WEC Austin: de voorbeschouwing

DoorMatthias Hautekiet

30 augustus 2024
Circuit of The Americas in Austin, Texas waar op 1 september 2024 de Lone Star Le Mans (COTA) manche van het FIA WEC Wereldkampioenschap wordt verreden

Na een pauze van bijna twee maanden wordt dit weekend de zesde manche van het 2024 FIA WEC Wereldkampioenschap verreden. De Lone Star Le Mans (Cota) is een zes uur durende endurance wedstrijd en wordt verreden op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Ontdek hier alles wat je moet weten om niets van de actie te missen.

Foto © FIA WEC

Het Circuit of the Americas is een heuvelachtig circuit van iets meer dan 5,5 kilometer lang. Net zoals tijdens de Formula 1 wordt het gekenmerkt door meerdere niveauverschillen en een combinatie van snelle en trage bochten. Als kers op de taart is er een lang recht stuk van bijna 1,2 kilometer. Gecombineerd met hoge temperaturen zorgt dit ervoor dat het een ware uitdaging wordt voor de teams en hun rijders om de banden in een goede conditie te houden.

Het is overigens niet de eerste keer dat het kampioenschap naar Texas trekt. De eerste manche op dit circuit dateert al van 2013. Porsche is er ondertussen de succesvolste constructeurs met twee overwinningen in 2015 en 2016 door Timo Bernard, Brendon Hartley en Mark Webbe. Ook in 2017 wist Porsche hier de bovenste trede te behalen met het trio Earl Bamber, Tino Bernhard en Brendan Hartley. Tijdens de laatste uitstap van de endurancewagens wonnen Norman Nato, Gustavo Menezes en Bruno Senna de Lone Star Le Mans wedstrijd voor Rebellion Racing. Die laatste werd ondertussen omgedoopt naar Peugeot Sport.

Exit Isotta Fraschini

Isotta Franschini deed dit seizoen zijn intrede als nieuwe constructeur tijdens de 8 Hours of Bahrein, maar wist nog geen enkel punt te scoren. Hun hoogste positie behaalden ze tijdens de 24 Hours of Le Mans, waar ze veertiende werden. Nu trekken de Italianen zich dus terug voor zowel Lone Star Le Mans wedstrijd van dit weekend als de twee volgende wedstrijden in Fuji en Bahrein. In een persbericht laten ze weten dat ze hun motorsportactiviteiten evalueren om zich daarna meer te richten op andere initiatieven. De grootste reden hiervoor is de beëindiging van de samenwerking met het Duqueine Team, dat voor de technische ondersteuning zorgde. Daarnaast moet de constructeur onder de nieuwe regels van de FIA WEC volgend jaar met twee wagens aan de start komen. De vraag is maar of ze hun programma kunnen reden en meteen ook een klantenteam kunnen vinden om die tweede wagen te besturen.

Het kampioenschap

In de WK-stand zijn alle blikken gericht op de #6 Porsche Penske Motorsport. Het is in deze wagen dat André Lotterer, Kévin Estre en onze landgenoot Laurens Vanthoor het kampioenschap met 117 punten aanvoeren. Als Porsche zijn dominantie van 2015, -16 en -17 weet te behouden, kan het trio zin greep op het kampioenschap verstevigen. Op plaats twee volgt de #50 Ferrari AF Corse van Fuoco, Molina en Nielsen (98 punten). Plaats drie is voor de #7 Toyota Gazoo Racing met Kamui Kobayashi en Nyck de Vries (95 punten). Voor landgenoten Laurens Vanthoor (#15 BMW) en Stoffel Vandoorne (#97 Peugeot) lijkt dit vooral een weekend te worden om de schade te beperken. De teams van beide rijders sloegen er nog niet in om noemenswaardige punten te scoren dit seizoen.

Planning voor de Lone Star Le Mans

  • Vrijdag 30 augustus
    • 19u40 – 21u10: Eerste Vrije Training
  • Zaterdag 31 augustus
    • 00u10 – 01u40: Tweede Vrije Training
    • 18u00 – 19u00: Derde Vrije Training
    • 22u00 – 23u30: Kwalificaties
  • Zondag 1 september
    • 20u00 – 02:00: Lone Star Le Mans

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be