De afgelopen maanden werd er al heel wat geschreven over een mogelijke verhoging van de invoerheffing uit elektrische wagens uit China. Deze kon al op heel wat kritiek rekenen van onder meer de Europese constructeurs, EU-landen en natuurlijk China zelf. Hun verzet dreigt nu in dovemansoren te vallen, gezien de Europese Commissie de hoge importtaks effectief gaat invoeren.
Foto © Zeekr
Het onderzoek naar dumping van “spotgoedkope” elektrische wagens uit China werd vorig jaar aangekondigd door Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. Ondertussen lazen we al dat er wel degelijk bewijzen gevonden waren dat China wagens voor export overmatig subsidieert. Deze zomer kondigde de EU al de eerste verhoging aan, tot ongenoegen van China natuurlijk. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de Chinese overheid de actieve constructeurs in het land heel wat subsidies of financiële tegemoetkomingen geeft. Deze kunnen dan op hun boord hun elektrische wagens tegen lagere prijzen aanbieden in onder andere Europa en de VS.
Prijzen bijna verdubbeld
De “straftaks” die de Europese Commissie wil opleggen, werd afgelopen vrijdag goedgekeurd door de lidstaten, al heerst er geen eensgezindheid tussen hen. Zo stemde slechts 46 procent van de parlementariërs voor. 31,36 procent, waaronder België, onthield zich. De overige 22,65 procent, waaronder Duitsland, stemden tegen. Hiermee is de notie dus aangenomen en zal de invoerheffing er ook effectief komen. Bovendien worden ook elektrische wagens van Europese en Amerikaanse automerken die in China geproduceerd worden extra belast.
Voor de constructeurs die meewerken aan het onderzoek van de EU betalen krijgen een extra importheffing van 20,7 procent. Voor de Chinese constructeurs die geen inzage willen geven in de subsidies die krijgen, legt de Europese Commissie een strafheffing van 35,3 procent op. Die tarieven liggen iets lager dan de tarieven die vlak voor de zomer al werden doorgegeven. De verhoging komt bovenop de standaard importheffing van 10 procent voor EV’s uit China. Zo kunnen modellen van SAIC (MG), Telsa, Geely (Volvo, Polestar, Lotus), BYD en heel wat andere merken, kunnen binnenkort dus wel eens een stuk duurder worden. De lidstaten moeten de importheffingen zelf innen, waarbij ze een deel zelf mogen houden. Dit is dus ook goed nieuws voor de Belgische staatskas, gezien de Port of Antwerp-Bruges een van de grootste “autohavens” van de EU is.
Achter de schermen blijven China en de EU nog in gesprek met elkaar, al verwachten we daar maar weinig resultaten meer van. Zonder tegenbericht gaan de nieuwe verhoogde invoerheffingen in vanaf 31 oktober.