Skoda Elroq: vanaf 33.990 euro en rijbereik tot 560 kilometer

DoorMatthias Hautekiet

2 oktober 2024
Nieuwe elektrische Skoda Elroq

Skoda kondigde gisteren hun nieuwste elektrische wagen voor: de Skoda Elroq. Deze tweede EV van de Tsjechische fabrikant wordt gekenmerkt door een hip design en een batterij tot 82 kWh, waarmee een afstand tot 560 kilometer mogelijk is. Bovendien is hij met een vanafprijs van 33.990 euro nog eens bijzonder scherp geprijsd.

Langs buiten lijkt de nieuwe Skoda Elroq maar weinig gelijkenissen te vertonen met zijn grotere broer, de Skoda Enyaq. Dat komt omdat de Tsjechische constructeur bij de lancering van hun nieuwste EV voor het eerst de nieuwe Modern Solid-designtaal toepast. Deze combineert strakke lijnen met een robuuste look, functionaliteit en authenticiteit. Wat hierbij meteen opvalt, is dat de grote grille die een Skoda zo herkenbaar maakt vervangen is door een glanzend zwarte “Tech-Deck Face”. Bovendien wordt er de voorkant nu gekenmerkt door een robuuste voorbumper met een inzetstuk in Unique Dark Chrome. Verder krijgen ook de kenmerkende ‘vierogige’ koplampen een nieuwe moderne look. Dit alles zorgt ervoor dat de Skoda Elroq een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26 heeft. Verder is dit de eerste wagen met het merk waarbij het logo op het stuurwiel en de motorkap vervangen is door de naam Skoda.

Focus op ruimte en simpliciteit

Binnenin lijkt de Elroq weer meer weg te hebben van de Enyaq. Zo zien het dashboard en de middenconsole er nagenoeg identiek uit. Dat is natuurlijk buiten het woordwerk op het stuur gerekend. De wagen bedienden doe je aan de hand van een groot 13″ display. Bovendien introduceert Skoda een nieuwe versie van hun infotainmentsysteem voor een gebruiksvriendelijkere ervaring. Verder vervangt de Design Selections designtaal de gebruikte materialen door meer milieuvriendelijke alternatieven. Doordat de Elroq zijn basis deelt met dat van de Enyaq, biedt hij heel wat ruimte aan. Hierdoor beschik je niet alleen over veel beenruimte, maar is er ook heel wat opbergruimte voorzien. Zo is de grote koffer van 470 liter (tot 1.580 liter met de achterbank neergeklapt) de grootste binnen het segment, aldus Skoda. De nieuwe Simply Clever-functies zorgen dan weer voor slimmer opbergvakken van 48 liter en een opbergnet voor de oplaadkabel onder de hoedenplank. Vooral dat laatste is een leuke handigheid, gezien je met een volle koffer toch al eens staat te sukkelen om die vanonder de kofferbodem te halen.

Drie batterijen, vier aandrijflijnen

De Skoda Elroq is verkrijgbaar met drie verschillende batterijen en vier verschillende aandrijflijnen. Zo rijd je voor 33.990 euro al rond met de Elroq 5. Dit instapmodel beschikt over een enkele elektromotor van 125 kW (170 pk). Met de batterij van 55 kWh (52 kWh bruikbaar) moet een rijbereik van 370 kilometer (WLTP) haalbaar zijn. Daarboven komt dan de Elroq 60 met een motor van 150 kW (204 pk) en een batterij van 63 kWh (59 kWh bruikbaar). Met die model raak je volgens de WLTP-norm meer dan 400 kilometer ver.

De derde variant die Skoda aanbiedt, is de Elroq 85. Die biedt de grootste batterij van 82 kWh (77 kWh bruikbaar). Deze voedt een elektromotor van 210 kW (285 pk) op de achteras. Volgens de WLTP-norm moet een rijbereik van meer dan 560 kilometer mogelijk zijn. Al is hij hierbij al geen partij meer voor de KIA EV3, die een bereik van 600 kilometer belooft voor dezelfde prijs. Tenslotte is er ook nog de Elroq 85x. Deze beschikt over dezelfde batterij, maar krijgt een extra elektromotor op de vooras. Snelladen kan aan 145 kW (Elroq 50), 165 kW (Elroq 60) of 175 kW (Elroq 85 en 85x). Hierdoor duurt het slechts 25 minuten voor de kleinere batterij en 28 minuten voor de grootste om volledig op te laden.

De Skoda Elroq is meteen te bestellen. Vandaag krijg je de keuze tussen de Elroq 50 en de Elroq 85. Op de twee andere varianten is het nog wachten tot 2025. Bovendien is hij ook als First Edition beschikbaar in de kleuren Timiano Green, exclusief voor de Elroq, en Moon White Metallic.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!