De Renault Scenic is na de Megane misschien wel een van de meest bekende modellen van de Franse constructeur. Zo was het bij zijn lancering in 1997 een van de eerste MPV’s op de markt. Toen Renault vorig jaar op IAA Mobility in München de volgende generatie van de Scenic voorstelde, waren alle journalisten het eens. De Scenic is getransformeerd van een toch wel saai minibusje naar een hippe gezinswagen. Maar rijdt hij ook zo goed als hij eruit ziet?
Net zoals bij de eerder geteste Megane, werd het design van de Renault Scenic E-Tech grondig hertekend. De Franse constructeur meet zichzelf een nieuwe moderne look aan. Hierbij maken de ronde lijnen van de vorige generaties plaats voor die van een SUV. Al is hij niet zo uitgesproken groot als bijvoorbeeld de Peugeot E-3008. Het strakke design wordt extra versterkt door de Esprit Alpine-uitvoering, zoals onze testwagen, dat voor het eerst op een elektrisch model van Renault beschikbaar is.
Comfort voor het hele gezin
Ook binnenin is er maar weinig meer te merken van de Scenic van weleer. Het interieur kreeg een hoognodige opfrisbeurt, waarbij Renault volledig breekt met oude gewoonten. Zo maakt goedkoop plastic plaats voor bekleding uit gerecycleerde materialen. Dit geeft de Scenic een minimalistische, maar tegelijk warme uitstraling. Verder is hij, ondanks zijn kortere wielbasis van 2.78 m, verrassend ruim. Deze EV biedt plaats aan vijf personen, waarbij de passagiers op de achterbank genieten van een riante hoeveelheid beenruimte. De koffer is met 545 liter ruim voldoende voor een kleine roadtrip. Wel is deze door zijn diepte niet altijd even eenvoudig in gebruik. Met de achterbank plat kun je tot 1.670 liter aan materiaal wegstouwen.
Verder heeft Renault ook nagedacht over wat een gezin in 2024 nodig heeft. Zo zijn er in de middelste armsteun op de achterbank twee USB C-poorten aanwezig. Verder zijn er twee uitklapbare armen die je kunt gebruiken om een smartphone of tablet in te steken. Zo kunnen je kinderen zich rustig bezighouden tijdens een lange rit.
Tenslotte is er nog het Solarbay panoramische dak. Dit elektrisch dimbare dak is het technologisch hoogstandje van de Scenic. Waar je bij zo goed als alle andere merken enkel het volledig dak kunt dimmen, kun je het bij Renault gedeeltelijke verduisteren. Zo kun je als bestuurder genieten van de zon, terwijl je passagiers op de achterbank in de schaduw liggen te slapen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van vloeibare kristallen die verwerkt zijn in een ecologisch panoramadak dat bestaat uit 50% gerecycleerd glas.
Android Automotive
Net zoals bij de Megane al het geval was, beschikt ook de nieuwe Renault Scenic over een op de bestuurder gerichte cockpit. Het systeem draait op Android Automotive en is nog steeds één van de beste integraties op de markt. Bovendien heeft het een draadloze integratie met Android Auto of Apple CarPlay, waardoor je zelf je favoriete navigatieapp kunt kiezen. Verder biedt het infotainmentsysteem een goede combinatie van een 12” verticaal touchscreen aangevuld met fysieke knoppen.
Rijden met de Renault Scenic
De Renault Scenic E-Tech is een fijne metgezel in de stad en op de snelweg. Dat komt vooral doordat hij, zoals hoort bij een degelijke EV, erg stil is binnenin. Je hebt als bestuurder dus geen last van wind- of rolgeluid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze wagen dit jaar bekroond werd met de titel Car of the Year. In de krachtigste uitvoering beschikt de Scenic over 220 pk. Dat is niet extreem veel om sportief te rijden, maar genoeg om vlot te vertrekken bij de verkeerslichten. De besturing is direct en het onderstel comfortabel. De elektromotor ligt op de vooras, maar dat zorgt voor weinig problemen, in tegenstelling dan wat we bij sommige Duitsers zien. Bovendien heeft Renault ook een manier gevonden om een einde te maken aan de verplichte rijhulpsystemen. Bij vele merken moet je eindeloze menu’s doorbladeren om bepaalde zaken uit te schakelen. Renault laat je nu toe om op voorhand je voorkeuren te bepalen en die preset dan te activeren met één simpele druk op de knop.
Wel moet Renault nog eens kijken naar de hoeveelheid hendels aan het stuur. Want naast de twee hendels voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers zijn er nog een extra hendel voor de Drivemodus en eentje voor de media aanwezig. Dat zijn er simpelweg te veel, waardoor het geheel erg druk oogt. Vooral de oude aftandse hendel voor de media controls is overbodig dankzij de integratie van de Google Assistent. Tenslotte moeten we ook hier vaststellen dat de Franse constructeur nog steeds geen oplossing heeft gevonden voor het fantoomremmen. Het viel meermaals voor dat de Scenic in de remmen ging zonder verklaarbare reden. Al is diezelfde adaptieve cruise controle wel zeer goed in de file. Er wordt een degelijke afstand aangehouden zonder te veel ruimte tussen de voorligger te laten. Een head-up display ontbreekt volledig, iets wat we altijd spijtig vinden bij elektrische wagens.
Aan de laapdaal
Als koper krijg je de keuze kussen twee motorisaties en batterijen. Zo beschikt het standaardmodel met 170 pk over een batterij van 65 kWh (60 kWh bruikbaar). Hierbij toont de WLTP-test een rijbereik van 430 kilometer aan. Onze testwagen met 220 pk beschikt over de grotere batterij van 92 kWh (87 kWh bruikbaar), wat in theorie goed moet zijn voor een actieradius van 625 kilometer. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 kilometer, waarmee we een kleine 500 kilometer op één lading kunnen afleggen. Dit voornamelijk op de autosnelweg. Wie het merendeel binnen de bebouwde kom rijdt, zal dus zeker een afstand dichter bij de 600 kilometer kunnen rijden.
Opladen is mogelijk aan 7 kW, waarbij het 12 uur duurt om de grote batterij volledig op te laden. Met de optionele 22 kW is dat slechts vier uur. Wie de volgende werkdag opnieuw met een volle batterij wil vertrekken is dus verplicht om de 1.500 euro dure optie erbij te nemen. Hier had Renault toch beter gekozen voor een boordlader van 11 kW. Snelladen kan aan maximaal 130 kW (kleine batterij) of 150 kW (grotere batterij), waarbij het zo’n 40 minuten duurt om deze vol te laden. Al zijn wij er, met een gepreconditioneerde lege batterij, niet in geslaagd om het laadvermogen boven de 135 kW te krijgen.
Conclusie
De nieuwe Renault Scenic E-Tech is een geduchte concurrent voor de Volvo EX40 en Tesla Model Y. Als je het ons vraagt, is hij zelfs de beste optie van de drie. De integratie van Android Automotive is stukken beter dan bij Volvo en het interieur is een stuk gezelliger dan de steriele, plastic look van Tesla. Dankzij zijn gunstige verbruik, grotere batterij en een lage basisprijs van 49.200 euro kan dit model wel eens een schot in de roos zijn. Zeker het overwegen waard als je op zoek bent naar een elektrische gezinswagen die het net even anders doet.
De Renault Scenic E-Tech electric is in België al te koop vanaf 39.950 euro in de evolution uitvoering. Voor meer comfort is er het techno pakket vanaf 42.650 euro (170 pk) of 46.950 euro (220 pk). Wil je zelf het gevoel van onze testwagen ervaren, dan kijk je richting 49.200 euro voor de esprit Alpine variant. Tenslotte is er ook nog iconic uitvoering met alle mogelijke opties aanwezig vanaf 51.450 euro.
|
|