sterk op zijn voorganger. Wie de vorige versie wat kent, merkt meteen dat het vlakke ‘Black Panel’ in de snuit werd hertekend. Het sterrenpatroon is nog steeds aanwezig, maar is nu ontworpen in een soort reliëf.  Daarnaast doet de nieuwe bumper de neus van deze compacte SUV wat reder lijken. Alleen is het design naar onze mening toch wel wat gedateerd. Hip is deze Mercedes allerminst. Dat komt vooral door de vlakke achterkant, die eerder uit een multivan komt en dus niet echt strookt met hetgeen je verwacht te zien op een SUV.

Rijgedrag van de EQB 250+

De Mercedes-Benz EQB 250+ is een voorwielaangedreven elektrische wagen en dat is toch altijd wel een risico. Een elektromotor op de vooras resulteert soms al eens tot wheelspin of torque steering, zoals we konden ondervinden bij de vorige generatie van Volvo XC40. Helaas voor de EQB is ook Mercedes in de valkuil gelopen. Zeker bij het accelereren in de sportstand, is het meermaals voorgevallen dat de wielen moesten zoeken naar grip. Dit ondervonden we ook tijdens onze test met de EQA die op hetzelfde MFA2-platform werd gebouwd. In de comfortstand, komt deze 2.1 ton zware SUV dan weer moeilijker van zijn plaats door de vertraging op het gaspedaal. Het is dan eerder wat zoeken waar Mercedes die 190 pk’s heeft verstopt.

Interieur van de EQB 250+ Business Line

Het interieur van de EQB 250+ Business Line ligt volledig in lijn met de andere EQ-modellen van Mercedes. Dat betekent dat je standaard beschikt over de nieuwste generatie van het MBUX infotainmentsysteem. Het display is hierbij in te stellen in drie weergavestijlen (subtiel, sportief of klassiek). Wij zijn alvast grote fan van de eenvoud en het ontbreken van oneindige menu’s zoals bij BMW. In de plaats krijg je slechts een beperkt aantal menu’s van waaruit je alle instellingen snel terugvindt.

In tegenstelling tot de EQA beschikt de EQB wel over een degelijke achterbank dankzij zijn lagere vloer. Hierbij heb je voldoende ruimte om 495 liter aan bagage mee te zeulen. Bovendien kan de achterbank volledig neergeklapt worden, waardoor een vlakke laadvloer van 1.710 liter ontstaat. Optioneel is er nog een derde zetelrij verkrijgbaar. Al mogen die zesde en zevende persoon eigenlijk geen benen hebben om nog comfortabel te kunnen zitten.

Laag verbruik

Waar deze elektrische SUV echter in uitblinkt, is zijn lage verbruik. Tijdens onze testweek, met heel wat autosnelweg, noteerden we een gemiddeld stroomverbruik van 17,8 kWh per 100 kilometer. Zo haalden we ongeveer 400 kilometers uit de batterij van 73,9 kWh (70,5 kWh bruikbaar). Dat komt toch aardig in de buurt van de 463 kilometer die de WLTP-norm aangeeft op de snelweg. In meer stedelijk verkeer moet volgens dezelfde norm een bereik van 525 kilometer mogelijk zijn.

Wel wordt het wel eens tijd dat Mercedes-Benz begint te investeren in de laadcapaciteiten van zijn modellen. Want met een vermogenspiek van 102 kW schieten ze toch nog wel wat tekort. Concurrerende modellen van andere luxe-merken uit Duitsland zitten doorgaans hoger. Bovendien kunnen andere modellen van het merk zoals de EQE en EQS wel sneller laden op het EVA2-platform. Wel weet deze Mercedes het laadvermogen van de EQB best hoog aan te houden met een gemiddeld laadvermogen van 90 kW tussen 10 en 80 procent, goed voor 35 minuten aan de laadpaal.

Prijs van de Mercedes-Benz EQB

De elektrische Mercedes-Benz EQB is te koop vanaf 55.055 euro in de EQB 250 Essential Line. Daarnaast zijn er ook nog de Business Line (€ 58.685), de Star Edition (€ 59.895), de Luxury Line (€ 60.016) en de AMG Line (€ 62.436). Al deze uitvoeringen beschikken over dezelfde motor van 190 pk. Wie liever kiest voor vierwielaandrijving kan kiezen tussen de EQB 300 4MATIC Luxury Line (€ 63.525) of de AMG Line (€ 65.945) die beide over een vermogen van 228 pk beschikken. Voor het topmodel, de Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC AMG Line, met 292 pk betaal je minstens 68.849 euro.

Vermogen
190 pk
Koppel
385 Nm
Batterij
73,9 kWh
Basisprijs
€ 55.055
Prijs getest model
€ 61.008
Bereik (WLTP)
525 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be