SPARKI opent hun eerste ultrasnelle laadpunt in België

DoorMatthias Hautekiet

10 mei 2023

Foto © SPARKI

Het Belgische SPARKI opent vandaag zijn eerste ultrasnelle laadstation voor elektrische wagens in Deinze. In minder dan geen tijd wil het bedrijf het aantal ultrasnelle laders in ons land verdubbelen. Deze week alleen al worden vijf nieuwe locaties in gebruik genomen. Tegen eind dit jaar moet de teller op 200 laadstations staan. Vanaf 15 à 20 minuten kan tot tachtig procent van de batterij van een elektrische wagen worden opgeladen, afhankelijk van de laadcapaciteit van de wagen. Premier Alexander De Croo en minister van Financiën Vincent Van Peteghem mochten vandaag het eerste SPARKI-laadstation officieel openen.

100 km laden in 5 minuten

Wie elektrisch rijdt, weet het maar al te goed. De nood aan snelle laadstations is groot. SPARKI wil het aantal ultrasnelle laadstations in anderhalf jaar tijd verdubbelen. De laadstations van SPARKI zijn zo krachtig dat je tot 100 kilometer kan bijladen in amper 5 minuten. Dat is goed om pakweg de afstand van Brussel naar Kortrijk te overbruggen. “Voor de omschakeling naar duurzame mobiliteit is infrastructuur een belangrijk element. Mensen die elektrisch rijden willen snel en efficiënt kunnen laden. Niet iedereen heeft een laadpunt in zijn garage of parking staan. Het is belangrijk dat er overal voldoende laadmogelijkheden zijn, en dat die goed zijn verspreid langs de snelweg of woonkernen. Dat daarbij ultrasnel kan geladen worden is uiteraard een must.”, stelt premier Alexander De Croo.

Grootste en snelste netwerk

De ambitie van SPARKI is niet mis te verstaan. Het bedrijf richt zich volledig op ons land en wil in minder dan drie jaar tijd het grootste en snelste netwerk van ultrasnelle laadstations in België bouwen. Vanaf een vermogen van 50 kW spreek je over snelladen. De laadstations van SPARKI leveren zes keer dat vermogen: 300 kW of meer. Het bedrijf doet daarvoor een beroep op de meest innovatieve laadinfrastructuur die momenteel op de markt is. SPARKI plaatst het allernieuwste type hoogtechnologische laadpalen van Siemens. Afhankelijk van de laadcapaciteit van de wagen wordt de batterij bij een laadstation van SPARKI tot tachtig procent opgeladen vanaf 15 à 20 minuten.

Overheidsparticipatie

De overheid zet zwaar in op de vergroening van het wagenpark. “De regering heeft een heel pakket aan maatregelen en fiscale stimulansen geïntroduceerd dat elektrisch rijden voordeliger maakt, maar dan moet het laadnetwerk wel volgen”, zegt De Croo. De premier is dan ook blij met de komst van SPARKI, dat zich uitsluitend op België toelegt. Meer zelfs, de overheid heeft via de federale participatie- en investeringsmaatschappij (sfpim) geïnvesteerd in het bedrijf. “Begin deze legislatuur maakten we de keuze om ons wagenpark in sneltempo te vergroenen. Dat willen we vooral doen door mensen te stimuleren om voor een uitstootvrije wagen te kiezen. Willen ze dat, dan staan we klaar met steun. Niet enkel door fiscale stimulansen aan te reiken, maar ook door de nodige laadinfrastructuur te voorzien. Als overheid investeren we daarom via SFPIM in Belgische bedrijven zoals Sparki die de duurzame omslag versterken door een breed netwerk aan laadpalen ter beschikking te stellen.”, bevestigt minsister van Financiën Vincent Van Peteghem. Met de overheid als minderheidsaandeelhouder heeft SPARKI meteen een stabiele partner voor de uitbouw van een sterk Belgisch netwerk van ultrasnelle laadstations.

(Persbericht)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be