Sinds deze week hebben we een nieuwe Vlaamse regering en dat betekent dus dat er opnieuw heel wat verandert. Zo kondigt de kersverse minister-president Matthias Diependaele aan dat ook elektrische wagens vanaf volgend jaar inschrijvingstaks en verkeersbelasting moeten betalen.
Foto © Ford
Wie vandaag een elektrische wagen koopt, is vrijgesteld van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting. Eind augustus, toen de regering nog volop in de maak was, kon je al lezen dat er plannen waren om dat voordeel af te schaffen. Nu het Vlaamse regeerakkoord er is, wordt dat plan nu ook werkelijkheid. Op zich is dat natuurlijk niet onlogisch, gezien het wagenpark in Vlaanderen aan een ongelooflijk snel tempo vergroend. Bovendien gebruiken ook zij, net als wagens met een verbrandingsmotor, het wegennet waardoor het volgens de regering logisch is dat ook zijn een duit in het zakje doen.
Wie vandaag al met een EV rijdt, blijft voorlopig nog gespaard. Zolang je je wagen bijhoudt, zal je dus vrijgesteld worden van de jaarlijkse verkeersbelasting. Wie een nieuwe of tweedehands EV koopt, moet binnenkort wel beide taksen betalen. Al zullen deze wel lager zijn dan voor vergelijkbare wagens met een verbrandingsmotor. Verder belooft de regering Diependaele I dat de totale kost van elektrische rijden verlaagd wordt, doordat het elektriciteit goedkoper wil maken. Verder wordt ook de Vlaamse aankooppremie voor een nieuwe of tweedehands elektrische wagen zo snel als mogelijk afgevoerd.
Meer laadpalen
Tenslotte is er in het Vlaamse regeerakkoord ook aandacht voor laadinfrastructuur. Als iedereen over enkele jaren elektrisch rijdt, moet iedereen natuurlijk ook kunnen opladen. Daarom wil het nu een nieuwe strategie uitwerken dat rekening houdt met de ruimtelijke ordening en de lokale bewolking. Zo zijn laadpalen vaak versnippert in het dorp. Het gebeurt immers wel eens dat je in dezelfde wijk drie laadpalen hebt, om vervolgens geen enkele laadpaal terug te vinden aan de andere kant van het dorp. Om dit te voorkomen, zal er meer ingezet worden op ‘slimme’ laadpleinen. Verder wordt er eindelijk werk gemaakt aan bidirectioneel laden. Hierdoor is er binnenkort dus ook in Vlaanderen een wettelijk kader om je elektrische wagen als thuisbatterij te kunnen gebruiken.