Lynk & Co 02 wordt groter en goedkoper dan Volvo EX30

DoorMatthias Hautekiet

11 oktober 2024
Nieuwe volledig elektrische Lynk & Co 02

Lynk & Co heeft vandaag hun nieuwste model voorgesteld: de Lynk & Co 02. Zo krijgt de plug-in hybride 01 nu gezelschap van een volledig elektrisch wagen. En wat blijkt? De nieuwe Lynk & Co 02 deelt dezelfde motoren met de Volvo EX30, maar is een stuk groter. Bovendien is hij nog eens een stuk goedkoper van die eerstgenoemde.

Foto’s © Lynk & Co

Lynk & Co heeft in België en bij uitbreiding Europa slechts één model in omloop: de Lynk & Co 01. In thuisland China is dat echter een ander verhaal. Daar heeft de constructeur al negen modellen rondrijden gaande van de 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, helemaal tot aan de 09. Deze modellen zijn al dan niet als ICE of als plug-in beschikbaar. Eerder dit jaar kondigde Lynk & Co hun allereerste elektrische wagen aan: de Lynck & Co Z10. Dit model is vooralsnog enkel in China te verkrijgen, maar de Chinezen brengen hun tweede model, de Z20, nu naar ons land in de vorm van de 02

Modelnamen uitgelegd

Wie even aan het Googlen slaat, ziet meteen dat de net voorgesteld Lynk & Co 02 niet echt gelijkenissen vertoond met het model dat al geruime tijd in China te koop is. Dat model is namelijk verwant aan de Volvo XC40. Moederbedrijf Geely heeft er echter voor gekozen om voor Europa en China er een andere naamstrategie op na te houden. Waar de volledig elektrische modellen van Lynk & Co in hun thuisland voorafgegaan worden door de Z, Z10 en Z20, volgen ze bij ons gewoon in volgorde van lancering. En zo komt het dus dat we na de plug-in hybride 01 nu de eerste volledig elektrische wagen van Lynk & Co in Europa met de 02 gaan benoemen.

Volvo, Smart en Lynk & Co

De net voorgestelde Lynk & Co 02 is een elektrische vijfdeurs SUV-coupé. Hij staat, in tegenstelling tot de meeste andere modellen van Lynck & Co staat dit model niet op het CMA-platform dat we al kennen van de Polestar 2, of Volvo EX40. In de plaats kiest de constructeur voor het SEA-platform dat vandaag wordt gebruikt voor de compactere modellen van Gelly zoals de Volvo EX30, Smart #1, Smart #3 of Zeekr X. Wel is hij met een lengte van 4,46 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,57 meter een stuk groter dan bijvoorbeeld de EX30. Dit maakt hem qua grootte dus bijna net zo groot als de EX40, terwijl hij onderhuids eerder een EX30 is.

Zo deelt hij dezelfde elektromotor van 272 pk en 343 Nm op de achteras. Deze motor is trouwens dezelfde ongeacht de gekozen modelversie. Hiermee sprint je in 5,5 seconden naar 100 kilometer per uur, wat zeker niet slecht is voor een wagen van 1.820 kilogram. Dankzij zijn grote afmetingen (23 cm langer dan EX30) beschikt hij over een koffer van 410 liter, wat opnieuw veel groter is dan bij de Volvo EX30 (318 liter).

Bereik van 445 kilometer

Qua batterijen en opties maakt Lynk & Co het de koper gemakkelijk. Zo is er slechts één batterij van 66 kWh beschikbaar op de Lynk & Co 02. Of dat netto of bruto is, laat moederbedrijf Geely in het midden. Volgens de WLPT-norm moet het batterijpakket goed zijn voor een afstand van 435 of 445 kilometer, net iets minder dus dan de EX30. Verder biedt de constructeur slechts twee versies aan: Core en More. In de basisuitvoering krijg je een rijk uitgedoste EV met een groot infotainmentsysteem van 15,4″. AC-laden kan in dit geval aan maximaal 11 kW. Hier ligt het bereik op 435 kilometer. In de Lynk & Co 02 More krijg je iets grotere velgen van 20″, een warmtepomp en actieve lamellen in de grille. Hierdoor kun je tot 10 kilometer extra afleggen op één lading. Snelladen is in beide gevallen mogelijk aan 150 kW.

Volvo EX30 buitenspel

De nieuwe volledig elektrische Lynk & Co 02 zal in Europa te koop zijn vanaf 35.995 euro. Of dat ook de Belgische prijs is, weten we niet, gezien het merk enkel maar spreekt over Nederland. Doorgaans zijn wagens iets goedkoper bij onze Noorderburen, waardoor we bij ons net boven de 36.000 euro verwachten uit te komen.

Die prijs is op zijn zachtst gezegd verrassend, gezien Geely zo de Volvo EX30 volledig buiten spel lijkt te zetten. De EX30 is bij ons namelijk pas te koop vanaf 40.590 euro en dan rijd je nog maar rond met de kleinere batterij van 49 kWh (netto). Voor de Single Motor Extended Range versie van de Volvo met een vergelijkbare batterij betaal je vandaag 45.860 euro. Dat is bijna 10.000 euro meer dan wat je voor de nieuwe Lynk & Co 02 zou betalen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be