Onderweg met de Polestar 4

DoorRedactie

13 oktober 2024
Polestar 4 review

Polestar werd enkele decennia geleden opgericht als het performancemerk van Volvo. Het is nog maar recent (2017) dat moederbedrijf Geely besliste dat Polestar ook zelf wagens mocht produceren. De eerste wagen was nog een hybride, maar sinds 2020 gaat het merk een nieuwe richting uit. Geen verbrandingsmotoren meer bij de Zweedse constructeur, maar elektrische performancewagens. Na het succes van de Polestar 2 lanceert het dit jaar twee nieuwe modellen: de Polestar 3 en de Polestar 4. Het is die laatste die we nu aan de tand gaan voelen.

Bij Polestar zegt de benaming maar weinig over de wagen zelf. De Polestar 4 is dus gewoon de vierde wagen die het merk op de markt lanceert. Maar zeg niet zomaar wagen tegen deze performance SUV. Tijdens de Polestar Day in november 2023 verkondigen de Zweden met veel trots dat deze EV hun meest geavanceerde model tot nu toe zou zijn.

Geen achterruit in de Polestar 4

Daarnaast is dit een van de eerste personenwagens voor vijf personen zonder achterruit. Ja, je leest het goed. De Polestar 4 heeft geen achterruit. De Zweeds constructeur heeft bij het ontwerp van hun nieuwste EV namelijk vooral aandacht gehad voor het ruimtegevoel van de bestuurder en zijn passagiers. Hun doel was om meer hoofdruimte te creëren voor de passagiers op de achterbank. Dit moest ook de aerodynamica ten goede komen. Om dit te doen slagen, werd een van de verstevigingbalken in de carrosserie verder naar achter geplaatst, net op de plaats waar normaal de achterruit zou zitten. Om het ontbreken van extra lichtbronnen te compenseren introduceert het een erg lang panoramisch dak. Doordat deze nog voorbij de hoofden van de passagiers op de achterbank doorloopt, merk je in de praktijk maar weinig van het ontbreken van de ruit en ga je je ook niet claustrofobisch voelen achteraan.

Als bestuurder wil je natuurlijk weten wat er zich achter de wagen afspeelt. Daarom is er een HD-ultrawide-camera aanwezig in de haaienvin op het dak. Het beeld hiervan wordt getoond op een helder display waar normaal de spiegel zou zitten. Verder is Polestar er bij de 4 in geslaagd om iets vreemd te doen met het beeld. Waar merken als Land Rover bijvoorbeeld ‘s nachts overschakelen naar infrarood, blijf je bij deze EV steeds naar een kleurenbeeld kijken. Toch blijft het beeld hierbij haarscherp. Bovendien verspringt het beeld licht naar links of rechts bij het aanslaan van de richtingaanwijzers zodat je net wat meer ziet van dat stuk van de weg. En wil je snel even kijken wat je kinderen op de achterbank uitspoken? Dan klik je gewoon even op het knopje van de spiegel om over te schakelen op een echte spiegel.

Modern Scandinavisch design

De Polestar 4 is volledig anders dan zijn voorgangers en toch ook weer niet. Hij deelt dezelfde minimalistische Scandinavische designtaal met bijvoorbeeld de Polestar 2 en 3. Zo zul je maar weinig tierlantijntjes opmerken, waardoor het geheel rust uitstraalt. Centraal in het dashboard prijkt een groot display van 15,4”. De Zweden opteren er deze keer voor om deze horizontaal te plaatsen voor een betere rijervaring. Op die manier kunnen kaarten en andere apps beter weergegeven worden. Je kunt bijvoorbeeld bepalen of de Google Maps navigatie de helft of drie vierde van het scherm inneemt. Ook de integratie met andere apps uit de Google Automotive cloud worden mooi weergegeven, waarbij sommig apps, zoals Waze, de volledige breedte van scherm gebruiken. De menu’s in het infotainmentsysteem zijn allemaal overzichtelijk waardoor je snel de gewenste app of instelling terugvindt. Het systeem is zeer responsief en in vergelijking met de Polestar 2 echt up-to-date naar 2024 gebracht. De beleving in de Polestar 4 wordt bekroond met het optionele Harman Kardon Premium Sound-system met 12 luidsprekers dat loepzuiver speelt.

Snelste Polestar ooit

Bij de officiële marktlancering in januari kondigt Thomas Ingenlath, de CEO van Polestar, trots aan dat dit snelst elektrische wagen was die het merk al bouwde. Die claim is niet gelogen. Onze testwagen, de Polestar 4 Long Range Dual Motor, beschikt over twee motoren met een systeemvermogen van 400 kW (544 pk) en 686 Nm koppel. De traditionele sprint van 0 naar 100 km/u legt hij af in amper 3,8 seconden. Wanneer we ons laten verleiden om het gaspedaal wat harder in te drukken, worden we dan ook steevast verrast door de kracht waarmee de Polestar 4 vooruit springt. Wel moet je er hierbij opletten dat je je smartphone niet op de achterbank moet gaan zoeken. De inductielaadpad is namelijk ontworpen zonder rand en met te weinig hoek waardoor een lichte acceleratie al genoeg is om het toestel weg te katapulteren.

Dat terzijde is deze vierde Polestar leuk om mee te rijden. De Zweden hebben een echte performance-SUV op de markt gezet, die heel wat feedback geeft bij het sturen. Het adaptieve onderstel weet de meeste oneffenheden in het wegdek goed weg te merken en biedt een degelijke combinatie van comfort en sportiviteit. Je hebt totaal niet het gevoel om onderweg te zijn met een SUV.

Batterij van 100 kW

De nodige energie haalt de Polestar 4 uit een grote NCM-batterij van 100 kW (94 kWh bruikbaar). Volgens de Europese WLTP-norm moet je hier een afstand van 580 kilometer bij een verbruik van 18,6 kWh/100 km kunnen halen. Op de weg ligt dat wel net iets anders en noteren we zo’n 23 kWh op de snelweg, goed voor een range van een kleine 420 kilometer. Echt zuinig is de Polestar 4 met twee motoren dus niet. Laden kan aan 11 kW (22 kW is optioneel). Wie richting de snellader trekt kan rekenen op een laadpiek van 200 kW. Over de volledige 10 tot 80 procent curve laat hij een gemiddelde van 135 kW DC noteren. Hierbij sta je dus nooit langer dan 30 minuten aan de laadpaal.

Conclusie

De Polestar 4 is een fijne nieuwe wagen in het gamma Polestar. Hier bewijzen de Zweden nogmaals mee dat elektrische wagens ook leuk kunnen zijn. De slogan waarmee Polestar hem in de markt zet, “Performance SUV. Luxe coupé. Het beste van allebei.”, is hier dus zeker waar. Wij kijken alvast uit naar de volgende software-updates van deze wagen, waarbij de zelfrijdende capaciteiten van de verder ontwikkeld worden. Technisch gezien zou hij hiermee in staat moeten zijn om Level 3 autonoom te ondersteunen, al is het in België natuurlijk nog even wachten op het wetgevend kader daarrond.

Wie zelf een Polestar 4 wil aankopen betaalt daar minstens 64.800 euro voor. Hiervoor rijdt je rond met de Long Range Single Motor versie. Voor de Polestar 4 Long Range Dual Motor betaal je minstens 72.800 euro. Met dezelfde opties van onze testwagen, zoals de Electron-kleur, het Plus Pack met de Harman Kardon speakers aangevinkt, betaal je 83.600 euro.

Vermogen
544 pk
Koppel
686 Nm
Batterij
100 kWh
Basisprijs
€ 64.800
Prijs getest model
€ 83.600
Bereik (WLTP)
580 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be