Lotus heeft vandaag de Theory 1 voorgesteld, een elektrische concept car die een blik werpt op de toekomst die het merk voor zichzelf uitstippelt. Hierbij laat de constructeur meteen ook weten dat er naast GT’s en SUV’s ook nog ruimte is voor de ontwikkeling van hyper cars.
Van de oorspronkelijke visie van Lotus, eenvoudige snelle sportwagens zonder al te veel comfort, is vandaag maar weinig meer te merken. Sinds Geely de Britse constructeur van de onderhang redde in 2017, ligt de focus vooral op luxe en comfort. Bovendien zet Lotus volop in op de elektrificatie van het werk, waarbij het laat zien dat elektrische wagens niet saai moeten zijn. Alleen, die elektrische wagens zoals de Emeya en Eletre zijn zware wagens van meer dan 2.500 kilogram. Met de voorstelling van de Lotus Theory 1 laat het merk nu uitschijnen dat ze hun roots zeker niet vergeten zijn. Over enkele jaren kan een lichtgewicht sportwagen dus zeker opnieuw in de showroom staan.
Let wel, het gaat hier vooralsnog enkel om een concept car. De Theory 1 is bovendien ook geen vooruitblik op een echt model, maar eerder een showcase voor alle technologie waar Lotus nu aan werkt. Deze elektrische Lotus volgt de huidige designtaal van de Emeya en Eletre naadloos, mits de toevoeging van een kortere neus en een grotere diffuser. Verder krijgt dit model speciale vleugeldeuren die volledig naar achter plooien.
1.000 pk in de Theory 1
In lijn met het plan om vanaf 2028 enkel nog elektrische wagens op de markt te brengen, is ook de Lotus Theory 1 een EV. Dankzij twee krachtige elektromotoren sprint deze vierwielaangedreven hyper car in minder dan 2,5 seconden naar 100 kilometer per uur. Dat is mogelijk dankzij een krachtige aandrijving van 1.000 pk, bij een gewicht van minder van 1.600 kilogram. Dat is ongeveer het gewicht van een Tesla Model 3 Standard Range RWD (1.611 kg), maar dan in een wagen die meer dan drie keer zo veel vermogen heeft. De topsnelheid van dit gevaarte ligt op 320 km/u. Maar wat de Theory 1 net zo interessant maakt, is dat deze krachtige wagen 402 kilometer op één lading kan halen uit een batterijpakket van 70 kWh.
Verder is de Lotus Theory 1 ook ecologisch doordat hij gebouwd werd uit gerecycleerde koolstofvezels en cellulose composieten. Net zoals de McLaren F1 is deze EV een driezitter, waarbij de bestuurder in het midden zit. De twee passagiers zitten schuin achter hem.
Lotuswear
Tenslotte introduceert Lotus ook Lotuswear. Dit omvat heel wat nieuwe technologie die de constructeur binnen afzienbare tijd in zijn productiewagens wil implementeren. Zo zijn het stuur en de zetels bekleed met een ‘zacht en robotisch textiel’ dat de bestuurder beter moet verbinden met de weg. Opblaasbare pods en haptische trillingen dragen zo bij tot een gepersonaliseerde rij-ervaring. Denk maar aan kleine trillingen in de linker- of rechterkant van het stuur die aanwijzen wanneer het tijd is om de bocht in te sturen. Deze werken nauw samen met het 360° opties voor autonoom rijden. Deze werken samen met vier LiDARs, zes HD-camera’s, en heel wat raders waardoor de wagen tot 200 meter ver alle obstakels nauwkeurig in kaart kan brengen. Zelf bij slecht weer.
Wanneer de technologie op de Lotus Theory 1 allemaal beschikbaar zal zijn in de straatwagens van het merk, is voorlopig koffiedik kijken. Vermoedelijk zal dit ten vroegste in 2026, wanneer het de productieversie van hun nieuwe Type 135 voorstelt.