Het Chinese Maxus heeft in België al drie elektrische personenwagens in de aanbieding en daar komt nu dus ook een vierde bij. Zo krijgt de T90, een pick-up met beperkte terreinmogelijkheden, nu het gezelschap van de eTerron9. Deze elektrische pick-up is niet alleen groter, maar hij is ook krachtiger en beschikt over vierwielaandrijving.
Maxus is nog een relatief onbekende speler op de Belgische voertuigenmarkt. De constructeur maakt onderdeel uit van het Chinese SAIC, dat ook MG in portefeuille heeft. Vandaag verkoopt het in ons land zes verschillende modellen in twee categorieën. Zo maakt het met de eDeliver3, eDeliver7 en de eDeliver9 drie elektrische bestelwagens. Particulieren krijgen vandaag de keuze tussen de T90, de MIFA9 en de eUNIQ6. Het is in die laatste categorie waar nu dus een vierde model aan wordt toegevoegd: de Macus eTerron9.
Een stevige pick-up
De Maxus eTerron9 is een typische pick-up en is met een lengte van 5,5 meter zeker geen kleine wagen. Deze EV wordt aangedreven door twee motoren, een per as, die samen 325 kW of 442 pk lever. Dit systeemvermogen is genoeg om de wagen in 5,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te laten sprinten. De eTerron9 haalt zijn energie uit een grote batterij van 102 kWh, goed voor een rijbereik van 430 kilometer (WLTP). Dat zou betekenen dat hij, zonder gewicht mee te sleuren, al een verbruik geeft van meer dan 23 kWh/100 km. Het maximale laadvermogen bedraagt 3.500 kilogram op de trekhaak of 620 kilogram in de open laadbak. Er is ruimte om voorwerpen met een lengte van maximaal 2,4 meter lang te vervoeren. Vooraan is er ook een grote frunk aanwezig met een inhoud van 236 liter.
Beperkt laadvermogen
Verder zou je verwachten dat Maxus met een grote batterij en een torenhoog verbruik ook rekening zou houden met degelijke snellaadwaardes, maar niets is minder waar. De eTerron9 heeft namelijk een maximaal laadvermogen van 115 kW. Hierbij duurt het dus 40 minuten om de batterij van 20 tot 80 procent op te laden. Wel beschikt deze elektrische pick-up over V2L-functies, waardoor hij dus kan gebruikt worden om werkmateriaal van stroom te voorzien. Hiervoor zijn twee verschillende aansluitingen voorzien van 2,2 en 6,6 kW.
Verder is de wagen bijzonder veelzijdig dankzij zes verschillende rijmodi. Van normaal voor gebruik in de stad tot ‘Mud’ en ‘Sand’ voor een klusje in het bos, de Maxus eTerron9 kan het allemaal aan. Ook aan het comfort van de bestuurder werd gedacht, met een degelijke multi-linkophanging en de optionele luchtvering in de Premium-uitvoering. Het infotainmentsysteem en de tellerpartij bestaan uit twee schermen van 12,3″ die in een kader werden geplaatst. De bestuurder kan rekenen op een achtvoudig elektrisch verstelbare zetel, inclusief verwarming, ventilatie en massage.
Prijzen geeft Astara, de Belgische invoerder van de Maxus eTerron9, vooralsnog niet vrij. Al zullen die niet lang meer op zich laten wachten, gezien deze elektrische pick-up nog voor het einde van 2024 in de verkoop gaat.