Donderdag 31 oktober is het zo ver. Dan gaan namelijk de nieuwe verhoogde invoerheffingen voor elektrische wagens uit China in. Nu die deadline razendsnel dichterbij komt, blijkt dat Chinese constructeurs snel nog wat extra wagens onze kant hebben opgestuurd.
Foto © Leapmotor
Eerder deze maand stemden de Europese lidstaten voor een verhoging van een hogere invoerheffing voor elektrische wagens uit China. Ondertussen onderhandelen China en de EU nog over een ander uitkomst, maar het lijkt erop dat die te laat zal komen. In dat geval zullen constructeurs als Geely (Lotus, Polestar en Volvo), MG (SAIC), NIO en Tesla een extra heffing moeten betalen die die kan oplopen tot 35 procent.
Gezien deze al even in de lucht hangt, hebben de Chinese constructeurs zich ondertussen ook goed voorbereid. Zo blijkt uit recente cijfers dat persbureau Bloomberg kon inkijken, dat er de afgelopen maanden een enorm aantal van EV’s vanuit China naar Europa werden verscheept. Zo kwamen er in september 2024 maar liefst 60.517 elektrische wagens per boot aan in de EU. Dat is een stijging van 61 procent in vergelijking met september 2023.
Geen record gesneuveld
Dit verhoging van het aantal elektrische wagens vanuit China mag dan wel opvallend zijn, toch is dit geen nieuw record. Zo kwamen er in oktober 2023 maar liefst 67.455 Chinese EV’s aan in Europa. Dat was net na de aankondiging van het onderzoek door Europees Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen. De Chinese constructeurs proberen dus, zolang het nog kan, hun hoge winstmarge te behouden. De verwachting is nu dat de verhoogde invoerheffingen weinig tot geen nadelige gevolgen zullen hebben voor de Europese consument. De in Europa verkochte Chinese wagens hebben namelijk een grote marge, waardoor deze dus niet veel duurder zullen worden.
Productie verhuizen naar Europa
Daarnaast zoeken heel wat van die constructeurs ook naar opties om hun wagens gewoon in Europa te gaan produceren. Zo wil de Chinese auto-industrie de productie in Europa verdubbelen van 1,2 miljoen in 2023 naar 2,7 miljoen wagens in 2026. Hierdoor kunnen omzeilen ze niet alleen de hoge invoerheffingen, maar verhogen ze ook hun winst. Het is namelijk al langer geweten dat de Chinese automerken amper winst overhouden aan de productie in hun thuisland. Zo bouwt bijvoorbeeld BYD al een fabriek in Turkije en in Tsjechië. Ook Geely, dat eigenaar is van onder Lynk&Co, Polestar en Volvo onderzoekt de optie om meer wagens in Europa te gaan produceren.