Onderweg met de Volvo C40 Recharge

DoorRedactie

20 mei 2023

In 2021 introduceerde Volvo de XC40 Recharge. Dit model was de eerste volledig elektrische wagen van de Zweedse autobouwer. In 2022 volgde de nieuwe C40 Recharge, een afgevlakte SUV Coupé. Beiden staan op het CMA-platform. De motorkap, deuren en voorvleugels zijn geleend van de XC40, de rest werd volledig opnieuw getekend. Wij testten de C40 met een batterij van 69 kWh en een enkele elektromotor geplaatst tussen de voorwielen.

Laten we maar meteen beginnen met deze elektromotor en de plaatsing ervan. Deze heeft een vermogen van 231 pk en 330 Nm koppel dat meteen op de voorwielen terecht komt. We hadden tijdens onze test veel last van torque steering. Zoveel dat het bij snellere acceleratie zelfs gevaarlijk werd. We moeten er wel bij zeggen dat het getest model een 2022 versie is. Bij de nieuwe 2023 versie heeft Volvo deze fout ingezien en de elektromotor verplaatst naar de achterkant, waardoor het probleem is opgelost.

Rijden en laden

Onze testwagen beschikt over een batterij met 69 kWh (67kWh bruikbaar) vermogen. Volgens de WLTP-norm haalt de C40 op één lading maximaal 434 KM. Wij zaten eerder rond de 300 km op één lading, dit onder gemengde omstandigheden. Het gemiddeld verbruik in reële omstandigheden ligt rond de 23kWh/100 km. Volvo geeft een maximale laadsnelheid van 150 kW DC aan, echter komen wij niet boven de 79kW uit, dit aan een 350 kW DC laadpaal met nog 20% in de batterij.

Door het hoge gewicht van 2.200 kg is de C40 niet geschikt voor sportief rijgedrag. De schokdempers werken hard in de bochten om het gewicht te stabiliseren, en dat voel je. Binnen is het wel fijn vertoeven in de comfortabele stoelen. Het interieur is grotendeels samengesteld uit gerecyclede materialen.

Wij waren grote fan van de one-pedal driving. De Zweed komt volledig tot stilstand bij het lossen van de gaspedaal en dit valt zeer goed te doseren. Er is echter maar één stand, en geen twee zoals bij de Polestar 2.

Geïntegreerd Google systeem

Het infotainment systeem bij Volvo wordt tegenwoordig ontwikkeld door Google. Het systeem draait op een versie van Android en wordt in meerdere modellen van het merk geïntegreerd. Door deze samenwerking beschikt de Volvo standaard over Google Maps, Google Assistent en de Play Store. Het is mogelijk om de Google Assistent te vragen om de temperatuur in de cabine aan te passen. In de Maps app vind je alle laadpunten terugvinden, met een indicatie van de batterijlading bij aankomst. Ben je geen fan van Google Maps, dan kan je ook terecht in de Waze app. Op het dashboard wordt Maps weergegeven als hulp bij het navigeren, Waze doet dit echter nog niet. Ook je favoriete podcast en muziek app kan geïnstalleerd worden.

Vermogen
231 pk
Koppel
330 Nm
Batterij
69 kWh
Basisprijs
€ 52.150
Prijs getest model
€ 55.700
Bereik (WLTP)
434 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be