Jaguar Land Rover (JLR) investeert in totaal 500 miljoen pond (omgerekend bijna 600 miljoen euro) om zijn fabriek in Halewood om te vormen voor de gelijktijdige productie van volledig elektrische auto’s naast de bestaande modellen met verbrandingsmotoren en hybrid-aandrijflijnen.
De transformatie is al in gang gezet. JLR heeft al zo’n 250 miljoen pond geïnvesteerd, inclusief zo’n miljoen manuren in de bouwwerkzaamheden van de afgelopen twaalf maanden. Het terrein is met 32.364 m² uitgebreid om ruimte te maken voor de productie van JLR’s middelgrote elektrische luxe SUV’s die zijn gebaseerd op het nieuwe Electric Modular Architecture (EMA)-platform.
De fabriek is nu uitgerust met nieuwe productielijnen voor EV’s, 750 autonome robots, ADAS-kalibratieapparatuur, lasermeettechnologie voor een perfecte pasvorm van onderdelen en de nieuwste cloudgebaseerde digitale besturingssystemen om de productie in de ‘fabriek van de toekomst’ te beheren.
Stap op weg naar volledige elektrificatie
Deze investering maakt deel uit van JLR’s toewijding aan de Reimagine-strategie, waarvan het streven van JLR om al zijn merken in de jaren tot 2030 te elektrificeren onderdeel uitmaakt. Bovendien streeft de onderneming naar netto nul CO2-uitstoot tegen 2039 binnen de gehele toeleveringsketen, inclusief producten en alle activiteiten. Elektrificatie staat centraal in deze strategie. Halewood heeft daarin een hoofdrol als fabriek waar de komende jaren modellen met verbrandingsmotoren, met PHEV-technologie én volledig elektrische modellen zij aan zij worden geproduceerd. Uiteindelijk wordt de fabriek de eerste volledig elektrische productiefaciliteit van JLR.
Barbara Bergmeier, Executive Director, Industrial Operations: “Halewood is het hart en de ziel van JLR in het noordwesten van Engeland en produceert modellen zoals de Range Rover Evoque en Discovery Sport. Halewood wordt onze eerste volledig elektrische productiefaciliteit en het is een bewijs van de briljante inspanningen van onze teams en leveranciers die hebben samengewerkt om de fabriek uit te rusten met de technologie die nodig is om onze luxe elektrische voertuigen van wereldklasse te leveren.“
Transformatie op weg naar ‘fabriek van de toekomst’
De transformatiewerkzaamheden van de fabriek in Halewood omvatten:
- Een nieuwe carrosserielijn die 500 carrosserieën per dag kan produceren.
- Aanpassing van 1,4 kilometer van de lakstraat met extra ovens en transportbanden om te voldoen aan de toenemende vraag naar daken in een contrasterende kleur.
- De bouw van een nieuwe geautomatiseerde opslag met een capaciteit van 600 gespoten carrosserieën.
- Verlenging van de eindassemblagelijn van 4 naar 6 kilometer voor de installatie van accu’s.
- Bouwstations zijn verlengd tot zeven meter om de uiteenlopende afmetingen van de nieuwe EMA-elektrische modellen te faciliteren.
- 40 nieuwe autonome mobiele robots (AMR’s) zijn geïntroduceerd om werknemers te helpen bij de installatie van de hoogvoltage-accu’s.
- Training van meer dan 1.600 werknemers voor het werken met hoge voltages.
- Installatie van 16 miljoen pond aan herbruikbare apparatuur van JLR’s Castle Bromwich-fabriek, variërend van ABB-robots tot automatisch geleide voertuigen.
Focus op duurzaamheid
Door een mix van duurzame energie, inzet van alternatieve brandstoffen en energie-efficiënte projecten streeft JLR ernaar om de CO2-voetafdruk van de fabriek in Halewood met 40.000 ton te reduceren. Dat past in het streven om tegen 2039 CO2-neutraal te worden. Zo ligt er een plan om 18.000 zonnepanelen te plaatsen, die 8.600 GWh aan elektriciteit zullen produceren. Dat staat gelijk aan 10% van het energieverbruik van de fabriek.
Omscholing van medewerkers voor elektrificatie
Als onderdeel van JLR’s Future Skills Program investeert de onderneming jaarlijks 20 miljoen pond in al zijn vestigingen om werknemers de mogelijkheid te bieden om kennis van en vaardigheden met nieuwe systemen, technologieën en processen op te doen. Daarvoor opent JLR een nieuw trainings- en ontwikkelingscentrum in Halewood. Medewerkers kunnen daar trainen op voertuigen in verschillende stadia van de productieketen. Zo is er een Hoogspanningstraining (HVT) die betrekking heeft op processen voor accu-assemblage. 1.600 werknemers hebben de HVT afgerond en nog eens honderd werknemers zullen worden opgeleid.
Digitaal ecosysteem
Nieuwe technologie maakt het mogelijk om portieren automatisch aan auto’s te laten monteren. Dat gebeurt met geavanceerde lasermetingen om ervoor te zorgen dat elk portier nauwkeurig op de carrosserie wordt afgestemd teneinde hoge kwaliteit te waarborgen. Nu JLR van plan is om geavanceerde AI-gestuurde autonome rijtechnologie en verbonden diensten te introduceren in zijn volgende generatie modellen, is de fabriek in Halewood uitgerust met nieuwe kalibratie-apparatuur voor geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS).
De testproductie van de eerste EMA-carrosserieën is reeds gestart op de nieuwe productielijnen. Deze testwerkzaamheden gaan nog enige tijd door om de nieuwe machines en technologie te optimaliseren voordat de EMA-productie van start gaat.
(persbericht)